czwartek, 25 czerwca 2020

Pszczyna, urocze miasto śląskie







Czy zdołamy kiedyś odnowić świat, to się dopiero okaże.
Lecz w nas samych musimy odnawiać go codziennie,
inaczej nic z nas nie będzie.

(Herman Hesse)








Pszczyna... To śląskie miasto wiele razy gościło na moim blogu... Chętnie go odwiedzam gdyż ma  w sobie wiele uroku, ciekawych zabytków i miejsc, które warto zobaczyć... Miasto ma niepowtarzalną atmosferę i bogatą historię sięgającą początków Polski Piastów... Pierwszy zamek książąt piastowskich stał tu już w XII wieku... W późniejszych wiekach dzięki handlowi i tranzytowi handlowemu Pszczyna staje się bogatym miastem...

Główną atrakcją miasta jest Muzeum Zamkowe... Jest to okazały pałac będący dawnym zamkiem książęcym... To jedna z najwspanialszych rezydencji w Polsce... Swój obecny wygląd zawdzięcza przebudowie prowadzonej w latach 70 -tych XIX wieku... Właścicielem pałacu od 1846 roku do końca II wojny światowej był ród książęcy Hochberg von Pless..  Ta piękna budowla położona jest w wielohektarowym, bardzo malowniczym parku... Zabytkowy Park Pszczyński rozciąga się na powierzchni 156 ha... Obejmuje: Park zamkowy, Park Dworcowy oraz dziką Promenadę...

W bezpośrednim sąsiedztwie Muzeum Zamkowego i parku znajduje się starówka... Jej układ urbanistyczny przetrwał od średniowiecza... Rynek w Pszczynie jest bardzo piękny, zadbany...

Co jeszcze można zobaczyć w tym mieście... W kamienicy z XVIII wieku znajduje się Muzeum Prasy Śląskiej... W Parku Dworcowym znajduje się wyjątkowy skansen - Zagroda Wsi Pszczyńskiej...






W pięknym Rynku znajdują się starannie odrestaurowane kamieniczki pochodzace z XVIII i XIX wieku... W północnej pierzei znajduje się kazały, neorenesansowy ratusz z XVII wieku, obok niego jest kościół ewangelicki z XVIII wieku...  Przy rynku stoją także budynki byłego hotelu "Pszczyński dwór" i dawnego Zajazdu pod Jodłowym Jeleniem z końca XVIII wieku...










Na Rynku pszczyńskim można zobaczyć plenerową wystawę "Chichot życia"...  Ponad pięciometrowe klauny przybierają różne formy...  Te olbrzymie, srebrzyste rzeźby to dzieło  znanego na całym świecie artysty Michała Batkiewicza... Artysta ukończył wydział rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie... Wystawę  czasową oglądałam 16 maja 2020 roku...


Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Serdecznie wszystkich pozdrawiam...


68 komentarzy:

  1. Jak zawsze: ciekawa relacja i piękne zdjęcia atrakcji i natury. Bardzo serdecznie pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie wiem czy przypadkiem w sobotę nie wybiorę się do Pszczyny i ogrodów Kapiasów:)
    Buziaki:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mam ochotę odwiedzić Ogrody Kapias. Obserwując swoje kwiaty domyślam się, że i u nich też są bardzo zniszczone przez codziennie padające deszcze.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  3. Zaskoczyła mnie trochę ta wystawa, ostatnio jak byliśmy to jej nie było. Dopiero jak doczytałem to wystawa czasowa i powiem, że podoba mi się. Też lubimy Pszczynę i często zaglądamy. Serdecznie Cię pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wystawa prawdopodobnie została otwarta w listopadzie 2019 roku. Miała być do kwietnia tego roku, ja byłam w końcówce maja i mogłam ją jeszcze zobaczyć.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  4. Ciekawa forma tych rzeźb. Podobają mi się odnowione budynki, piękna architektura, detale. Chętnie zwiedzam z Tobą te miejsca. Super zdjęcia. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też podobają się rzeźby zaprezentowane w tej wystawie.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  5. Hi Lucja-Maria! There are wonderful statues. Have a nice evening;-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Tak się złożyło, że byłam w Pszczynie tydzień później i mogłam to wszystko zobaczyć.
    Po wizycie w Pszczynie rzeźby Batkiewicza "Chichot życia" nie dawały mi spokoju, miałam wrażenie, że je już gdzieś widziałam. Poszperałam w starych zdjęciach i okazało się, że pięć lat temu stały na rynku w Żorach. Inne rzeźby "Anioły" tego samego autora, również były w Żorach na rynku, a później koło bazyliki w Rybniku.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po przeczytaniu komentarza zaczęłam przeszukiwać internet i okazało się, że masz rację. Rzeźby Batkiewicza były prezentowane w Rybniku i Żorach.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  7. Te rzeźby są przerażające. Mam zupełnie inny gust.
    Mogłam być w Pszczynie, ale zachorowałam i tylko mąż tam pojechał na wycieczkę, z której przywiózł mi bardzo dużo widokówek.
    Serdeczności.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No cóż. Nie wszystko każdemu musi się podobać.
      Ja uważam, ze są ciekawe. Czy Chichot życia to trafna nazwa?
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  8. Piękne miasteczko, a rzeźby przyciągają wzrok.
    Miłego dnia Lusiu:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu!
      Zgadzam się z Tobą. Piękne miasteczko, a rzeźby przyciągają wzrok.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  9. faktcznie, bardzo urokliwe miasteczko :) nigdy nie byłam w Pszcznie ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Hello dear Maria Lucia!
    Wonderful sculptures and buildings ! Very impressive architecture!
    Such a lovely city you show us from your lens and such gorgeous photos!
    Thank you for sharing! Have a happy weekend! Take care! Hugs!
    Dimi...

    OdpowiedzUsuń
  11. A już miałam się zapytać co to za rzeźby na rynku :). Cudowne miasto, które ma swój urok w każdej porze roku. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację Karolinko! Cudowne miasto, które ma swój urok w każdej porze roku.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  12. Wiesz, że ja tych rzeźb nie pamiętam. Jakby nie było w Pszczynie byłam chyba z pięć lat temu. Jak widzę rynek coraz piękniejszy i pogoda do focenia dopisała. Świetne zdjęcia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz prawo ich nie pamiętać. Postawione je w listopadzie 2019 roku.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  13. It merits multiple visits to be sure, Lucja. All of the statuary imparts a very human element to the city, from traditional to modern, from serious to whimsical. Very enjoyable indeed!

    OdpowiedzUsuń
  14. Pięknie pokazałaś Pszczynę Łucjo.:)
    Bardzo lubię to miasto. Chętnie je znowu kiedyś odwiedzę.
    Wystawa bardzo interesująca.
    Pozdrawiam Cię bardzo serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też lubię to miasto. Chętnie je zawsze odwiedzam.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  15. Hermoso banco donde sentarse a descansar y a conversar sobre esta ciudad con una hermosa dama de bronce.
    Un abrazo,

    OdpowiedzUsuń
  16. Fantastyczna wystawa - postacie są niesamowite, wymowne i emocjonalne. Szkoda, że nie miałam okazji zobaczyć tego z bliska. Pszczyna to urocze i pełne niespodzianek miasto.
    Serdeczności Lusiu:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie tez się bardzo podobała ta wystawa, chociaż nie przepadam za sztuka współczesną.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  17. Amazing works of art. Have a nice evening.

    OdpowiedzUsuń
  18. W ubiegłym roku trafiliśmy na wystawy okolicznych ogrodnikow, piękne ekspozycje.
    Miasteczko niewielkie, ale pełne klimatu i inwencji.
    Pozdrawiam serdecznie.:>)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kilka razy byłam w Pszczynie majową porą i wtedy prezentowano wystawy różnych ogrodników. W tym roku ze względu na pandemię jej nie zorganizowano.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  19. Nigdy tam nie byłam ale zaskoczyła mnie tak duża ilość rzeźb :) jest co oglądać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Agatko, nie tylko rzeźby ale i ciekawe zabytki są tutaj w Pszczynie.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  20. Miasteczko jest urocze, dzięki ogrodom i ciekawej wystawie na pewno przyciaga turystów. Kamieniczki i rzeźby sà przepiękne.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pszczyna to wyjątkowe miasto, które ma sporo do zaoferowania.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  21. Szkoda, że wystawa jest czasowa; bardzo dobrze wkomponowała się w pszczyński rynek i mogłaby tak pozostać na zawsze.
    Urocze są secesyjne kamieniczki przy starym rynku.
    Serdecznie Cię pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No cóż. Ta wystawa jest ciekawa i sądzę, że inne miasta też pragną ją u siebie zaprezentować.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  22. Great shots. I like those tall tin clowns/figures.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. The sculptures are very interesting.
      I like them too.
      Hugs and greetings.

      Usuń
  23. I like very much this time to read all what you write..what some nice story to the pictures..i think Poland is a wonderful country..I wish soon to go there..Beautiful photoes once again dear friend :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anita!
      Poland is a very beautiful country.
      Thank you very much for the comment.
      Hugs and greetings.

      Usuń
  24. Very interesting statues around this beautiful town. Also love the flowers. Thanks for the comments you leave. I appreciate every one. Stay safe and have a good week.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hi Margaret!
      I'm having problems posting comments. I suppose these are problems on Blogger. Thank you very much for visiting.
      Hugs and greetings.

      Usuń
  25. Uwielbiam Pszczynę i często odwiedzam to miasto. Najbardziej lubię spacery po parku :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też uwielbiam spacery po pszczyńskim parku, ponieważ jest to wyjątkowe miejsce.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  26. Come fai sempre, anche questa volta hai descritto molto bene questa città e la sua storia.
    Quelle sculture mi fanno sorridere. L’unica cosa che non mi piace moltissimo è il nome della città, PSZCZYNA per me è impronunciabile 😊
    Felice domenica, un abbraccio
    enrico

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciao Enrico
      Ti capisco perfettamente. Per uno straniero, Pszczyna è un nome molto difficile.
      Puoi usare il nome - PLESS.
      Abbracci e saluti:)

      Usuń
  27. What a lovely town of Pszcyna, Lucja.
    I liked the statue of a woman sitting on a bench. Thanks for your nice photos they make me smile.
    Happy Sunday.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sculpture of a woman - Princess Daisy. The owner of Pszczyna.
      Hugs and greetings:)

      Usuń
  28. Piękne miasteczko, piękna relacja.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pszczyna to bardzo piękne miasto. Zachwycające o każdej porze roku.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  29. Beautiful city. I loved the statues, they are fantastic.
    Have a nice Sunday

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dear Maria!
      I agree with you. This is a very beautiful city with interesting monuments.
      Hugs and greetings.

      Usuń
  30. W Pszczynie nigdy nie byłam, ale widać, że to bardzo ładne miasto :D
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miasteczko prześliczne. Skoro go nie znasz, zyczę abyś zawitała w jego progi. Będziesz zachwycona.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  31. Preciosa ciudad con preciosas obras de arte. Besos.

    OdpowiedzUsuń
  32. Ciao Lucja, buon inizio settimana.

    OdpowiedzUsuń
  33. Odpowiedzi
    1. To jest księżna Daisy. "Taniec na wulkanie 1873-1918. Daisy von Pless". Po rozwodzie z Janem Henrykiem XV, księciem pszczyńskim, hrabią Hochberg i panem na Książu napisała swoje wspomnienia.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  34. Oj przypomniałaś iż dawno nie byłam w Pszczynie. Czas znowu pojechać i zobaczyć co się zmieniło. Odnowiony ryneczek mówisz? Kusisz,kusisz! Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  35. Kochana
    Tyle jest malowniczych miejsc w naszym kraju wartych odwiedzania!
    Pięknie i dobrze, że o nich wspominasz 🏰
    Serdeczności zostawiam moc 🌺🙋‍♀️🧡

    OdpowiedzUsuń
  36. Wow!
    Those sculptures/figures are amazing.

    The flowers are beautiful too.

    All the best Jan

    OdpowiedzUsuń
  37. Też bywamy często w Pszczynie. Nigdy nie byłam w kościołach, bo zawsze trwały nabożeństwa. A ja polecam odwiedzić żubry za skansenem.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...