niedziela, 30 kwietnia 2017

Ciekawe rośliny ze szklarni w Ogrodzie Botanicznym w Krakowie








W  czasie  spaceru po  Ogrodzie Botanicznym w  jednej  chwili  zrobiło  się ciemno i zaczął padać grad.... W takim momencie,  jedynym  doskonałym schronieniem był kompleks  szklarni Viktoria składający się z pięciu części ekspozycyjnych... Rośliny egzotyczne i pochodzące z cieplejszych stref klimatycznych gromadzone są właśnie pod ich dachami... Niestety, jeden z najstarszych szklanych pawilonów gdzie znajdują się m.in. azalie, kamelie, drzewka pomarańczowe ze względów bezpieczeństwa jest zamknięty... W takich miejscach panują znakomite warunki do uprawy tropikalnych roślin wodnych i błotnych... Oczywiście, w każdym pawilonie panuje inna temperatura... 

Po wejściu do środka obiektyw momentalnie zachodził mgłą ponieważ temperatura dochodziła do około + 30 st. C i panowała wysoka wilgotność powietrza... Zgromadzono tutaj spore kolekcje pięknych roślin ze strefy subtropikalnej, a wśród nich  anturie, krotony, alokazje, difenbachie, monstery, aglaonemy, platycerium ( płaskla, łosie rogi), filodendrony... Zawsze zachwycam się czerwonymi warkoczykami  (Acalyphy) pokrzywca szorstkowłosego... Przepięknie prezentuje się wśród zielonych roślin...









Lubię klimat panujący w szklarniach i bujną roślinność, która  przybliża mi egzotykę krain dalekich... Basen   dosyć mocno porośnięty jest  Eichornią gruboogonkową czyli hiacyntem wodnym, (pływającym)... Szkoda, że tym razem na tej zielonej tafli nie ma niebieskich kwiatów... Niczym firany zwisają długie, cienkie rozgałęziające się łodygi   oplątwy brodaczkowej... Jest to roślina występująca w Ameryce Południowej oraz w południowych obszarach Ameryki Północnej... Mogłam podziwiać kwiaty świętej rośliny bowiem  zakwitły lotosy (grzybienie)  egipskie  (Nymphea lotus)  i  indyjskie  (Nelumbo nucifera)...

 Z jednym i drugim kwiatem związane są legendy... Homer opisujący historię Odyseusza wspomina jego pobyt w krainie Lotofagów, czyli ludzi żywiących się lotosami... Mieszkańcy chcieli ich skusić tym przysmakiem... Na szczęście Odyseuszowi wydało się to podejrzane... Dwóch jego towarzyszy zjadło lotosy i zapomniało o swojej ojczyźnie i rodzinie... W Egipcie już 3500 lat temu pojawiły się w świątyniach i często bogini Izyda przedstawiana jest z tym kwiatem ponieważ był jej poświęconym... Największą sławę lotos zyskał w Indiach... Jest symbolem ciała kobiecego, zaś jego pyłek wskazuje na wieczne odradzanie się życia... Te szklarnie to miejsca gdzie co krok wzdycham z zachwytu... Jest tutaj wiele zielonych subtropikalnych roślin i wspaniałych kwitnących kwiatów...







Moją uwagę przykuwa piękna Medinilla wspaniała, egzotyczna piękność pochodząca z Filipin gdzie znana jest pod nazwą Kapa -kapa... Jej liście są błyszczące, grube, skórzaste,  ciemnozielone...  W naturalnym środowisku dorasta do 3 metrów wysokości... Imponujące, różowe grona kwiatów pośród zielonych liści sprawiają ogromne wrażenie...






Kolejną piękną rośliną przypominającą motyle, jest Clerodendrum (Kolerodendron Thomsona) pochodzi z tropikalnych obszarów: Mali, Kamerunu, Zairu, Ghany, Nigerii, Sierra Leone... W Afryce jest to wiecznie zielone pnącze dorastające do 4 metrów... Ma piękne ciemnozielone liście, podłużne, jajowate... Kwiaty są zebrane w grona, szkarłatne, otoczone białymi kielichami... Prawdopodobnie jest bardzo prosta w rozmnażaniu, wystarczy urwać gałązkę i umieścić ją na jakiś czas w wodzie...





Dekoracyjnym pnączem z ciekawymi, okazałymi  kwiatami jest Aristolochia czyli Kokornak wielkolistny... Kwiaty ma  ubarwione na purpurowobrązowo z białymi plamkami i żółtą nasadą... Roślina pochodzi z tropików ale rośnie również w klimacie umiarkowanym...Zachwyciły mnie kwiaty kokornaka... Są nie tylko piękne ale i ciekawe w kształcie...






Na bocznych parapetach eksponowane są paprocie, ananasowe, storczykowate... Przechodząc przez szklarnię łącznikową podziwiam dorodne  mandarynki, pomarańcze, cytryny... Tuż obok znajduje się Kaktusiarnia...  Są tutaj grubosze, aloesy, wilczomlecze oraz wiele rodzajów kaktusów... Z pewnymi oporami opuszczam kompleks szklarniowy Viktoria by zobaczyć jak prezentują się storczyki w szklarni "Holenderce"...







Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Życzę miłego, długiego weekendu...
Serdecznie wszystkich pozdrawiam...








66 komentarzy:

  1. Piękne są te egzotyczne rośliny, które prezentujesz.
    Nie byłam jeszcze w Ogrodzie Botanicznym w tym roku.
    Serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To była moja pierwsza wizyta w tym Ogrodzie. Kolejną planuję gdy będą kwitły irysy.
      Hmm, czy mi się to uda?
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  2. OMG. Great place and really great photos of fabulous plants. Greetings.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Matti
      Thank you very much for this nice comment.
      Greetings.

      Usuń
  3. Lucky you to be able to see those goregeous flowers !
    Beautiful pictures !
    Have a nice week !
    Anna

    OdpowiedzUsuń
  4. Ale piękne kwiecie u Ciebie dzisiaj, pozdrawiam i ,życze miłego weekendu :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dostałam kiedyś Medinillę na imieniny, była piękna, ale mimo moich starań przeżyła w moim domu tylko kilka dni.
    Pokazałaś nam przecudne okazy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To tylko część kwiatow jakie tutaj mogłam oglądać.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  6. Twój post Łucjo idealnie się wpisuje w ten ponury dzień.
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kwiaty zawsze rozjaśniają ponury dzień i od razu robi się miło na sercu.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  7. Uwielbiam spacery po ogrodach botanicznych. Co trzy lata jestem z klasą w Palmiarni w Poznaniu i zawsze czekam na ten punkt programu. Niestety ostatnio nie mogę przebywać w strefach tropikalnych, ale pozostałe, w tym Kaktusiarnia są ucztą dla moich oczu.
    Dziękuje Lusiu za wspaniały spacer:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przez niedopatrzenie komentowałam z loginu moich K. Niteczek;)
      Pozdrawiam Lusiu:)

      Usuń
    2. Aniu,
      nie znam Palmiarni w Poznaniu. Słyszałam i czytałam wiele pochlebnych wypowiedzi i postów na jej temat. Może kiedyś uda mi się tam dotrzeć.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  8. Oh! How wonderful flowers !! A fine place!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. This is a beautiful garden with real specimens.
      Greetings.

      Usuń
  9. So lovely photos of beautiful flowers!
    Hugs!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. You're right Sipra.
      There are wonderful flowers.
      Greetings.

      Usuń
  10. Such a gardens are important and really great. Great photos. Happy Sunday evening for you.

    OdpowiedzUsuń
  11. Stunning photos of these gorgeous blooms - thank you for the tour! Happy May Day, hugs <3

    OdpowiedzUsuń
  12. Cudnie! Uwielbiam tropikalne rośliny. Są niesamowite! Storczyki, lotos, kapa kapa... No i ten kokornak :-) Cuda! Przepięknie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nigdy w naturze nie widziałam kwiatów kokornaka.
      Bardzo mi się podoba.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  13. Mmmm...lovely, lovely!
    My heart is smiling of your photo:)
    Have a nice evening:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Piękne roślinki nam prezentujesz. W ogrodach botanicznych nigdy się nie nudzę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też nigdy nie nudzę się w takich miejscach.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  15. Paljon ihaia kasveja, kukkia. Minä rakastan niitä kaikkia kiitos Hyvää vappua :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Po prostu cudowne kadry. Rośliny nie raz zachwycają nas swym pięknem. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zastanawiam się czy są brzydkie kwiaty. przypuszczam, ze nie!
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  17. I just love botanical gardens! Gorgeous shots.

    OdpowiedzUsuń
  18. Kiaty Clerodendrum są zachwycające :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Feeria kolorów i kształtów.....
    Pozdrawiam majówkowo....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystkie kwiaty z Ogrodu są przepiękne.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  20. Myśmy niestety podczas zajęć terenowych nie byli w szklarniach, nad czym bardzo ubolewałam. Jedyne co mogliśmy, to podziwiać rośliny w nich hodowane z zewnątrz. Bardzo mnie zainteresowały tamaryszki. I jeszcze palmiarnia z jej "pikantnymi" historiami. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hi hi hi, chyba każdego interesują "pikantne" historie. Szklarnia z palmami ma być w najbliższym czasie remontowana. Kolejna, tam gdzie są azalie, kamelie też jest zamknieta dla turystów.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  21. ja w tym roku mam postanowienie, żeby wreszcie wybrać się do krakowskiego ogrodu botanicznego, bo mieszkam tu już 10 lat, a nigdy jeszcze tam nie byłam. a widać po zdjęciach jak absolutnie przecudownie tam jest. <3
    pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też chciałabym pojechać gdy będą kwitły irysy a potem storczyki.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  22. Witaj !
    Jest cudnie i tyle, ech móc tam teraz być !
    Pozdrawiam cieplutko:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W każdym miesiącu zakwitają nowe kwiaty.
      I dlatego marzę by bywać tam co miesiąc.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  23. Che bellissime immagini di tropicali! Ci vorrebbe una serra anche in giardino :)

    Un saluto :)

    OdpowiedzUsuń
  24. cześć Lusiu :)
    mój buziol otworzył się szeroko... wow
    cudowne miejsce i zachwycające rośliny;
    miałam kiedyś w domu Medinillę jednak bez odpowiedniego mikroklimatu nie kwitnie długo jak powinna;
    marzy mi się taki ogród zimowy... ech
    pozdrawiam Lusiu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Och Asiu,
      mnie też się marzy ogród zimowy.Jednak przeraża mnie jego utrzymanie toteż wolę odwiedzać Ogród Botaniczny.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  25. Mogłabym godzinami fotografować w ogrodach botanicznych. Przepiękne zdjęcia. Dziękuję za post. Pozdrawiam i życzę udanej Majówki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Klaro
      ja też mogłabym bez końca buszować i fotografować w takich miejscach.
      Życzę i tobie miłej Majówki.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  26. Cudowne zdjęcia, cudowne kwiaty...
    Pozdrawiam serdecznie :-)

    OdpowiedzUsuń
  27. Tyle cudnych roślin w jednym miejscu. Prawdziwy Raj.Takich rarytasów jeszcze nie widziałam. Dziękuję:):):)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Janeczko
      nie byłam w stanie by je wszystkie pokazać.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  28. Dear Lucia Maria - Lovely collection of such exotic, powerful, and beautiful plants and flowers. I understand how you can’t stop photographing in such great delight. Thank you for sharing. Nice to know you could avoid rain and hail to the greenhouse. I like to go to greenhouse in winter when outside gardens are bland. Have a nice week.

    Yoko

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dear Yoko!
      Thank you very much for a nice comment.
      Greetings.

      Usuń
  29. Jak zwykle piękna opowieść o kwiatach tym razem pozdrawiam
    j
    ps. książka u wydawcy wracam do blogowania

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że już jesteś. Oczywiście wpadnę do Ciebie.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  30. Powiedzieć, że jestem zachwycona tymi kwiatami, to za mało. Po prostu brakuje mi słów, aby opisać, jak bardzo jestem zachwycona tymi egzotycznymi kwiatami. Po prostu cudo!
    Gorąco pozdrawiam w bardzo zimny dzień.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też jestem oczarowana tym miejscem.
      Jeżeli tylko czas mi pozwala to zawsze odwiedzam Ogród Botaniczny.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  31. Me han encantado las flores de hoy. Besos.

    OdpowiedzUsuń
  32. Bardzo lubię przebywać w takich miejscach,wspaniałe okazy uwiecznioniłaś na pięknych zdjęciach.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  33. Świat flory jest tak różnorodny, że chyba nie sposób zapamiętać nazwy wszystkich roślin.

    OdpowiedzUsuń
  34. Piękno ukazane w Twoich fotografiach zachwyca, Kwiaty to niezwykłe arcydzieło Stwórcy. Dziękuję Łucjo, że je utrwalasz i dzielisz się pięknem

    OdpowiedzUsuń
  35. Publicação maravilhosa Lucja. Gosto de jardins botânicos, especialmente, das estufas, por conta do silêncio.
    Os cactos me fascinam.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...