sobota, 22 listopada 2014

Gotycka katedra w Sienie




                                             


Gdy śmierć ci niesie przerażenie,
Gdy wleczesz dni bezbarwne, płonie,
Na płyty katedralne w Sienie,
Zwróć swe spojrzenie utrudzone...

Patrz - oto chłopiec z ptakiem, z kwiatem,
Patrz - doświadczony mąż ze zwojem,
Patrz - starzec posunięty w latach
Nad grobem pochylony stoi...

(Katedra w Sienie    Aleksander Błok)






Dzisiaj pragnę pokazać Wam  jedną z najpiękniejszych włoskich katedr... Ta imponująca budowla Duomo dell' Assunta czyli katedra p.w. Wniebowzięcia NMP wznosi się na jednym z najwyższych wzgórz w Sienie... Jej budowę rozpoczęto w 1229 roku jeszcze w stylu pizańskim (romańskim), który z   czasem został zmodyfikowany w duchu płynącego z Francji gotyku...

Przepiękna, wysmukła, biało - czarna dzwonnica góruje nad miastem i jest swego rodzaju drogowskazem... Romańska dzwonnica swymi elementami przypomina styl andaluzyjski z wpływami arabskimi... Strzelista kampanila ma wzrastającą wraz z kondygnacjami liczbę arkad w oknach (od 1 -6).



Z ogromnym podziwem patrzę na to cudo gotyckiej architektury stworzone przez ojca i syna... Nicolo Pisano był twórcą, architektem i rzeźbiarzem tej katedry... Jego syn, Giovanni, twórcą fasady... W dolnej części  są trzy portale... Każdy z nich zakończony bogato zdobioną, trójkątną wimpergą... W portalach przedstawiono Wniebowzięcie NMP,  Gloryfikację Maryi oraz proroków, filozofów i patriarchów... Wpatruję się w koronkową fasadę, zachwycam każdym jej detalem i trudno mi uwierzyć, że coś tak doskonałego zostało zbudowane w 1215 roku... Efektowną, gotycką rozetę ale bez maswerku, dodano dopiero w XIV wieku... Wchodzę do środka katedry...





Wewnątrz katedry oszałamiał mnie las kolumn... Hmm, budził mój niepokój, zachwyt i jednocześnie skłaniał do refleksji na temat życiowej wędrówki człowieka... Tak, budziły mój zachwyt rzędy biało-czarnych kolumn... Biały i czarny to kolejne kolory przypisane Sienie... Znajdują się na herbie tego miasta... W tej niezwykłej katedrze wszystko przykuwało moją uwagę... To co oglądały moje oczy to prawdziwe arcydzieło... 

Obróciłam oczy na posadzki inkrustowane marmurem... Były piękne, bogate i różnokolorowe... Przedstawiono tutaj m.in. sceny z historii Sieny, Sybillę -  często spotykany motyw w sztuce włoskiej, cnoty, rzeź niewiniątek, sceny biblijne, filozofów... Tych płyt podłogowych w katedrze jest aż 56 a ich misterne ułożenie zajęło artystom prawie... 200 lat. Wnętrze katedry jest zachwycające i   niezwykle bogate, chociaż nie zauważa się zbytniego przeładowania  albo kiczu...






Wnętrze katedry to jeden wielki, bezcenny skarb... Mogłam tutaj podziwiać rzeźbiarskie arcydzieła Michała Anioła, Donatella, Niccolo Pisana...  Jednym z najcenniejszych dzieł w katedrze jest marmurowa ambona o ośmiu bokach wsparta na kolumnach z granitu... Została wykonana przez Nicolę Pisana... W nawie bocznej po lewej stronie znajduje się niewątpliwie największa atrakcja tej świątyni...  Jest to Libreia Piccolomini - biblioteka, której budowę rozpoczęto w 1495 roku...






Biblioteka Piccolomini słynie z cennych woluminów  i doskonale zachowanych fresków, namalowanych przez artystę renesansu Bernardino di Betto zwanego Pinturicchio, prawdopodobnie w oparciu o projekty Rafaelo... Biblioteka powstała z inicjatywy kardynała Sieny Piccolominiego, późniejszego papieża Piusa III, na cześć swojego wuja Piusa II jako repozytorium kodeksów i rękopisów... W Bibliotece możemy podziwiać "Trzy gracje", rzymską kopię rzeźby greckiej...






Katedra  Sienie jest jednym z najpiękniejszych obiektów sakralnych... Jest jak muzeum, w którym dane mi było podziwiać doskonałe dzieła sztuki... Jest piękna i polecam ją każdemu kto odwiedzi Toskanię... Jak pewnie wiecie, mnie zawsze takie miejsca wprawiają w niepohamowany największy zachwyt... A zdjęć z katedry mam wiele... Wystarczyłoby na kilka postów, jednak nie będę zanudzać Was kolejny już raz...





Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze....
Pozdrawiam wszystkich serdecznie...


124 komentarze:

  1. one thing after another, just incredible detail!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ileż wewnątrz malowideł. Ale ja jakoś wolę podziwiać samą architekturę. Magia gotyku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak. Magia włoskiego gotyku i i wybitnych architektów.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  3. Bardziej podobała mi się katedra we Florencji, ale ta w Sienie też była piękna. Biblioteka zrobiła na mnie duże wrażenie, jako, że jestem molem książkowym :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Katedra we Florencji? no cóż ten symbol tego miasta już od chwili powstania miał być we wszystkim naj... Mnie też się bardzo podoba, jednak jej wnętrze jest dosyć skromne. Mnie też Biblioteka zachwyciła.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  4. Piękna, niezwykła i majestatyczna, tak jak jak cały gotyk zachwyca!

    OdpowiedzUsuń
  5. Jesteś kolejną osobą, którą gotyk zachwyca.
    Nic dziwnego styl ten dokonał niezwykłych rzeczy.
    Wzniósł sufity wysoko w górę, przeniósł ciężar ścian na filary, wprowadzają wielkie okna pozwolił rozświetlić ponure wnętrza świątyń. W tych oknach wprowadził prawdziwe dzieła sztuki, witraże.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  6. I to jest gotyk? Katedry gotyckie mają strzeliste wieże. Są z kamienia albo cegły. A ta jakaś inna.
    Pierwszy raz widzę taką gotycką katedrę.
    Zostawiam serdeczności.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak to jest gotyk. Masz rację, że ta katedra jest trochę inna niż gotyckie, włoskie katedry.
      Zazwyczaj budowane są z piaskowca, cegły. Ta zaś jest zbudowana z marmuru z Carrary.
      Miło mi, że odwiedziłaś mój blog.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  7. Es una catedral preciosa. Besos.

    OdpowiedzUsuń
  8. Będąc w Toskanii ciągle myślałam o tym, co działo się u nas, kiedy tu powstawały takie dzieła. Cieszę się, że mogłam sobie przypomnieć szczegóły, o których zapomniałam; myślałam, że to gotycki styl pizański. Pamiętam kolosalne wrażenie, dużo, dużo większe niż Duomo we Florencji. Pozdrawiam Cię serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli się zastanowimy, to w Polsce w tym czasie również zaczęły powstawać kościoły gotyckie n.p. Mariacki w Krakowie.
      Sieneńczycy zakładali, że zbudują największą katedrę w Europie. Niestety, plany zostały pokrzyżowane przez... dżumę.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  9. Words are not enough, just incredibly beautiful...

    Have a nice weekend, Lucia.♥

    OdpowiedzUsuń
  10. oooo, sama dzisiaj napisałam o tym miejscu. :)
    mnie katedra w Sienie urzekła (chociaż nie zwiedzaliśmy jej wewnątrz, ale to powód, żeby tam jeszcze wrócić) i zdecydowanie uważam ją za najpiękniejszą jaką do tej pory widziałam. ta we Florencji nie wywarła na mnie takiego wrażenia, ale jestem uprzedzona do niej, bo cały dzień we Florencji był fatalny.
    pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Madusiu myślę, że powrócisz do Sieny.
      Jestem ciekawa jakież to problemy dopadły Cię we Florencji.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  11. Había olvidado lo preciosa que es, no hay palabras para expresarlo, me alegro de ver tus magnificas fotos, un abrazo.

    OdpowiedzUsuń
  12. Urzekające miejsce. Cudowna katedra, tyle w niej piękna, nie wiadomo na czym skupić oczy. Takie miejsca długo zapadają w serce:) Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, bardzo urzekające. I pragnie się do nich wracać.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  13. Jak na gotycką jest jakby tu powiedzieć ...ozdobna :-)
    Ale i tak pięknie wygląda :-)
    Pozdrawia, serdeczie :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można powiedzieć, że jest ozdobny. Poprzedni styl, romański był masywny i prosty w formach.
      Pozdrawiam:),

      Usuń
  14. Zachwyciła mnie bardzo , bardzo. A biblioteka ... brak słów.
    Niezwykłe , cudowne miejsce:)
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też jestem oczarowana freskami w Bibliotece.
      Są niewiarygodnie piękne.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  15. Kocham Florencję ale Duomo w Sjenie - cudeńko!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Och Mażenko, ja wprost uwielbiam Florencję.
      Odwiedziłam ją również w tym roku. W przyszłym roku nie planuję wyjazdu do Włoch.
      Będzie mi brakowało tamtejszego klimatu.
      A co Duomo w Sienie? masz rację, to prawdziwe cudeńko.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  16. Uwielbiam gotyk, a ta Katedra to naprawdę cudo. Na zawsze zostaje w pamieci.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Och Alinko, jesteś kolejną miłośniczką gotyku.
      Pozostaje w pamięci i chce się ją ciągle odwiedzać.
      W tym roku oglądałam ją już trzeci raz...
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  17. So beautiful dear Lucia, so much detail in this cathedral, amazing and impressive, a living treasure.
    Happy weekend dear friend
    Love and hugs
    xoxoxo ♡

    OdpowiedzUsuń
  18. Bardzo ładne zdjęcia Łucji - dziękuję. Życzę cudowny dzień.
    Ciepłe uściski z daleka.
    Crissi

    OdpowiedzUsuń
  19. Such a lot to see in this post. The buildings are very beautiful both inside and out. I will have to study them later as I am just about to go to church.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Margaret, I am on the first Sunday Mass.
      The cathedral of Siena is very beautiful
      Greetings.

      Usuń
  20. Cudeńko, kocham takie miejsca!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też kocham poznawać i przebywać w takich miejscach.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  21. Włoski gotyk to cacko, cudo ... strzelisty, czysty i śeietlisty. Właściwie każde zdjęcie wprawia w zachwyt. Siedzę tu ponad pół godziny i każde z osobna sobie w zbliżeniu oglądam a w łaściwie to nie każde, bo jeszcze wrócę, nie wszystkie zdążyłam. zATRZYMAĆ SIĘ, ROZSMAKOWAĆ, CIESZYĆ OCZY I SERCE. tO WSZYSTKO NA CHWAŁĘ BOGA I TO WSZYSTKO O CHWALE BOGA ... w tym całym zachwycie człowiek czuje się małym ziarenkiem piasku ...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haniu, jesteś wybitnym specjalistą. Twoja ocena tego stylu bardzo mnie cieszy...
      Jak pewnie pamiętasz gotyckie katedry to moja wielka pasja... Poznałam ich wiele.
      Każda z nich ma coś co przykuwa moją uwagę.
      Tak na chwałę Boga.... Ludzie w tamtych czasach przepełnieni wiarą w Boską potęgę i doskonałość pragnęli stawiać i stawiali strzeliste budowle o przesyconych światłem wnętrza...
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  22. Piękna katedra. Wspaniały budynek i cudowne zdobienia. To tutaj architektura osiąga swoje szczyty. Dziękuję Lusiu za wspaniałe wrażenia! Pozdrowienia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Andrzeju, mam wrażenie, że w tej katedrze wszystko jest doskonałe... Cieszę się, że takie perełki są na włoskiej ziemi... Wszak gotyk nie był tutaj akceptowany i trwał bardzo krótko.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
    2. Tak, tym bardziej musimy docenić piękno tej wspaniałej architektury! Dobrze, że w sieci jest taki ktoś jak Ty Lusiu, kto potrafi przedstawić i docenić piękno otaczającego nas świata! Serdeczności.

      Usuń
  23. Cudowne miejsce, dziękuję za oprowadzenie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie to wielki zaszczyt, że wstąpiłaś w moje progi.
      Dziękuję i pozdrawiam:)

      Usuń
  24. Lusiu - zapraszam jeszcze do przeczytania postu, który napisałam kiedy miałaś nieczynny komputer http://szpakowedrzewo.blogspot.com/2014/11/mamy-niepodlega.html , ZROBIŁAm fotomontaż - 3 koniety z mojej rodziny mama córka wnuczka - razem , w mundurach ... ciekawe jak myślisz - jesteśmy podobne ? fotomontaż ze zdjęć na których mamy mniej więcej po 20 lat

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haniu
      wybacz. Przegapiłam Twój post. Gafa naprawiona.
      Jestem zachwycona. Wszystkie trzy jesteście bardzo piękne.
      Świetny fotomontaż.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  25. So colorful and beautiful !!!
    Thanks for sharing !!!
    Have a nice week !
    Anna

    OdpowiedzUsuń
  26. ♪♬° ·.
    Não é preciso dizer nada: só admirar!
    Em cada centímetro... um detalhe primoroso de arte.

    Boa semana!
    Beijinhos do Brasil.♪° ·.
    ♪♬♫° ·.

    OdpowiedzUsuń
  27. Cudowna jest ta katedra, aż brak mi słów. Najpiękniejsza budowla, jaka pokazałaś do tej pory.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak? Mam kilka typów.
      Jeszcze nie pokazywałam angielskich gotyckich katedr z przepięknymi sklepieniami gwiaździstymi...
      Najwyższa pora aby je przedstawić... Myślę, że Cię zauroczą.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  28. Cudowna katedra!!! Nawet wyobrazić sobie nie można ile pracy w nią włożono!!! Tylko podziwiać!!! Przepiękne zdjęcia!!! Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak większość katedr budowana była i upiększana była przez wieki.
      Jednak efekt końcowy jest fantastyczny.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  29. you share ones that are just so amazing. it is almost like the words i say are not even good enough to describe the beauty i see. wow wee!! ( :

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I agree with you. Cathedral impresses with its beauty.
      Greetings:)

      Usuń
  30. Amazing detail. If I was there I would be sensory overload...I wouldn't know where to look next. Thanks for sharing this beautiful Ave Maria...by Pavarotti perhaps? Tom The Backroads Traveller

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tom, I'm happy that this cathedral you like it too.
      Greetings.

      Usuń
  31. Włochy akurat mało znam, ale mam w planach:) Katedra prezentuje się imponująco:) Pozdrawiam cieplutko

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widziałam wiele gotyckich katedr. Naprawdę wiele. Jednak ta, ciągle mnie zachwyca.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  32. Coś pięknego. W takich wnętrzach czas przestaje iść do przodu. Można usiąść cichutko w ławce i oddać się modlitwie. A potem spacerować od ołtarza do ołtarza i podziwiać dzieła wielkich artystów. Wspaniale pokazałaś je na zdjęciach. Mam nadzieję kiedyś tam zawitać i przeżyć tam równie piękne chwile.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiem Ci szczerze, że potrzebowałam trochę czasu aby wyciszyć się i nie spoglądać na lewo i prawo.
      Dopiero po pewnym czasie mogłam się skupić na modlitwie.
      We włoskich katedrach bardzo źle robi się zdjęcia. Jedne są dosyć ciemne a inne pełne światła.
      Dodatkowo są jeszcze doświetlone elektrycznymi lampami.
      Oszałamia, widok wnętrza tej katedry...
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  33. Katedra jest przepiękna...taka majestatyczna...Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  34. Lusiu, posty ze zdjęciami z Twoich pięknych podróży nigdy się nie znudzą !
    Aż mi mowę odjęło....Zachwycająca budowla ! Trudno uwierzyć że technologia ówczesnego budownictwa bez maszyn, dźwigów i koparek umożliwiała wznoszenie wspaniałych budowli, które przetrwały do naszych czasów !
    Lusiu, wspaniale obrazy ze słonecznej Italii ! Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Elu, mnie też zachwycają koronkowe fasady, mnogość zdobień, łączenie różnokolorowego marmuru...
      Ja jestem zauroczona Włochami. Uwielbiam tam bywać.
      A co do katedry. Ona robi wrażenie:)

      Usuń
  35. Hello dear Lucia!
    The beautiful cathedral, I love the wolf inside and two children! Thanks for sharing darling!
    A beautiful week on Sunday and I wish you, my dear!
    Kisses and hugs!

    OdpowiedzUsuń
  36. Rakas Lucja . Uskomattoman kaunis katedraali kiitos jakamisesta Lämmin halaus. ♥

    OdpowiedzUsuń
  37. d'intéressants détails

    OdpowiedzUsuń
  38. Majestic architecture, Lucja. The architect Nicolo Pisano was very talented, beautiful facades and inside. I especially liked the floor marble mosaics.

    OdpowiedzUsuń
  39. Przepiękna, cudowna, wspaniała!!! Prawdziwa perła gotyku.
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  40. Todella kaunis katetraali. Kiitos hienosta postauksesta.♥
    Kaikkea hyvää sinulle.

    OdpowiedzUsuń
  41. The interior is simply magnificent. Those details, wow, truly a beauty, a piece of art. The whole architecture is indeed impressive.

    OdpowiedzUsuń
  42. Przepiękny gotyk - niesamowicie zdobiony, z bogatą kolorystyką. Aż się serce raduje!
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zachwycałam się każdym detalem, niezwykłymi zdobieniami.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  43. Wielki bogactwo monumentalne tej świątyni gotycki.
    Zdjęcia są dobre spróbuj.


    Pocałunki

    OdpowiedzUsuń
  44. Łucjo, niesamowite piękno w każdym calu, w każdym detalu, aż dech zapiera. No i te Twoje zdjęcia ,których wartość artystyczna sama mówi za siebie, podkreślają urok tej katedry. Dziękuje za wizytę u mnie. Pozdrawiam , Tomasz

    OdpowiedzUsuń
  45. Unbelievably beautiful! I had no idea that something like this existed!

    OdpowiedzUsuń
  46. Byłam, widziałam, zachwycałam się, ale teraz, oglądając Twoje przepiękne zdjęcia, Lusiu, jestem chyba jeszcze bardziej oczarowana.

    OdpowiedzUsuń
  47. Budzi, Łucjo - Mario, respekt, zachwyt, oszołomienie i powala swym niesamowitym pięknem. A przebój wszechczasów autorstwa Mistrza Franciszka z wesołego Wiednia dopełnia reszty!
    €ściski

    OdpowiedzUsuń
  48. Wprost niewiarygodne,że ludzie potrafili coś tak pięknego stworzyć....

    OdpowiedzUsuń
  49. Niesamowita, aż zapiera dech w piersiach. Jestem pod ogromnym wrażeniem piękna, które nam pokazałaś . Ściskam. Ina

    OdpowiedzUsuń
  50. Great pictures, fine!!! Thank you for visiting and commenting my little pottery blog :) Best wishes from Finland :)

    OdpowiedzUsuń
  51. Śliczne zdjęcia. Byłam we Włoszech jakiś czas temu, ale nie miałam dobrego aparatu i takich wspomnień brakuje :( pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  52. Imponująca! Zadziwiające, że człowiek potrafi stworzyć tak wspaniałe dzieła.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  53. Wspaniała i niesamowita jednocześnie. Czuje się wpływy arabskie. To jednak nie umniejsza, a raczej dodaje urody temu dziełu ludzkich rąk. Czegoś takiego nie widziałam. Co nie znaczy, że nie zobaczę:)
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  54. Siene uwielbiam. Takze za moja patronke;)

    OdpowiedzUsuń
  55. Wow - how magnificent!

    OdpowiedzUsuń
  56. bardzo lubię gotyk... te wnętrza bogato zdobione... drzwi a raczej wrota... przydałyby mi się... hihi

    OdpowiedzUsuń
  57. Wróciłam by po napawać się tą prześliczną katedrą...i jej niezwykłymi malowidłami...Łucjo czy włączyłaś weryfikację?...bo się pokazuje u Ciebie na blogu...Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  58. Me encantó Siena..la conocí hace un par de años..y maravilloso..estupendas imagenes..un saludo desde Murcia....

    OdpowiedzUsuń
  59. Wracam ponownie do zdjęć z tego pięknego miejsca.. Śliczna jest ta katedra! Gotyk jest po prostu The Best:) Pozdrowienia serdeczne Łucjo!

    OdpowiedzUsuń
  60. Gdybym wiedziała, że w katedrze Sieneńskiej są jakoweś rzeźby Michała Anioła pewnie już dawno bym ją odwiedziła. :)

    OdpowiedzUsuń
  61. Amazing works of art - beautiful!

    OdpowiedzUsuń
  62. ALEKSANDER BLOK
    KATEDRA W SIENNIE.
    {TŁUMACZENIE A. T}

    GDY WIDMO ŚMIERCI PRZERAŻENIEM,
    A TWOICH DNI BEZBARWNY BIEG, -
    NA KATEDRALNE MURY SIENNY
    STRUDZONY SKIERUJ WZROK.

    A MIEJSCE CIEMNEJ NOCY -
    - JAK SĄDZISZ GDZIE ?
    TO PRZECIEZ TU SYBILJI SZEPT PROROCZY
    O ZMARTWYCHWSTANIU BOSKIM ŚNI.

    CZYN SWOJE ZIEMSKIE DZIEŁO
    W EKSTAZIE SWOICH LAT.
    TO WSZYSTKO WYCZAROWANE DŁUTEM
    KAMIENNYM WOKÓŁ SNEM.

    SPÓJRZ NA KWIAT I CHŁOPCA Z PTAKIEM.
    NA MĘŻA Z PERGAMINEM W DŁONI.
    PATRZ STARZEC NADŁAMANY WIEKIEM
    NAD GROBEM POCHYLONY STOI.

    MILCZ SERCE. NIE DRĘCZ. NIE WSPOMINAJ.
    NIE WZYWAJ, NIE POPĘDZAJ.
    NA PEWNO CZAS NADEJDZIE NIEUCHRONNY
    MIŁOSCI WIELKIEJ, UPRAGNIONEJ.

    OdpowiedzUsuń
  63. Wszystko tak skrupulatnie zbudowane, jestem pełna podziwu :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  64. Piękne. Kusisz mnie tymi swoimi podróżami, a mój urlop niestety nie chce się wydłużyć
    Pozdrawiam końcówką listopada

    OdpowiedzUsuń
  65. En mektig og utrolig vakker katedral!!
    Alle de fine maleriene....en fantastisk jobb!
    Ønsker deg fine dager og håper du har det godt:))

    OdpowiedzUsuń
  66. Katedra jest niesamowita! Zrobiła na mnie ogromne wrażenie. Oglądałam już dwa razy zdjęcia i jeszcze mi mało, a być tam i zobaczyć na żywo to musi być wspaniałe uczucie!

    OdpowiedzUsuń
  67. Oj tak, ta katedra jest chyba najpiękniejszą w całej Toskanii. Po Palio zwycięski koń z jezdzcem wchodzą do katedry po tej pięknej posadzce. Dopiero od pewnego czasu posadzka jest zabezpieczana.
    Cieszę się, że wprowadziłaś zabezpieczenie, ale zatwierdzanie komentarzy jest chyba lepszym rozwiązaniem ze względów na chore osobniki. Pozdrawiam, ciao !

    OdpowiedzUsuń
  68. JESZCZE RAZ WPADŁAM NACIESZYĆ OCZY I SERCE PIĘKNEM

    OdpowiedzUsuń
  69. Przepiękna jest ta katedra, wnętrza dosłownie zapierają dech w piersiach.
    Pozdrawiam Cię Lusiu bardzo ciepło.

    OdpowiedzUsuń
  70. Niesamowita budowla!!! Uciekam obejrzeć jeszcze raz!
    Pozdrawiam Lusiu:)

    OdpowiedzUsuń
  71. My translator would not work today so I was unable to read about where we are. But your images are just gorgeous and I enjoyed them just the same!!

    OdpowiedzUsuń
  72. Zapatrzyłam się ....cudeńko, cieszę swoje oczęta tą perełką architektoniczną:)))
    serdeczności Łucjo moja miła i dziękuję :)))

    OdpowiedzUsuń
  73. Bardzo piękna katedra, mam nadzieję, że będę miała kiedyś okazję zobaczyć ją osobiście. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  74. Robi wrażenie, ile tam koloru.

    OdpowiedzUsuń
  75. No Michał Anioł to był twórca anjwiększych dzieł, więc zazdroszczę. :)

    OdpowiedzUsuń
  76. O Duomo de Siena foi uma das catedrais mais belas que já vi. Por dentro e por fora, uma beleza sem igual!

    OdpowiedzUsuń
  77. To nie komentarz a pytanie: w blogu zmieściłaś foto dwóch rzeźb z kaplice po prawej stronie . Jedna to mężczyzna trzymający krucyfiks a druga (z lewej strony tej samej kaplicy) to kobieta (półnaga!) opierająca lewy policzek na złożonych dłoniach. Czy wiesz kto jest autorem tych rzeźb? Kogo przedstawiają?
    Będę wdzięczny za informacje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmm, wg mnie są to rzeźby Lorezo Bernini'niego i przedstawiają: Marię Magdalenę i Hieronima ze Strydonu. Być może mylę się ponieważ to było jakiś czas temu.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  78. Serdecznie dziękuję za pomoc. Napisałem do Pani po bezowocnych poszukiwaniach w sieci. Potem udało mi się jednak zaleźć nieco informacji, z których wynika, że to on właśnie jest autorem i te osoby wyobrażają te rzeźby. Rzeźby ujęły mnie swym zmysłowym pięknem i niebanalnym nastojem.
    Mam jeszcze jedna zagadkę ale tylko sygnalizuję (chyba, że ma Pani na nią gotową odpowiedź?) Otóż w lewej nawie, na ścianie, zauważyłem dość dużych rozmiarów krzyż chyba w żółtej tonacji kolorystycznej. Zafrapował mnie figura i twarz Chrystusa - to człowiek, który nie tyle cierpi co z wyrzutem patrzy na nas jakby mówił " umarłem dla was w męczarni a wy nic z tego nie zrozumieliście! Nie zmieniliście się! Tak mi smutno!"
    Jeśli nie znajdę co to i kto wykonał poproszę zn\ów o pomoc, dobrze?
    Serdecznie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krucyfiks jest dziełem niezidentyfikowanego artysty z połowy XIV wieku. Relief z białego stiuku, który mu towarzyszy, pochodzi z początków XVIII wieku i przypisywany jest warsztatowi Giuseppe Mazzuoli lub jego następcy. Pozdrawiam.

      Usuń
  79. Nie ma słów opisujących to piękno. Uwielbiam włoskie zapytki. Cudowne! Dziękuję Lusiu.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...