środa, 12 lipca 2023

Stańczyki. Bliźniacze mosty

 







Każda nowa przyjaźń może uczynić cię nową osobą,

ponieważ otwiera w tobie nowe drzwi.

(Kate DiCamillo)









Tego dnia deszcz padał od samego rana... Mieliśmy dylemat czy  pozostać w hotelu czy wyruszyć na dalsze zwiedzanie Suwalszczyzny...  Postanowiliśmy jednak pojechać i  zobaczyć na własne oczy słynne mosty w Stańczykach mimo, że poranna aura nie zachęcała do wyjazdu...

Stańczyki (niem. Staatshausen), to wieś położona w województwie warmińsko-mazurskim, na północny zachód od Suwałk i tylko kilka kilometrów od granicy z rosyjskim obwodem królewieckim... Do 1945 roku miejscowość należała do historycznych Prus Wschodnich...

Do wsi dojeżdżamy wąską asfaltową drogą... Z daleka widzimy dwa mosty przypominające  cuda starożytnej architektury, akwedukty rzymskie... Ze względu na swój nietypowy dla tego terenu kształt i wysokość przyciągają uwagę turystów, nawet w niepogodę...

Do 1993 roku właścicielem mostów pozostawały PKP... W latach 90 XX wieku grunty wraz mostami zostały przekazane Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa... Z powodu nadmiernych kosztów utrzymania w 2003 roku sprzedano je osobie prywatnej...








Zatrzymaliśmy się na bezpłatnym parkingu... Wiadukty należą do osoby prywatnej więc wejście na nie  jest płatne... Bilet normalny kosztuje 10 zł, natomiast ulgowy 7 zł... 

Mosty kolejowe w Stańczykach zostały wybudowane w latach 1912 - 1926... Pierwszy z mostów określany północnym został zbudowany w latach 1912 - 1914, natomiast most południowy powstał w latach 1923 - 1926... 

Obiekty mają konstrukcję żelbetonową, pięcioprzęsłową o równych łukach... Długość mostów to 180 metrów a wysokość 36, 5 metra... Fasady ozdobiono ażurowymi barierami oraz wykuszami balkonowymi, usytuowanymi na filarach... Były częścią potężnej magistrali kolejowej łączącej Czersk z Litwą... Jednak w wyniku działań I wojny światowej zaniechano tej potężnej inwestycji... Tory położone były tylko na północnym moście i z tego powodu tylko on był używany... Dawne torowisko zostało wyłożone kostką, na mostach pojawiły się również latarnie... I chociaż one mają ponad sto lat, to nadal zachwycają pięknem i  rozmachem architektonicznym...

Mosty na szczęście nie ucierpiały w czasie II wojny światowej... Natomiast  Armia Czerwona w 1944 roku  rozebrała tory i je wywiozła...










Tuż przy mostach znajduje się trasa ścieżki edukacyjnej, która prowadzi nas do głazu cesarskiego przez Puszczę Romincką... Głaz upamiętnia słynne polowania na jelenie przez cesarza Wilhelma II...

Zanim opuścimy Stańczyki postanawiamy zatrzymać się przy wieży widokowej i zobaczyć też dwa niewielkie jeziora rynnowe, polodowcowe: Tobellusa Dużego i Małego... 

Wieża jest bardzo piękna i imituje kształt pnia drzewa, a jej metalowa konstrukcja  oszalowana wygiętymi łukowato deskami... Całość zwieńczona jest łamanym, miedzianym dachem... Wieża liczy 20 metrów wysokości... Taras widokowy znajduje się na poziomie 15 metrów nad ziemią... Prowadzą na niego metalowe schody... W pewnej chwili bardzo intensywny deszcz umożliwił nam wejście na taras widokowy i zobaczenia z bliska wytopiskowych jezior... 


Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze

Serdecznie wszystkich pozdrawiam...

39 komentarzy:

  1. Ale olbrzymy. Wyobrażam sobie jakie robią wrażenie na żywo te monumentalne budowle. Chociaż jak tak oglądałam te wykonane przez Ciebie zdjęcia, to na myśl mi przyszły rzymskie akwedukty z wodą. Szkoda, że Armia Czerwona rozebrała tamtejsze tory, chociaż z drugiej strony to może dzięki temu mosty zachowały się w aktualnym stanie. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo urokliwe tereny. Te mosty robią ogromne wrażenie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Unas imágenes preciosas, me han encantado. Besos.

    OdpowiedzUsuń
  4. Byłam tam kilka lat temu. Te mosty robią wrażenie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Beautiful bridge and landscape !
    Anna

    OdpowiedzUsuń
  6. Kolejne miejsce warte odwiedzenia. Dziękuję za wycieczkę. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  7. Looks like a beautiful area, with much of nature still intact. I am quite sure I would find it very enjoyable. Have a great weekend, Lucja-Maria.

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam te Twoje prace pełne koloru i pozytywnej energii :-).

    OdpowiedzUsuń
  9. To są rzeczywiście cuda architektury. Coś wspaniałego! Nie słyszałam wcześniej o tych mostach.
    Serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Mosty robią kolosalne wrażenie i pięknie wtapiają się w otaczający je krajobraz.

    OdpowiedzUsuń
  11. Pewno nie jedyne takie miejsca, wybudowane i nigdy nie wykorzystane, bo nie zakończone. Ot, budowa od środka. Mosty robią wrażenie. Byłam tam kiedyś. Wieży jeszcze nie było.

    OdpowiedzUsuń
  12. Kolejny ciekawy post. Byłam tam jako dziecko! Wróciły wspomnienia. W tych okolicach spędziłam kiedyś piękne wakacje z babcią. :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Też zrobiły na mnie ogromne wrażenie. Byłam nimi zachwycona. Są piękne.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  14. Niesamowite są te mosty. Robią wrażenie. Więc nie dziwię się, że mimo niepogody wybraliście się na zwiedzanie... :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Great photographs, the bridges are very impressive.

    All the best Jan

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo ciekawe te mosty, a i wieża wygląda niezwykłe interesująco. Wartwo było zaryzykować nawet w kiepską pogodę. pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  17. Ale ogromne. Robią wrażenie. Tereny są tam bardzo piękne. Pozdrawiam serdecznie 🌹🌹

    OdpowiedzUsuń
  18. Ile jeszcze ciekawych miejsc poznam czytając Twojego bloga. Fajnie, że dzielisz się z nami tym co Zobaczyłaś. Dobrze, że nie został zniszczony, oby tylko teraz bez zawieruch wojennych nie uległ zniszczeniu, fajna atrakcja turystyczna i ciekawy obiekt architektoniczny.

    OdpowiedzUsuń
  19. Fajny temat na post. Świetnie pokazałaś urodę tego miejsca, mimo nie najlepszych warunków atmosferycznych. Przypomniałaś mi naszą wycieczkę do tych mostów, nawet niedawno przymierzałem się do ich pokazania, ale wybrałem inny temat.
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Byłam tam bardzo dawno temu, ale do tej pory doskonale pamiętam te mosty, rzeczywiście przypominają rzymskie akwedukty. Dziękuję za przypomnienie tej części Polski.
    Pozdrawiam.:)

    OdpowiedzUsuń
  21. Witam.
    Nigdy jeszcze nie zwiedziłam tamtych terenów Polski. Mimo złej pogody, która panowała w czasie Waszej wycieczki, zdjęcia pokazują piękno i magie Suwalszczyzny.
    Pozdrawiam - Gośka N.

    OdpowiedzUsuń
  22. those bridges are so big and beautiful such a lovely place. the perfect place for a picnic at one of the picnic tables by the lake!!

    OdpowiedzUsuń
  23. Jak dobrze, że te piękne obiekty się zachowały. Bardzo ciekawe miejsce.

    OdpowiedzUsuń
  24. Wspaniałe mosty i przepiękne widoki. Bardzo dziękuję Łucjo, że dzielisz się z nami wspomnieniami. Ściskam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  25. Mosty w Stańczykach kojarzę od najmłodszego dzieciaczka ze względu na zbieżność nazwy miejscowości i mojego nazwiska (Stańczyk) - długo myślałem, że to nie może być przypadek! :D
    Ujęcia piękne, wybrałbym się tam gdyby nie fakt, że to jest na zupełnie innym końcu Polski...
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  26. Kiedyś widziałam je przejazdem. Robią wrażenie! Taki krótki przeskok do przeszłości, choć przecież nie są stare. I miejsce wokół ciekawie zagospodarowane. Fajnie, że wtedy nie wystraszyliście się deszczu i odważyliście się je zobaczyć.
    Pozdrowionka:)))

    OdpowiedzUsuń
  27. Mnóstwo ciekawych rzeczy jest w naszej ojczyźnie, o których nie miałam pojęcia. Dziękuję Lusiu, że m.in. dzięki Tobie mogę je poznać:)

    OdpowiedzUsuń
  28. Sono bellissimi quei ponti, un bellissimo posti pieno di verde e stupendi i laghetti.
    Buon fine settimana.

    OdpowiedzUsuń
  29. Byłam tu, komentarz pisałam a go nie ma. Chyba bloger mnie nie kocha :D

    OdpowiedzUsuń
  30. Anne Hagman-Niiola23 lipca 2023 16:17

    Hi Lucja-Maria! Great bridges! Great view.

    OdpowiedzUsuń
  31. Ventana de foto23 lipca 2023 16:20

    Muy bellos paisajes, en que la mayoría de ellos tiene como protagonista ese hermoso puente.
    Un abrazo

    OdpowiedzUsuń
  32. Robią wrażenie :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Agnieszka Bruchal23 lipca 2023 16:24

    Oj robią wrażenie te mosty na samych zdjęciach, a co dopiero zobaczyć na żywo. Nawet deszcz by mnie nie powstrzymał. Dobrze, że pojechaliście:) mogłam zobaczyć i dowiedzieć ciekawostek. Nie słyszałam i nich jeszcze.

    OdpowiedzUsuń
  34. Sikorkowe Pasje23 lipca 2023 16:25

    Polska jest bardzo piękna. Co rok zdaję sobie o tym sprawę, kiedy jadąc ze Śląska w krainę Wielkopolski odpuszczamy jazdę autostradami, a ruszamy zwykłymi drogami. Te mosty są olbrzymie, muszę je sobie zanotować, aby kiedyś móc je zobaczyć na własne oczy :D

    OdpowiedzUsuń
  35. Fantastic photos. Place is so awesome. And bridges.

    OdpowiedzUsuń
  36. Nasze mosty ;) mówię nasze bo do Stańczyków mamy jakieś 70 km zmiadta mojego rodzinnego :) byliśmy ostatnio tam dwa lata temu i też pisałam post i o Stańczykach i Goldami i miejscach dookoła :) uwielbiam te tereny bo jeszcze nie są mocno zdeptane przez turystów :)

    OdpowiedzUsuń
  37. Chyba najbardziej zaskoczyła mnie wiadomość, że Stańczyki należą do osoby prywatnej. Ciekawe jak to jest być właścicielem dwóch takich zabytkowych mostów? :). Piękne mosty i wspaniała przyroda wokół, nie sposób nie zachwycić się widokami.
    Serdeczności.

    OdpowiedzUsuń
  38. Takie historyczne obiekty robią niesamowite wrażenie. Bardzo mi się podobają te mosty. Zdjęcia są cudowne. Każda twoja relacja Lusiu jest fantastyczna.

    Kasinyswiat

    OdpowiedzUsuń
  39. Beautiful post….I enjoy all your beautiful pictures…love from me and Leaf 🍀🐾💗🍀

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...