środa, 17 maja 2023

Świstaki i roślinność alpejska








Studiuj naturę, kochaj naturę, bądź blisko natury.

Ona nigdy cię nie zawiedzie.

(Frank Lloyd Wright)










Od rana pada ulewny deszcz, jest szaro, ponuro i znowu chłodno... Kwiaty i ich piękno sprawiają, że życie jest po prostu lepsze, prawda? Samo patrzenie na nie, poprawia mi humor...

Gdziekolwiek jestem zawsze zwracam szczególną uwagę na otaczającą mnie przyrodę... Obejmuję spojrzeniem bardzo uważnie to wszystko, co mnie otacza... Mogłabym godzinami podziwiać piękne  kwitnące dzikie kwiaty, wsłuchiwać się w śpiew ptaków, szum wiatru, szelest liści... 

Alpy stanowią wspaniałe bogactwo, które odnaleźć można w pięknie krajobrazu oraz różnorodności przyrody... Kwiaty są tą częścią przyrody, która szczególnie przyciąga moją uwagę... Należę do grona osób, które kochają je miłością bezwarunkową... W naturze  zachwyca mnie ich zmienność, która pozwala w każdym momencie odkrywać je na nowo...  Pragnę powtórzyć za Frances H. Burnettem: Jeśli umiecie patrzeć, zobaczycie, że cały świat jest ogrodem...

Na szczęście istnieje wiele cudów natury, które oferują zapierające dech krajobrazy, świeże powietrze i spokój... W Alpach kwitnie wiele gatunków roślin, co czyni tutejsze hale i łąki spektakularnym ogrodem...








Przez całe lato tutejsze zbocza i łąki pokrywają się ogromną ilością kwiatów we wszystkich kształtach i kolorach... Z podziwem patrzę na prześliczną Goryczuszką polną (Gentianella campestris), której kwiaty mają odcienie fioletu i zapylane są przez trzmiele...

Inną prześliczną, ale niepozorną rośliną jest Wełnianka pochwowata, której uroda ukazuje się w pełni, w trakcie kwitnienia... Była spożywana przez Eskimosów, a amerykańscy Indianie żuli ją dla zdrowia... rośnie na glebach mokrych i ubogich...

Być może żaden kwiat nie jest tak dobrze znany jak szarotka alpejska... Ten wyjątkowy kwiat, charakteryzujący się delikatnymi, białymi, aksamitnymi płatkami od lat urzeka i jest symbolem miłości i odwagi...

Wierzbówka kiprzyca, znana także jako wierzbownica kiprzyca to wysoka roślina, która zachwyca przede wszystkim swoimi pięknymi różowymi kwiatami... Na alpejskich zboczach kwitnie je mnóstwo... Z wierzbownicy robi się ponoć rewelacyjną w smaku herbatę... 

Inną wiosenną  pięknością jest Claytonia lanceolata rosnąca na zboczach alpejskich... Ich kwiaty są w kolorze białym lub różowym...










Wyjątkową atrakcyjną i ozdobną rośliną jest tojad mocny, który nazywany jest mordownikiem lub wilczym zielem... Piękne fioletowe kwiaty są zebrane w grona i przypominają kaptury mnichów... Najniebezpieczniejsze są jego korzenie i nasiona... Często nie spodziewamy się, że te piękne rośliny są dla nas takie niebezpieczne...

Najwspanialsze piękno Świata

podarował nam Bóg w kwiatach.

Kwiat nam zawsze towarzyszy od krzyku narodzin,

aż do śmierci ciszy.

Kochajmy więc kwiaty i cieszmy się nimi

Od pierwszego dnia wiosny do ostatniego dnia zimy.

Niech na każdym stole bukiet kwiatów stoi

Kształtem, barwą, wioną chore serce koi.

(Barbara Maria Turajczyk)







Przypuszczam, że każdy słyszał o świstaku, który co roku,  przepowiada, kiedy nadejdzie wiosna... Legenda głosi, że jeśli zwierzę nie zobaczy swojego cienia 2 lutego, zima szybko się skończy... Tradycja kultywowana jest od lat 80.XIX wieku...

Wiara w to, że świstak faktycznie może przewidzieć pogodę wywodzi się od niemieckiego przesądu...  te zwierzęta to świadkowie minionych epok, już od czwartorzędu zasiedlały tereny, z których ustępował lodowiec i gdzie odrastała roślinność...














Świstaki alpejskie mają pulchne i mocne ciała... Kolor ich futra wacha się od mieszanki blond, rudości i ciemnoszarego... Te zwierzęta są doskonałymi kopaczami i penetrują glebę, którą trudno obrobić jest nawet kilofem... Do dziewięciu miesięcy w roku spędzają hibernując w swoich norach na wysokości ponad 1800 m n.p.m.

Ze względu na swoją czujność, świstaki na swoje ostoje wybierają miejsca, z których swobodnie mogą obserwować okolicę... Jako punkty obserwacyjne wybierają duże głazy... Te zwierzaki uwielbiają wygrzewać się w słońcu i dlatego zasiedlają zbocza południowe... Na tej alpejskiej łące  były ich setki... Ich przeciągłe i przenikliwe gwizdy wypełniały dolinę i co chwilę chowały się w swoich norach... 


Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...

Serdecznie wszystkich pozdrawiam...

24 komentarze:

  1. Witam serdecznie ♡
    Cudowne zdjęcia, roślinność jest niesamowita, piękna i inspirująca a świstaki to urocze stworzenia :) Natura jest rewelacyjna! Wciąż zachwyca swoim pięknem :)
    Pozdrawiam cieplutko ♡

    OdpowiedzUsuń
  2. Zachwycające kwiaty, zachwycająca natura i cudne świstaki, które tak jak ja lubią się wygrzewać w słońcu.
    Każdej wiosny zadziwiają mnie maleńkie kwiatki, które wychylają się spod ziemi bez niczyjej pomocy. Takie maleństwa , a takie piękne.:))

    OdpowiedzUsuń
  3. W Alpach nigdy nie byłam. Podziwiałam je tylko na zdjęciach. Ta rodzinka świstaków jest niesamowita :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Love groundhog ! There are so cute !
    The flowers are so beautiful !
    And your pictures gorgeous !
    Have a shinny day !
    Anna

    OdpowiedzUsuń
  5. Jak ja kocham naturę. Wykonałaś zachwycające zdjęcia. Kwiaty cieszą i mnie i to bardzo mocno. Ileż tu wspaniałych okazów. Ja mam balkon już przepełniony roślinami, w pokoju tez dżungla i co tydzień nowy bukiet kwiatów, także no...podzielam miłość do nich. :D Zdjęcia świstaków...wzruszające. Mam swoje ulubione, nad którymi musiałam zatrzymać się nieco dłużej. To post przepełniony czystym, niczym niezmąconym pięknem. Total relaks. Dziękuje za to Łucjo, bardzo cieplutko Cię pozdrawiam. <3

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam podobnie, na każdym spacerze i wycieczce zwracam uwagi na roślinność. Polne kwiaty są cudne, zachwycam się wszystkimi. Również drzewami:).
    Świstak faktycznie pulchniutki 😄

    OdpowiedzUsuń
  7. Sami Niilola18 maja 2023 15:41

    Wow. What a photos, i like a lot.
    Greetings:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ventana de foto18 maja 2023 15:43

    Tiene el campo mucha belleza, tanto por la belleza de las flores, como por la del animal que se ve en las fotografías.
    Besos:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Anne Hagman-Niilola18 maja 2023 15:43

    Hi Lucja-Maria!

    So lovely post;-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Wszystko jest piękne ale świstak jest najpiękniejszy. Zazdroszczę takiego spotkania😊Pozdrawiam majowo😊

    OdpowiedzUsuń
  11. Todo se ve precioso, me gustan todas las flores. Un abrazo.

    OdpowiedzUsuń
  12. Doskonały przegląd alpejskiej przyrody. I większość z niej pod ochroną. Fajne, że udało ci się zaobserwować tyle świstaków, niektóre nawet się do ciebie uśmiechały! Zauważyłaś?
    Pozdrowionka zasyłam:)))

    OdpowiedzUsuń
  13. Thank you for sharing these lovely photographs of the marmots and beautiful flowers.

    With the weekend quite near, I wish you a good one.

    All the best Jan

    OdpowiedzUsuń
  14. Alpejskie łąki to niesamowite piękno i różnorodność gatunków! Było mi dane obserwować świstaki, gdy wędrowałam od Kasprowego do Giewontu, choć płochliwe to zwierzaki :-))
    Wierzbówka kiprzyca również kojarzy mi się z Tatrami, bo ozdabia podczas kwitnienia tamtejsze doliny!
    U mnie Łucjo za oknem też jesiennie, ale z nadzieją wypatruję weekendu i poprawy pogody!
    Życzę Ci słońca, ciepła i najserdeczniej pozdrawiam :-))
    Anita

    OdpowiedzUsuń
  15. Jakie piękne zdjęcia!!! Jestem zachwycona, bo wiesz, że także uwielbiam uwieczniać roślinność, ale Twoje fotki są cudne. I tyle nowych wiadomości, super... Dziękuję Ci za te wspaniałe alpejskie emocje...

    OdpowiedzUsuń
  16. Witaj :) bardzo fajny wpis...piękne zdjęcia roślinności a my uwielbiamy przyrodę i przebywanie z nią. Jakoś czs temu mieliśmy okazję widzieć też i świstaki w włoskich Dolomitach. Super było to spotkanie, mam nadzieję se jeszcze kiedyś je tam zobaczymy :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Odkąd kupiłam działkę trzy lata temu, jestem bliżej natury i cieszę się z tego:)

    OdpowiedzUsuń
  18. Nawet nie wiedziałam, że Alpy są aż tak bogate pod względem flory. Kilka roślin kojarzyłam, ale nie aż taką ilość. Świstaki owszem, powiązałabym z tymi górami, ale gdzieś czytałam, że na alpejskich zboczach pełno jest wolno pasących się krów. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  19. Zachwycające są twoje zdjęcia:)

    OdpowiedzUsuń
  20. Wspaniałe widoki Łucjo. Serdecznie dziękuję za wirtualną wycieczkę. Pozdrawiam milutko.

    OdpowiedzUsuń
  21. Spotkać świstaka w ,,cztery oczy,, to nielada gratka. Zwłaszcza, że świat coraz bardziej zabetonowany i kontakt z przyrodą schodzi na drugi plan.
    Z obserwacją roślin mam tak samo. Gdziekolwiek jestem, potrafię zboczyć z trasy i zachwycić się tym co dzikie, naturalne i nieznane.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  22. Nigdy nie widziałam świstaka będąc w Tatrach nawet. Urocze stworzonko. Przyroda alpejska jest przewspaniała. Brak słów. W.takim miejscu to by się odpoczywało.

    Pozdrawiam serdecznie Kochana Lusiu.

    Kasinyswiat

    OdpowiedzUsuń
  23. warto zaznaczyć że i u nas na Podhalu takie cuda można znaleźć :D świstaków w Tatrach nie brakuje, są krokusy i szarotki, jak również inne piękne roślinki i zwierzęta :D takze wcale nie trzeba wyjeżdżać na drugi kraniec Europy czy wydawać krocie na noclegi z wyżywieniem w drogich Alpach by cieszyć się pięknym wypoczynkiem w urokliwej okolicy :D w dobie inflacji jednak co niektórzy (np. ja) muszą przystopować z podróżami ;)

    OdpowiedzUsuń
  24. Wspaniałe zdjęcia kwiatów, pięknie pokazana ich różnorodność. Alpejska łąka to bogactwo odmian i to widać w Twoich zdjęciach. I trochę zazdroszczę tych świstaków.... :)

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...