środa, 1 lutego 2017

Grudniowy spacer po Wiedniu







Wiedeń to miasto jak z bajki... Jest piękny a latem jeszcze piękniejszy... Nad jego ulicami unosi się czarowny duch przeszłości... Nie trzeba wiele... Wystarczy przymknąć oczy i słyszy się cudowne walce Straussa... W tym mieście nie ma czasu na nudę... Każdy znajdzie tu coś dla siebie... Tutejsze ulicy przepojone są historią... 

Najlepiej poczuć atmosferę Wiednia, spacerując po prostu po tych samych ulicach, które niegdyś przemierzali Klimt, Freud, Mozart, Chopin, Liszt, Mahler, Haydn i oczywiście  król walca - Johann Strauss... Niepowtarzalny charakter austriackiej stolicy tworzą wspaniałe zabytki, secesyjne gmachy i monumentalne zespoły pałacowe, ogromne i bardzo liczne pomniki, piękne parki... Są i cudowne, historyczne  fontanny upiększające miasto i czyniące go miastem o najwyższej jakości życia... 

Wiedeń jest zadbany, czysty i ogromny... Jest też otwarty i przyjazny dla wyznawców różnych religii, ludzi różnego pochodzenia, koloru skóry, orientacji seksualnej...






Od pierwszego wejrzenia zakochałam się w Starym Mieście... Otoczone było niegdyś murami obronnymi... Szybki rozwój miasta w XIX wieku spowodował, że cesarz Franciszek Józef I  nakazał zniesienie średniowiecznych obwarowań miejskich... Na ich miejscu wybudowano szerokie, bardzo eleganckie  aleje, ku którym zwracały swe fasady reprezentacyjne budynki... Miasto rozrastało się od środka... 

A 23 dzielnice Wiednia rozchodzą się na kształt spirali od centrum miasta, zgodnie z ruchem wskazówek zegara... Zimą w tym mieście brakuje mi zieleni, ukochanych kwiatów, szmeru fontann... 

O tej porze roku Wiedeń jest pachnący piernikiem, grzanym winem, przyprawami... Zastanawiam się przez chwilę, czy jest takie drugie miasto, w którym tak mocno czuć, że przez długie lata  była to stolica imperium? Sądzę, że nie ma... Za każdym razem gdy jestem w Wiedniu, podziwiam nie tylko  cesarskie pałace ale i inne wspaniałe budowle, których eleganckie fasady przykuwają moją uwagę... Urok tego miasta sprawia, że znowu przez kilka dni mogłam rozkoszować się pięknem tego miejsca...






Przypuszczam, że niemal każdy Polak, który odwiedza Wiedeń wstępuje do kościoła Augustianów, chociaż z zewnątrz nie przyciąga swą architekturą... Dlaczego go odwiedzamy? w tym kościele, dzień po bitwie 13 września 1683 roku, punktualnie o godz. 12 -tej rozpoczęła się Msza św w której uczestniczył król Jan III Sobieski... Odśpiewano Te Deum laudamus, hymn dziękczynny za odniesione zwycięstwo nad Turkami... Skarbem tej świątyni jest przepiękna krypta w której została pochowana arcyksiężna Maria Krystyna, ukochana córka cesarzowej Marii Teresy... 

W tym XIV -wiecznym gotyckim kościele ślub brali  Franciszek Józef i Sissi...Obok ołtarza głównego w Kaplicy Loretańskiej znajduje się mauzoleum serc Habsburgów... Srebrne urny zawierają serca 54 członków rodziny cesarskiej...






Spacerując podziwiam słynne wiedeńskie pałace... Dynastia Habsburgów miała ich kilka... Każdy kto odwiedzi Wiedeń powinien zwiedzić wnętrza cesarskiej rezydencji Hofburg oraz letnie rezydencje Belweder i Schönbrunn...  Hofburg, dzieje tej rezydencji są bardzo długie... Początki budowy to 1275 rok... Ciągle była modernizowana i upiększana... Najważniejszą częścią rezydencji jest Skarbiec z przebogatą kolekcją sakralną i cesarską...








Stare Miasto Wiednia zostało wpisane na Listę Światowego dziedzictwa UNESCO... Lubię spacerować wąskimi uliczkami, to właśnie wtedy wczuwam się w atmosferę miasta... W historycznej części miasta można poznać obiekty reprezentujące rozmaite style architektoniczne... Są gotyckie wieże mieszkalne, średniowieczne brukowane ulice, renesansowe dzielnice, barokowe pałace, domy z okresu rokoko... Warto o tym wspomnieć bo zimą tego się nie zauważa ale ponad  połowę powierzchni miasta stanowią tereny zielone...  Wiosną, latem i jesienią Wiedeń zachwyci każdego!







A gdy się jest zmęczony spacerem i zwiedzaniem warto zrobić sobie przerwę w którymś z parków... Latem ich ozdobą są róże i kwiaty... Zimą turyści przychodzą by zrobić sobie zdjęcie ze znaną historyczną postacią... Najwięcej fotografujących jest w Parku Miejskim przy złotym pomniku Straussa, przy Sissi w Volksgarden, Mozarcie w Burggarden... Nawet poczciwy Goethe też jest oblegany bo gdy facet potrze jego buta to będzie miał takie gadanie, że poderwie każdą kobietę...



I tak moje zwiedzanie Wiednia było wypełnione spacerem od pałacu do parku i od parku do pałacu, od muzeum do muzeum... Nie sposób w jednym poście zaprezentować austriacką stolicę... I chociaż to była już kolejna wizyta w tym mieście to mam nadzieję, że jeszcze tutaj wrócę.... I tym razem wracałam do domu pełna wrażeń i emocji... Odświeżyłam swoje wspomnienia, odwiedziłam muzea i uczestniczyłam w wiedeńskich jarmarkach adwentowych...








46 komentarzy:

  1. Piękne miasto i pięknie je pokazałaś na zdjęciach. Mogę Ci tylko zazdrościć takich fantastycznych wrażeń.
    Ale przynajmniej dajesz nam szansę zobaczenia tego co sama widziałaś.

    Pozdrawiam Cie cieplutko.....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Natalio,
      Wiedeń to jedna z najpiękniejszych stolic europejskich.
      Pamiętam o tym, że nie była zniszczona jak nasza Warszawa.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  2. Beautiful as a fairy tale! A great composer Mozart! Greetings

    OdpowiedzUsuń
  3. yes - a beautiful city and gorgeous architecture!! what a beautiful clock, i have seen similar ones in other areas!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. You're right, Debbie.
      Vienna is a beautiful city with great architecture.
      Greetings.

      Usuń
  4. Trudno nie zakochać się w tym mieście. Piękne miasto. Dziękuję, że mogę je zwiedzać razem z Tobą. Pozdrawiam:):):)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiedeń wiosenną i letnią porą jest zachwycający. Bardzo żałuję, że moje wszystkie zdjęcia z tamtych podróży zostały zniszczone przez wirusa.
      Może kiedyś odwiedzę to miasto wiosną albo latem. Może.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  5. Precioso reportaje con bellos encuadres.
    Un saludo,

    OdpowiedzUsuń
  6. I ja zawitałam do Wiednia we wrześniu 2014 roku. I nawet na moim blogu pojawiła się fotorelacja z tego wyjazdu -> http://na-sciezkach-codziennosci.blogspot.com/2014/10/wieden-zywa-lekcja-historii.html . Masz rację Kochana, nie da się w nim nie zakochać! Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Karolinko,
      byłam u Ciebie.Czytałam post. Świetna relacja.
      Całuję i pozdrawiam:)

      Usuń
  7. Pięknie Ci dziękuję za wspaniały spacer po Wiedniu :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bogno, to ja Tobie dziękuję za odwiedziny i komentarz.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  8. Wspaniałe miasto z przepiekną historią!
    W Wiedniu byłam tylko raz w latach 90-tych. Wierz mi, że nawet nie wiem co widziałam, tak byłam zszokowana pełnymi wystawami, kolorami, radością.
    Dziękuję Ci Lusiu za następny cudowny spacer:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lata 90 -te? to faktycznie mogłaś być zszokowana wystawami i kolorami miasta.
      Jak było u nas w tym czasie? O jejku! Ja tego nie pamiętam! Dasz wiarę?
      Mam nadzieję, że chociaż troszeczkę odżyły Twoje wspomnienia.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  9. Lovely week ...love Ria x ❤️

    OdpowiedzUsuń
  10. You had a nice time in Vienna, Lucja. I love this city as well and thank you for reminding me these days in Vienna. Statues of Strauss, Goethe, Mozart, Sisi, parks and Kunst museum.
    Have a nice day!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nadezda,
      those were great days. Nice spent time in Vienna.
      I visited museums, I was on the Advent Fair, rested in the parks.
      I was on a delicious coffee and Sacher cake.
      Greetings.

      Usuń
  11. Masz rację, to piękne miasto, byłam tam tylko jeden raz. Ale Krakowa nie pobije:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basiu,
      obie kochamy Kraków ale Wiedeń to Wiedeń. Jest kilka miast ubranych w strój z epoki cesarzowej Marii Teresy np Budapeszt, Praga, Kraków. Wszystkie piękne:)
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  12. Cudnie!!! Ach jak cudnie. Jak ja lubię takie miejsca :-) Uwielbiam Wiedeń, jest taki... doniosły. Wielki, ale jednoczęsnie spokojny, pełen ludzi, ale taki przyjazny... Dziękuję Lusiu! Piękny post! Serdeczności!

    OdpowiedzUsuń
  13. Hello. Really fantastic. The statues are stunning. I have always admired statues like that.

    OdpowiedzUsuń
  14. I find Vienna a very elegant, organized city. I do not know it personally. And your photos are amazing. I loved seeing the monuments.

    OdpowiedzUsuń
  15. In addition to the beauty of this city, we must not forget its great composers, who left us, a great musical legacy.

    Kisses

    OdpowiedzUsuń
  16. ¡ Preciosa ! Gracias por tus fotografías.

    OdpowiedzUsuń
  17. Vienna is a beautiful place, great music composers were born. Those colorful parasols in the third photo captured my eyes.

    OdpowiedzUsuń
  18. An awesome place. Statues are truly stunning. Greetings.

    OdpowiedzUsuń
  19. Jejku, przez chwilę można się było poczuć zupełnie jak w Wiedniu! Dziękuję za taki spacer i taką dawkę informacji! Pozdrawiam :).

    OdpowiedzUsuń
  20. Piękne zdjęcia i wirtualny spacer :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Piękne zdjęcia i wirtualny spacer :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Jade do pracy i prosę! Zwiedzam Wiedeń . pozdrawiam Ciebie bardzo serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  23. Czekam na Twoją relację z zielonego Wiednia :)

    OdpowiedzUsuń
  24. A wonderful city. Magnificent buildings and statues!
    Greetings.
    Hugs.

    OdpowiedzUsuń
  25. Witaj Łucjo! Piękne miasto! Czeka na naszej liście "do odwiedzin".. Wycieczka z Tobą jeszcze bardziej zachęciła do podróży do cesarskiej stolicy:) A widziałaś film "Złota Dama"? Jeśli nie - polecam bardzo! Pozdrowienia serdeczne!

    OdpowiedzUsuń
  26. Wonderful interesting pictures - thank you for the show! Today Maria Lichtmess the candles on the Christmas trees are lit for the last time in the church.
    Blessed day
    Kisses Crissi

    OdpowiedzUsuń
  27. Fotografias fantásticas, gostei de fazer este passeio.
    Um abraço e boa semana.
    Andarilhar || Dedais de Francisco e Idalisa || Livros-Autografados

    OdpowiedzUsuń
  28. Great photos !!!
    Make me wish to go there and see all those beauties...
    Hug
    Anna

    OdpowiedzUsuń
  29. Dziękuję za cudowny spacer po Wiedniu, tym bardziej, że dawno w nim byłam. Pora chyba go znowu odwiedzić i koniecznie zobaczyć kościół Augustianów, bo tam nie byłam. Ślę ciepłe pozdrowienia.

    OdpowiedzUsuń
  30. Kilka razy byłem w Wiedniu, bo warto tam wracać. Świetnie przedstawiłaś to miasto wielkich artystów i wydarzeń.

    OdpowiedzUsuń
  31. Wiedeń jest przepiękny. Może kiedyś zawitam do tego cesarskiego miasta. A na razie wirtualnie u Ciebie Łucjo po nim spaceruję. Dziękuję ci za ten spacer. Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
  32. Też zakochałam się w Wiedniu, który zwiedzałam na początku maja i w parkach kwitły już tulipany.
    Też mam zdjęcie przy złotym pomniku Straussa i przy wielu innych pomnikach.
    Niestety, nie udało się zwiedzić wnętrza Schonbrunn, bo trzeba było kilka miesięcy wcześniej kupić bilety. Mogłam podziwiać tylko ogromny park i wejść na Gloriettę. Byłam też na Kahlenbergu, skąd król Sobieski ruszał na Turków.
    Rozczarowałam się tylko Dunajem, który wcale nie jest modry, lecz szary i brudny.
    Gorąco pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  33. Hay tanto por ver y me gusta Viena con este aire invernal, tu recorrido es muy variado y bueno del que he disfrutado.
    Un feliz día.

    OdpowiedzUsuń
  34. Lubię Wiedeń, kiedyś czestovtam bywałem ale już dawno nie byłam...I z przyjemnością popatrzyłam na zabytki tego pięknego miasta. ..

    OdpowiedzUsuń
  35. Jaka piękna pogoda w grudniu! :) Jestem zawsze pod wrażeniem Twoich cudnych zdjęć, napawam się nimi! :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  36. Wspaniałe miasto, dziękuję Ci za cudowny spacer. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...