środa, 20 kwietnia 2016

Twierdza Kalemegdan w Belgradzie










Poznawanie, odkrywanie nieznanych miejsc jest bardzo ekscytujące i pełne emocji... Tak było z moją podróżą do Serbii...  Nie znałam tego kraju...  A przecież  dzieli nas tylko 1000 km i kilka godzin jazdy samochodem... Belgrad, właściwie Beograd czyli Biały Gród jest stolicą... Słyszałam i czytałam różne opinie na jego temat... W większości bardzo niepochlebne... To miasto jednak   bardzo mile mnie zaskoczyło... Owszem, są tutaj postkomunistyczne i zbombardowane budynki  ale to też  ma swój niepowtarzalny klimat, który sprawia, że warto go poznać... Belgrad od  zawsze  był  miastem  położonym  na  styku kultur...












Jego  historia  jest  bardzo  długa,  burzliwa  i  ciekawa...  Uważany   za   najstarsze   miejsce   zamieszkania  w  Europie... Jest jednym z najważniejszych prehistorycznych kultur Europy, kultury Vincza ( Vinca)... Na przedmieściach Belgradu archeolodzy odkryli dużą osadę, datowaną na okres 5700 - 4500 p.n.e.  Wg mitów to właśnie tutaj dotarli  słynni Argonauci, którzy szukali złotego runa... Czyż nie jest to fascynujące, niesamowite?  Kolejne wykopaliska potwierdzają, obecność człowieka w epoce kamienia łupanego... 

Czas szybko biegnie... Na  tutejszych  ziemiach  pojawiają się  Dakowie  (Trakowie)  w  1700  p.n.e.  Po 279 r p.n.e.  Celtowie  zdobywają  miasto  i nazywają go Singi - dun... To za ich czasów w tym miejscu powstają pierwsze fortyfikacje... W I wieku n.e. docierają Rzymianie i budują potężną twierdzę,  pełniącą funkcję stałego, rzymskiego obozu wojskowego... Każdy najeźdźca pozostawiał po sobie budowle i ślady  kultury...  Od  wieków  ludność  skoncentrowała   się   w obrębie murów fortecy, budując Miasto: Górne i Dolne...








Twierdze, fortyfikacje, militaria nie pasjonują mnie i niezbyt chętnie je odwiedzam... Jednak Kalemegdan chciałam zobaczyć ze względu na znajdujące się tutaj dwie cerkwie... Twierdza została uznana za pomnik kultury o wyjątkowym znaczeniu w 1979 roku i jest chroniona przez Republikę Serbii...

Tę potężną twierdzę zbudowano na  wysokim 126 metrowym wzgórzu u ujścia Sawy do Dunaju... Pierwsza wzmianka o tym miejscu pochodzi z czasów, gdy została założona w III w p.n.e.  jako Singidunum  przez celtyckie plemię... Zostaje zburzone przez Hunów w 441 roku...  Wg legendy ich wódz  Attyla  został  pochowany  przy  murach  twierdzy  u  zbiegu  wielkich  rzek  Sawy   i Dunaju... Miasto odbudowuje cesarz Justynian... Pod Belgradem stoczono 115 bitew, 77 razy je zdobywano... Kilkadziesiąt razy je niszczono i odbudowywano... W dawnej, potężnej  fortyfikacji  pozostało sporo historycznych zabytków... Mogłam zobaczyć masywne mury, bramy, bastiony, lochy, katakumby rzymskie, tureckie grobowce... Odkrywając   kolejne  architektoniczne  zabytki,  emocjonująco  przenoszę  się  w  przeszłość...








Nad twierdzą góruje Statua Zwycięstwa (Viktor vel Pobednik)...  Stoi w miejscu gdzie kiedyś stał średniowieczny zamek... W pobliżu Statuy  znajduje się jeden z najpiękniejszych naturalnych tarasów widokowych...   Wieża Niebojša to jeden z niewielu zachowanych średniowiecznych zabytków chroniących wejścia do portu na Dunaju... W okresie panowania tureckiego, przemianowano ją w więzienie gdzie przetrzymywano rebeliantów i rewolucjonistów... W lochu zginęło wielu serbskich patriotów...  W XIX wieku  część ogromnego płaskowyżu  przeznaczono na niezwykłą przestrzeń parkową, tworząc wielohektarowy park...






 To idealne miejsce odpoczynku, prawdziwa ostoja spokoju... Można spacerować wielokilometrowymi, tajemniczymi ścieżkami... Na wolnym powietrzu wyeksponowano zabytkowe  uzbrojenie z wielu krajów...  W Muzeum Wojskowym jest polski akcent... Tankietka TKF, czołg rozpoznawczy produkowany w latach trzydziestych XX wieku w zakładach Ursusa...  Przed II wojną światową wyprodukowano 18 czołgów rozpoznawczych... We wrześniu 1939 roku 9 tankietek zostało przekazanych Węgrom... W marcu 1944 roku jeden z czołgów został zdobyty przez partyzantów jugosłowiańskich... Pojazd ten znalazł się potem w Muzeum Wojskowym...









W XVI wieku twierdza została zdobyta przez Turków... W tym czasie nadano jej nazwę Kalemegdan i oznacza:  "Pole pod twierdzą".  Pozostawała pod panowaniem Imperium Osmańskim przez trzy stulecia... Na stromym zboczu jest ortodoksyjna cerkiew Narodzenia Najświętszej Bogurodzicy zwana Ružica (Mała Różyczka)... Data jej powstania nie jest znana nawet historykom... Nie wiadomo również kto był fundatorem... W 1521 roku cerkiew została częściowo zniszczona przez Turków i zamieniona na magazyn prochu...








W bezpośrednim sąsiedztwie cerkwi Narodzenia Najświętszej Bogurodzicy ( Ružicy) jest cerkiew prawosławna Sveta Petka  - Paraskewy... Zbudowano ją przy cudownym źródełku... Kult świętej trwa od wieków w Europie Południowo-Wschodniej...  Sveta Petka  jest przez ludzi szanowana i doceniana... Wg legendy pomagała chorym i karmiła głodnych... Jej cudowne relikwie, dwa palce prawej ręki znajdują się w tutejszej cerkwi...








Nie każdego interesują takie miejsca jak twierdza Kalemegdan... To nie jest typowe miejsce turystyczne, zwyczajne "must see".  Wystarczy, że usłyszę słowo: zamek, twierdza, forteca, pałac to w mojej głowie momentalnie zapala się czerwone światełko...  Oczywiście,  musiałam tu być... Cieszę się, że poznałam to miejsce o tak długiej i burzliwej historii ...






Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Serdecznie pozdrawiam...


84 komentarze:

  1. Amazing old buildings. A beautiful place. Have a nice evening.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anne,
      Kalemegdan Fortress is an interesting place with an interesting history.
      I wish you nice dreams:)

      Usuń
  2. Cudnie spędziłaś urlop, widoki piękne, szczególnie wpadły mi w oko cerkwie :):)
    A i reszta zapiera dech w piersiach :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Acha proszę abyś dodała się jeszcze raz do obserwatorów , bo coś jest nie tak i wszystkich nie wyświetla u mnie :):)

      Usuń
    2. Beatko, cerkwie to moja słabość i z tego powodu wyruszam tam gdzie jest prawosławie. A co Belgradu? to jest ciekawe miasto, które zmienia się z każdym dniem. Są widoczne budowle komunistyczne i zniszczone przez wojnę.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  3. Hello. Amazing place. There's going pretty well inspects places.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Belgrade is a very interesting city.
      I like architecture and interesting sights.
      Greetings:)

      Usuń
  4. Hello Lucia!

    Beautiful photos, and lovely views and flowers!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. In many places the fortress grow wonderful flowers and roses.
      Fortress is a wonderful monument.
      Greetings.

      Usuń
  5. You are an adventure while in a monumental place. Great pictures.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Belgrade pleasantly surprised me.
      This is a very interesting city.
      Greetings.

      Usuń
  6. Odpowiedzi
    1. Piękne widoki i bardzo interesujące miejsce.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  7. Z wielką przyjemnością odświeżyłam ubiegłoroczne belgradzkie wspomnienia. Wówczas, wiosną, kwitło tam mnóstwo tulipanów.
    Muszę powiedzieć, ze Belgrad mile mnie zaskoczył, bowiem spodziewałam się jakiejś totalnej smuty pokomunistycznej, jednak okazał się miastem całkiem, całkiem...
    Pozdrawiam serdecznie. :0
    Ula

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Byłaś wiosną w Belgradzie? Mnie też to miasto mile zaskoczyło.
      Byłam pod wrażeniem Muzeum Narodowym i Muzeum Tesli. Podobały mi się tamtejsze cerkwie, chociaż są bardzo, bardzo skromne.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  8. Bogata historia powoduje, że jest co oglądać w Belgradzie, każdy najeźdźca coś po sobie zostawił. Zdjęcia piękne.
    Łucjo kochana, nie wiem dlaczego, ale nie mogę pisać komentarzy z Ipada, dlatego nie zawsze ślad zostawiam, natomiast czytam zawsze.
    W ostatnim poście podziwiałam roślinność Pszczyny, o której od dawna piszę posta. Aż Ci zazdroszczę, że możesz tam być tak często.
    Pozdrawiam cieplutko.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Belgrad jest miastem o bardzo długiej i burzliwej historii.
      Faktycznie, każdy najeźdźca coś burzył, niszczył i coś budował.
      A co do Pszczyny? to miasto i park jest lekiem na całe zło.
      Lubię tam bywać.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  9. Faktycznie miejsce o długiej i burzliwej historii. Nie dziwię się, że chciałaś je zobaczyć. Świetnie je opisałaś i pokazałaś na zdjęciach. Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kraje bałkańskie mają wiele zaniedbań. Od 15 lat państwa powstałe po rozpadzie b. Jugosławii żyją ze sobą w pokoju. Jednak mieszkańcy tych krajów uciekają do Niemiec przed nędzą i brakiem perspektyw. Są rozczarowani i sfrustrowani politycznym i ekonomicznym zastojem w ich ojczyźnie, za co winę i odpowiedzialność ponoszą tamtejsze elity polityczne.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  10. Travel and discover new places, it is an interesting adventure.

    Kisses

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. You're right. Traveling and meeting new places is a great adventure.
      Greetings:)

      Usuń
  11. Siempre nos traes maravillosos reportajes. Besos.

    OdpowiedzUsuń
  12. Odpowiedzi
    1. Belgrad ze swoimi zabytkami jest ciekawym miastem.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  13. Dziękuję Ci, że zabrałaś mnie na tak wspaniałą wycieczkę i przybliżyłaś historię tych miejsc.
    Zabytki, widoki piękne :-))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Historia tego kraju jest niezwykle ciekawa.
      Ja też jestem zaskoczona tym co zobaczyłam.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  14. Śliczne miejsce i ciekawa historia.. I jak zawsze piękne zdjęcia:) Dziękuję zamiły spacer Łucjo:) Pozdrawiam serdecznie i dobrego dnia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Belgrad to piękne miasto, choć w wielu miejscach widać wojenne zniszczenia.
      Wiele się tutaj robi by zmienić jego oblicze.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  15. Zamka, zamczyska i twierdze. To co bardzo lubię, a jeszcze okraszone ciekawą historią to jest to. Dziękuję Łucjo za tę podróż i życzę radosnego dnia:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mario, zamki, pałace, twierdze, zamczyska to moja wielka słabość.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  16. Podoba mi się stary mur, kamień, zieleń. Piękne miejsce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Twierdzę otaczały potężne mury. Jeszcze teraz widać, że dobrze chroniły Miasto: Dolne i Górne.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  17. I znów ciekawe miejsce nam pokazałaś.
    Te mury robią wrażenie.
    Pozdrawiam czwartkowo....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mury robią wrażenie. Na uwagę zasługują bramy, bastiony...
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  18. Hello dear Lucia!
    A beautiful and interesting, with a history loaded, thanks for sharing!
    I wish you a beautiful day!
    I kiss you and hug you!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Belgrade fortress is a very interesting place.
      Have a nice weekend:)

      Usuń
  19. Excelentes fotografias e paisagens espectaculares.
    Gostei bastante.
    Um abraço e continuação de uma boa semana.

    OdpowiedzUsuń
  20. Na Twoich postach można uczyć się historii, tak dokładnie opisujesz miejsca,które Cię zafascynowały. Nastrój się udziela czytającemu, a fotografie urzekające. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lotko, "po łebkach" omówiłam historię tego miejsca.
      Nie każdy to lubi bo nie można zapamiętać wielu faktów.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  21. Beautiful place !!!! And pictures !!!! Thanks for the tour !!!
    Have a nice day !
    Anna

    OdpowiedzUsuń
  22. To bardzo niezwykłe miejsce:)))cieszę się że nam go pokazałaś i tak fachowo opisałaś:)))Pozdrawiam serdecznie:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kalemegdan, to bardzo interesujące miejsce.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  23. Preciosos lugares siempre visitas, me ha gustado especialmente la Iglesia Natividad de la Santísima Madre de Dios, por sus mosaicos y pinturas.
    Un abrazo

    OdpowiedzUsuń

  24. Excelente foto reportagem, uma maravilhosa viagem virtual.

    Bom fim de semana!
    ♫♬♪ه° ·.

    OdpowiedzUsuń
  25. Niesamowite budowle i ciekawe miejsca. Trochę egzotycznie i bardzo kolorowo. Fajne zdjęcia. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Twierdza jest miejsce, które w czasie pobytu w Belgradzie warto zobaczyć.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  26. Beautiful place! This buildings are great and the history.
    Grettings from Norway:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Inger Marie,
      thank you for the greetings from Norway.
      Belgrade is an interesting city.
      Greetings.

      Usuń
  27. Adorei sua postagem! Ricas imagens e história! Beijos!

    OdpowiedzUsuń
  28. Ciekawa jest ta twierdza.
    Pięknie opisujesz swoje wojaże.
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jadąc do Serbii nie miałam pojęcia jak będę odbierać ten kraj.
      Miło wspominam pobyt. Wróciłam z ciekawymi wspomnieniami.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  29. Lusiu, jak zwykle piękna podróż do Serbii !! Z wielką przyjemnością obejrzałam Twoją fotorelację!!
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  30. What marvellous shots.

    OdpowiedzUsuń
  31. Luciu,zdjęcia jak zawsze zachwycają - wykonujesz je z wielkim artystycznym wyczuciem i niesamowitą intuicją dobrego fotografa - obejrzałam wcześniejsze wpisy z magnoliami - są bardzo piękne - pozdrawiam kochana serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wandziu, Twoje słowa bardzo mnie ucieszyły.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  32. Witam ! Dziękuję Lusiu ze mnie zabrałaś w tak piękną wycieczkę do twierdzy Kalemegdan w Belgradzie piękne i niezwykłe miejsce znowu poznalam część miejsca do którego nie będe miec okazji pojechać wiosennie i cieplutko pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kalemegdan w Belgradzie to wyjątkowe miejsce.
      Cieszę się, że go poznałam.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  33. ahhhh lucy, you get to explore the most fabulous places. nice to have such a beautiful place, not too far from home. i enjoyed seeing the pretty pink roses as well!!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Debbie, Serbia admired the wonderful flowers and roses.
      The local climate is conducive to vegetation.
      Greetings.

      Usuń
  34. Witaj
    Dawno nie pisałam, nie odzywałam się...
    Ostatnio zwolniłam, zatrzymałam się. Życie trochę mi uciekło, a przecież musi ono niestety toczyć się dalej własnym torem.
    Mam nadzieję, że wkrótce będę podobnie jak Ty wędrować, będę zwracać uwagę, że świeci słońce, niebo się rozjaśnia, a dookoła panuje Wiosna.
    Powróci energia i chęć do życia.
    Rozkwitająca dookoła natura budzi we mnie coraz więcej nadziei.
    Dobrze, że cieszysz się wiosną dookoła. Ja też kocham magnolie.... Niestety u mnie powoli już przekwitają.
    Jednak Wiosna otula nas płaszczem kwiatów - niech trwa jak najdłużej... Także w naszej duszy.
    Pozdrawiam nieśmiałymi, ale ciepłymi promyczkami słońca

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ismeno, prawie każdego dopada zmęczenie wiosenne. Mnie, na szczęście ominęło.
      Życzę by siły witalne pobudziły i dodały Ci energii.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  35. Niezwykle fascynują mnie kraje Półwyspu Bałkańskiego, zwłaszcza te, które powstały po rozbiciu Jugosławii. Kiedy miałam 4 lata i popularne było jeszcze jeżdżenie na wakacje autokarami rodzice zabrali mnie do Gracji. Przejeżdżaliśmy właśnie przez Serbie, ja nie pamiętam zbyt wiele, ale moja mama opowiadała o krajobrazie zniszczonym przez wojnę, która niewiele wcześniej dobiegła końca - zniszczone domy, bezpańskie psy, wszędzie brut... Choć podobno Macedonia wyglądała jeszcze gorzej, a inni turyści wspominali, że przejeżdżając słyszeli w górach strzały - ponoć partyzantka.
    W każdym razie chciałabym dziś wrócić do Serbii i Macedonii i móc się przyjrzeć już odbudowanym krajom, bo jak widać warto :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Karolino, mnie również fascynują kraje bałkańskie. Każda woja jest okrutna.
      W byłej Jugosławii zginęło tak wiele ludzi, zniszczono wiele cennych zabytków. W niektórych krajach ludność nie widzi poprawy i dlatego emigruje do Niemiec. W tych krajach dąży się do odbudowy ale na to potrzebne są ogromne środki finansowe.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  36. Wyjątkowe miejsce, burzliwa historia, niesamowita. Pięknie ją nam przedstawiłaś, jak zwykle:)
    Przejeżdżałam dawno temu przez, jeszcze, Jugosławię i bardzo mi się podobał ten kraj. Piękny. Smutne, że przemiana musiała być opłacona krwią wielu ludzi...

    OdpowiedzUsuń
  37. Ciekawy kraj, twierdza imponująca a Twoja relacja bardzo interesująca. Niestety, nawet dziś to obszar nie do końca bezpieczny. Mój brat jest kierowcą, spędził ostatnie kilka dni na terenach byłej Jugosławii i z wielką ulgą przyjął zlecenie transferu do Austrii. Ale nie ma się też co dziwić. Ostatni konflikt zbrojny zakończył się w tamtym rejonie dopiero osiem lat temu, do tej pory stacjonują tam sojusznicze wojska z misją stabilizacyjną. Jeszcze wiele lat upłynie, zanim sytuacja się unormuje i dorówna chociażby do naszego, polskiego, poziomu.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  38. Piękny i ciekawy reportaż, okraszony wspaniałymi zdjęciami. Zazdroszczę Ci tych widoków.
    Życzę miłego weekendu.

    OdpowiedzUsuń
  39. You always show such historical places. I enjoyed those places with you!

    OdpowiedzUsuń
  40. Pięknie, jak trafnie wybierasz ciekawe miejsca. Fotografie cudne...aż chce się tam być i stąpać po tych miejscach, pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  41. Twierdza, jej architektura i historia są imponujące.
    Kolejna wspaniała wycieczka...
    Serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  42. Imponujące budowle, piękne widoki.

    OdpowiedzUsuń
  43. Z pewnością warto zwiedzić to miasto. Wspaniała fotorelacja Lusiu, dzięki Tobie dowiedziałam się wielu ciekawych faktów. Przesyłam serdeczności.

    OdpowiedzUsuń
  44. Uwielbiam podróże z Tobą. Wszystkie fotografie są doskonałe, a teksty ciekawsze niż w wielu książkach, dzięki Tobie jestem tam,gdzie być nie mogę.

    OdpowiedzUsuń
  45. Lusiu, zabrałaś mnie na bardzo ciekawą wycieczkę. Z zainteresowaniem wszystko prześledziłam. Dziękuję. Jesteś znakomitym przewodnikiem:)

    OdpowiedzUsuń
  46. Dzięki Tobie poznałam kolejne wspaniałe miejsce. Cudowna, fascynujaca wyprawa.
    Pozdrawiam mocno.

    OdpowiedzUsuń
  47. Twierdze, zamki, ruiny, to wszystko mnie przyciaga jak magnes. Te mozaiki mnie zafascynowaly.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...