niedziela, 25 czerwca 2017

Malowniczy kanion rzeki Kamenice

Jeśli potrafimy zachwycić się naturą i życiem,
przepełnieni wrażliwością na piękno,
mając oczy otwarte, wolni od egoizmu,
wtedy napełni nas prawdziwa radość.
(Alexander Hercen)

Jakiś czas temu u zaprzyjaźnionego blogera  Wycieczki Wkraj'a zobaczyłam Kanion rzeki Kamenice, byłam niemal pewna, że dane mi będzie  wcześniej czy później ujrzeć to tajemnicze i niezwykle zjawiskowe miejsce przyrody...

Czeska Szwajcaria to nie tylko skalne miasta ale i romantyczne wąwozy rzek... Na śniadanie zeszliśmy wcześnie rano... Musieliśmy chwilę poczekać... Tutaj to dosyć normalne... Jak zwykle  brakowało osoby weryfikującej numery pokoi osób wchodzących na posiłki... Opuszczenie hotelu  w Czechach i wyjazd w kierunku  Hřenska zaraz po godzinie siódmej okazał się świetnym pomysłem...

Byliśmy pierwszymi klientami parkingu w Mezni Louka... Po jego opłaceniu ruszamy dalej pieszo w trasę, podziwiając ciekawe formacje skalne... Idziemy do Mezni ponieważ zdecydowaliśmy się na jedną przeprawę łódką po Kamenice...

Tego sierpniowego dnia pogoda  była cudowna... Wąską ścieżką dosyć ostro,  schodzimy kilkaset metrów  w dół w kierunku wąwozu rzeki Kamenice... Z każdą chwilą miejsce stawało się magiczne i tajemnicze... Otaczał nas  stary las świerkowy, tu i ówdzie były skałki porośnięte soczystymi mchami, niewielkimi roślinami zielnymi, paprociami i porostami... Gdzieś z dołu dolatywał głośny szum rzeki... Byłam ciekawa co zobaczę w kanionie Kamienice... Od wieków rzeka była dzika i tworzyła trudną barierę dla mieszkańców tutejszych terenów... Jednak była lokalnym źródłem utrzymania gdyż obfitowała w trocie i łososie...

Poranne słońce bardzo mocno oświetlało szczyty drzew... Miałam wrażenie, że  skierowało całą swoją potęgę w kanion Kamenice... Z tego powodu na zdjęciach pojawiło się zbyt wiele wypalonych obszarów...   Promienie słoneczne docierały  nawet do wąskiego, głębokiego  wąwozu... Górska rzeka Kamenice ma długość 35,7  km i płynie na terenie Parku  Narodowego Czeska Saksonia... Jest ostatnim dopływem Łaby...

Znalazłam się w niezwykle  malowniczym miejscu...  Zobaczyłam jeden z najpiękniejszych kanionów tej krainy... Spacer wąwozem dostarczył  nam dużej przyjemności...  Szliśmy wzdłuż Kamenice...  Jednostajny szum  rzeki, gorące promienie słoneczne,  kojący chłód wody, bogactwo przyrody to są niezapomniane wrażenia... Wędrując podziwiamy liczne formacje skalne,  przypominające zwierzęta i znane postaci... Po obu brzegach rzeki są wysokie ściany skalne... I chociaż spacer nie był męczący to zatrzymujemy się przy chacie turystycznej... Tutaj  można kupić kawę i coś do jedzenia... Na tarasie są stoliki, ławeczki... Odpoczywamy kilka minut, pijemy swoją kawę, zjadamy jakieś ciastko i ruszamy dalej by w tym maleńkim domku wykupić bilety na przeprawę łodziami...

Dochodzimy do niewielkiej przystani... Tutaj kończy się ścieżka... Łódź i przewodnik już czekają... Niestety, z dwoma osobami łódź nie popłynie... Mamy poczekać aż będzie komplet - 28 osób... No prawie komplet czyli ponad 20 osób... Rejs wąwozem o długości 960 metrów trwa ponad 20 minut...

Woda jest bardzo spokojna i mam wrażenie, że rzeka zatrzymała się w miejscu... Przewodnik  po czesku  z humorem opowiadał o tym dzikim miejscu i mijanych skałach... Ostrzegał nas by nie trzymać rąk na burcie, gdyż ze spływu możemy wrócić bez palców... Zdarzyło się, że ktoś wrócił bez ręki... W pewnym momencie poinformował nas, że będziemy płynąć w pobliżu  "Czeskiej Niagary"... Wypatrujemy, nasłuchujemy wodospadu... Nagle przewodnik pociąga za sznur i ze skały spływa kaskada wody... Tak!!! Jest "Czeska Niagara"!!! W wąwozie występuje mały ciek wodny, który opada ze skał... Na górze zbudowano małą śluzę, którą za pomocą sznurka otwiera przewodnik... To jest cała tajemnica....

Dopływamy do progu rzecznego... Tutaj jest niewielka przystań i kończy się nasz rejs... Nie mogłam uwierzyć... Mnóstwo ludzi czekało na przypływające łódki... Tym razem idziemy prawą stroną by po kilku minutach dojść do  Hřenska...

Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Życzę miłego, szczęśliwego tygodnia...
Serdecznie wszystkich pozdrawiam...

1. Piękne miejsce, dla mnie bajka. Najchętniej bym sobue tam spływ pontonem urządził, choć od dłuższego czasu wszelkie "samowolne" spływy są silnie prześladowane, co uzasadnia się względami bezpieczeństwa, że niby zribię krzywdę sobie, komuś albo przyrodzie. W rzeczywistości chodzi o kasę!

1. W obecnych czasach zawsze chodzi o kasę. Swego czasu byliśmy na raftingu na rzece Soca, koszt 70 euro od osoby. Niezłe przeżycie. A co do wąwozu Kamenice, miejsce niezwykle urocze. Nas oczarowało. Czeska Szwajcaria jest wyjątkowa. Marzymy aby ta jeszcze wrócić. Jest wiele miejsc, które warto zobaczyć.

2. Unbelievable beautiful! Have a nice evening

1. This place also enchanted me. It is very beautiful.
      Greetings.

3. Ta kraina obfituje w cudowne miejsca, skała, woda, błękit nieba. Jak dobrze, że to wszystko pięknie dokumentujesz,dziękuję Ci za to.

1. Czeska Saksonia jest krainą wartą odwiedzenia. Mnie takie miejsca nigdy się nie znudzą. Toteż chętnie je odwiedzam.
      Pozdrawiam:)

4. Takie trochę tajemnicze i prastare miejsce:))cudownie tam:))przez Nowy Sącz płynie rzeka Kamienica ale nie jest taka urokliwa:)))Pozdrawiam serdecznie:)))

1. Rzekę Kamienicę widziałam w ubiegłym roku w Tyliczu. Nie jest tak rwąca jak czeska Kamenice ale również urokliwa.
      Pozdrawiam:).

5. Fotki przecudowne.Tylko zazdrościć takiego wypadu turystycznego.Wakacyjnie pozdrawiam.

1. Bardzo dziękuję Eljocie. Wąwóz Kamenice bardzo malowniczy.

6. W tak pięknym miejscu na pewno bym odpoczęła 😊

1. Oczywiście, odpoczniesz i się zrelaksujesz.
      Pozdrawiam:)

7. Hi. Very great photos. The place is magical. Happy Sunday.

1. You're right, Sami. This place is mysterious and magical.
      Greetings.

8. Hi. Thank you very much your beautiful photos. Beautiful and very interesting place.

9. Piękne miejsca, bardzo lubię czeskie poczucie humoru(każde tak naprawdę), przewoźnicy pod każdą szerokością geograficzną starają się umilić czas.
    Lusiu, zdjęcia przepiękne.Serdeczności moc przesyłam.:))

1. Ja też lubię czeskie poczucie humoru, lubię czeską kuchnię i oczywiście ich zabytki.
      A co do wąwozu Kamienice, to faktycznie jest to miejsce zjawiskowe.
      Serdecznie pozdrawiam:)

10. Przeurokliwe miejsce :-) Tez mam je na swojej drodze. Teraz bardziej nabralam chęci odwiedzenia :-) Pozdrawiam Łucjo :-)

1. Czeska Szwajcaria jest bardzo pięknym miejscem. Życzę wielu wrażeń w Czechach.
      Pozdrawiam:)

11. Czechy potrafią zachwycić swoim pięknem niejednego wybrednego turystę. Akurat we wrześniu planuję zwiedzić kilka czeskich jaskiń i oczywiście zahaczyć o urokliwą Pragę. Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za kolejną niezwykłą, chociaż wirtualną, podróż

1. Karolinko,
      masz rację. Czechy potrafią zachwycić wspaniałymi zabytkami i pięknem przyrody. Byłam w morawskich jaskiniach. Są wyjątkowe. Życzę wielu wrażeń.
      Serdecznie pozdrawiam:)

12. Przepiękne widoki. Dziękuję za cudowne wycieczki, które nam pokazujesz:):):):)

1. Owszem, krajobrazy przepiękne i bardzo malownicze.
      Pozdrawiam:)

13. Algunas de las fotos en las que la luz se filtra a través de la arboleda y se refleja en el agua son realmente magníficas.
    Un abrazo,

14. Ile jest miejsc równie pięknych,ktorych nie zdążymy zobaczyć. Szkoda,ze życie jest tak krótkie . Fotki piekne jak zwykle. Serdecznie pozdrawiam!

1. Masz rację Franiu. Szkoda, że życie jest takie krótkie.
      Pozdrawiam:)

15. Spectacular canyon and wonderful landscapes. The flora it looks very attractive.

Kisses

16. Cudowny kanion! Co za piekne miejsce! Wspaniałe zdjęcia, urzekły mnie te przełomy rzeki i wodospad! Cuda przyrody!
    Ja codziennie zachwycam sie przyrodą, każdym drobiazgiem, bo najmniejszy kamyk jest piekny!

1. Aniu,
      ja też codziennie zachwycam się każdym kwiatem, rośliną, drobiazgiem. Świat, przyroda są wspaniale.
      Pozdrawiam:)

17. Wiedziałem, że prędzej, czy później trafisz do tego kanionu. My byliśmy zachwyceni jego pięknem. Czeska Szwajcaria to niezwykle ładny rejon, mam tam jeszcze do zobaczenia kilka pominiętych miejsc, wiec planuję kolejny wypad.
    Pozdrawiam.

1. Mój Notesik Marzeń ma wiele zapisanych miejsc, które chciałabym zobaczyć. Stawiasz coraz wyżej poprzeczkę. My też chcemy tam wrócić by poznać inne miejsca w Czeskiej Szwajcarii.
      Pozdrawiam:)

18. Bardzo urokliwe miejsce :)
    Co to za figura na skale ?

1. Niezwykle urokliwe i malownicze miejsce. Ta rzeźba na brzegu to Wodnik.
      Pozdrawiam:)

19. Niesamowita perełka przyrody, nie mogę się oderwać od Twoich zdjęć :-))

20. Ciekawe miejsce, byłam tam przed laty i doznałam podobnych wrażeń. Czasami śmieszą mnie te "wzmocnione atrakcje". Sama natura jest wystarczająco piękna.

1. Natura jest piękna ale rejs z atrakcjami jest też jest świetną sprawą.
      Pozdrawiam:)

21. Bardzo udana wycieczka. Mnóstwo wspaniałych roślin, pieknych pejzaży.
    Spacer wąwozem rzeki to taki bezpośredni kontakt z przyrodą :)
    Serdecznie pozdrawiam :)

1. Spacer wąwozem rzeki był bardzo interesujący. Rzeka szumiała, ptaki śpiewały, pachniało żywicą. Był sierpień pojawiły się wrzosy. A wycieczka faktycznie była udana.

22. Nice shots.. Wonderful forest.. Cheers

23. Your travel on a boat Lucja seems to be a fairy tale! I liked the stream, the river Kamenice is beautiful. The photos taken close to the waterfall are stunning. Was your camera save? Thanks for sharing!

1. Of course. The camera worked great. The cruise was very pleasant.
      The surrounding nature and beautiful scenery.
      Greetings.

24. Molto bello e interessante. Una bella passeggiata in luoghi non soffocati dal turismo di massa.
    Felice settimana, un abbraccio
    enrico.

25. Piękne i urokliwe miejsce:) I przepiękne zdjęcia! Dobrego tygodnia Łucjo!

26. What a beautiful place to visit !!!!
    Have a nice week !
    Anna

27. Jestem zachwycona, to miejsce jest absolutnie niesamowite! Dziękuję za tę wspaniałą wycieczkę!
    Pozdrawiam :).

1. Patrycjo,
      wąwóz Kamenice faktycznie jest niesamowity. Mnie oczarował.
      Pozdrawiam:)

28. Bardzo mnie zaciekawiłas ta wycieczka, musze rozeznac na mapie gdzie to dokładnie jest, zauwazyłam góry stołowe,może nie będzie tak daleko aby wybrac sie latem:)) Pozdrówka:)

1. Beatko,
      Czeska Szwajcaria jest przepiękną krainą, która co krok zachwyca.
      Życzę abyś go poznała.
      Pozdrawiam:)

29. Pięknie tam... człowiek ma wrażenie,że wraca co najmniej do średniowiecza, gdy wszystko działało na prawach natury..
    Pozdrawiam :-)

1. Krysiu,
      tam jest bardzo pięknie. Przyroda zaskakuje.

30. Great nature!
    And you pohto is absolutley the best:)
    Have a nice week:)

31. Czechy sa niedaleko, więc mam nadzieje, ze zobaczę to miejsce, które z fotografii mnie oczarowało. Piękne są te widoczki.

1. Aniu,
      do Czech masz bardzo blisko więc możesz odwiedzić bez żadnych problemów Czeską Szwajcarię.
      Pozdrawiam:)

32. No i tąpnęło mną! Chciałbym tam być!

1. Chciałbyś tam być? z całego serca życzę byś poznał Wąwóz Kamenice.
      Jestem pewna, ze się nie rozczarujesz.

33. Cudnie :)))))
    Ciekawie i kolorowo :) Zazdroszczę i pozdrawiam gorąco !!!

1. Masz rację. Miejsce niezwykłe. Wiem, że lubisz takie uroczyska.
      Pozdrawiam:)

34. Łucjo marzy się mi teraz wsiąść do auta i gnać tam w to miejsce. już i teraz.
    Oczy przecieram ze zdumienia, że nasz glob ma tyle w sobie piękności.
    pozdrawiam

35. i love being outdoors with nature. the beauty of the the stream and the waterfalls stood out to me. lovely views!!

36. Sente-se o silêncio e a tranquilidade de local. As fotos são a mais pura nutrição para a alma.
    Lucja feliz semana e um beijo.

37. Piękne malownicze miejsce ,aż chcę się tam być.Zdjęcia są cudowne.Pozdrawiam serdecznie.

38. Przepiękne miejsce. Pięć dni temu płynęłam Dunajcem ( drugi raz bo płynęłam już wieki temu podczas kolonii )i tamte widoki, spokój i cisza zakłócana jedynie ćwierkaniem ptaków zostanie ze mną na długo. Mogłabym tak płynąć i płynąć, podziwiać widoki i wyciągać twarz ku słońcu, które wtedy cudnie grzało. W Twoich zdjęciach czuję atmosferę tamtego spływu i jestem przekonana, że byłaś zachwycona dokładnie tak jak to opisujesz. Pozdrawiam serdecznie.

39. Rzeczywiście miejsce warte zobaczenia!

Pozdrawiam serdecznie!:)

xxBasia

40. Jestem oczarowana! Coraz bardziej odkrywam, że Czechy są piękne.
    Cudowne kojące widoki. Zapisuję na listę.:)
    Moc pozdrowień.

41. Wąwóz Kamienice, to niezwykle zjawiskowe miejsce. :)

42. Długo czekaliście, aż zbierze się komplet na rejs?

1. Czekaliśmy około 10 minut. Zebrała się grupa Czechów około 18 osób.
      Na przystani byliśmy dosyć wcześnie, na łodzi nie było całego kompletu, mimo to popłynęliśmy bo w Hensku na łodzie i rejs czekało mnóstwo ludzi.
      Julio, Czeska i Saksońska Szwajcaria jest piękna. Pragnę tam jeszcze wrócić bo jest jeszcze wiele innych miejsc, które chcieliśmy zobaczyć.
      Serdecznie pozdrawiam:)

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..