czwartek, 23 lutego 2017

Tradycyjny pączek w tłusty czwartek







Jak tradycja stara każe
w domu, sklepie, biurze, barze,
wszędzie pączek dziś króluje,
każdy chętnie go smakuje.
Z dżemem, z cukrem, z wiśienkami
wszędzie pączek dzisiaj z nami.
Dziś kalorii nikt nie liczy,
wszędzie moc pysznych słodyczy.
W tłusty czwartek przez dzień cały
słodkim królem - pączek mały!



Tłusty czwartek inicjował zapusty czyli czas zabaw, uciech oraz sutego, tłustego jedzenia... Obchodzony jest na zakończenie karnawału... To ostatni czwartek przed  Wielkim  Postem... 

Jest  to  święto  ruchome  związane  z obchodami Wielkanocy... Zwyczaj jedzenia pączków w ten dzień zadomowił się w Polsce już w XVII wieku... Nie jest to polskie święto a jego korzenie sięgają dużo dalej... Sięga swą historią czasów rzymskich, kiedy to obchodzono tzw." tłusty dzień"...

Choć pączek  to przysmak kaloryczny i ciężkostrawny nie warto rezygnować z tradycji... Tradycja nakazuje zjeść tego dnia przynajmniej jednego pączka,  co  ma  służyć  pomyślności  oraz  sprzyjać  szczęściu... 

Wg  jednego z przesądów: "Kto w tłusty czwartek nie zje ani jednego pączka, ten nie będzie mieć szczęścia".


68 komentarzy:

  1. Ja zjadłam dwa, może więc szczęście jakieś będę miała ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też zjadłam dwa pączusie. Nie umiałam sobie odmówić bo były przepyszne.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  2. Życzę smacznego i dużo szczęścia.:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję, ale nie zjem trzeciego pączka.
      I tak zjadłam o jeden za dużo.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  3. Ja zjadłam już 3. :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Domyślam się, że były przepyszne. Przypuszczam, że też jak ja, jesz pączki raz w roku.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  4. Dziś zjadłam jednego, za to wczoraj dwa, bo były cieplutkie i przepraszam Lusiu, chociaż Twoje zdjęcia piękne, ale dziś na pączki nie mogę już nawet zerkać;)
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moje pączki też były cieplutkie i bardzo pyszne. Zastanawiam się kiedy zjemy pozostałe pączki.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  5. Delicious........................
    Anna

    OdpowiedzUsuń
  6. Delicious looking treats. We were discontinued sweet and fatty food eating, but maybe I'll do a couple shrove buns weekend. Greetings

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. These scones are Polish cakes. We eat them every year on Shrove Thursday.
      It's our tradition.
      Greetings.

      Usuń
  7. Wczoraj smażyłam zjadałam dwa, dziś jednego i wystarczy :)

    OdpowiedzUsuń
  8. The pleasure of sight and taste, they are coupled in these beautiful photos.

    Kisses

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie wiedziałam że tradycja pączkowego obżarstwa sięga aż XVII wieku
    Zjadłam jeden :) drugi się do mnie uśmiecha ale nie wcisnę już więcej :/ choć słodkości kocham ;)
    uściski Lusiu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobra jesteś. Zjadłaś tylko jednego pączka? Myśmy zjedli po dwa a dwa, które zostały zostały zamrożone. Kiedy je zjemy? Nie mam pojęcia.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
    2. Lusiu kochana bardzo, bardzo Ci dziękujemy ❤❤❤ wiesz za co 😘
      Życzymy równie słonecznego weekendu co u nas
      Sciskmy mocno

      Usuń
    3. U nas wczoraj był huragan. Zerwało kilka dachów a od rana pada śnieg. Jest zimno i nieprzyjemnie.
      Całuję i pozdrawiam:)

      Usuń
  10. Życzę smacznego! Buziaczki:)

    xxBasia

    OdpowiedzUsuń
  11. Delicious pictures!
    Greetings!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Yesterday in our country traditionally ate delicious cakes.

      Usuń
  12. 4 pączki - najadłam się na kilka najbliższych miesięcy... Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja zjadłam dwa pączki i wystarczy mi do do przyszłorocznego tłustego czwartku.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  13. Shrove Tuesday, Lucja! All diets go away! Your donuts look very tasty!

    OdpowiedzUsuń
  14. Wow. What a delicious looking. Is it to go to the cupboard to look at whether delicacies.

    OdpowiedzUsuń
  15. ¡ Que buenossss ! Besitos.

    OdpowiedzUsuń
  16. So beautiful pictures.. love those bright yellow tulips..

    OdpowiedzUsuń
  17. Oi miten herkullisia kuvia. Kauniita ruusuja ja laskiais pullia :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Tradycji musi stać się zadość :)

    OdpowiedzUsuń
  19. W Tłusty Czwartek to obowiązkowo trzeba zjeść pączka, więc zjadłam dwa, wystarczy mido następnego Tłustego Czwartku.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mieliśmy ogromną ochotę na oponki. Niestety, musieliśmy się obejść smakiem i szybko pojechać do cukierni kupić pączki. Też zjedliśmy po dwa.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  20. Hello dear Lucia!
    Wow, look how beautiful your cocoon, I've made a terrible craving!
    A pleasant weekend and I wish you sweet, darling!
    Hugs and kisses!

    OdpowiedzUsuń
  21. Coisas deliciosas e gostei das tulipas amarelas.
    Um abraço e bom fim-de-semana.
    Andarilhar || Dedais de Francisco e Idalisa || Livros-Autografados

    OdpowiedzUsuń
  22. Wedle przepowiedni będę mieć dużo szczęścia, zajadam się pączkami już trzeci dzień:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basiu, domowe wypieki nie są nafaszerowane cukrem i ulepszaczami. Są pyszne. Domowe są pyszne.
      Nie wierzę, że w tych najlepszych cukierniach nie dodają czegoś co je ulepsza.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  23. Ja wczoraj zjadłam jednego pączka :). A Twoje zdjęcia pięknie przedstawiają Tłusty Czwartek :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobra jesteś. Zjadłaś tylko jednego pączka?
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  24. Muszę przyznać, że ta tradycja w Twoim wykonaniu wykonaniu wygląda bardzo smakowicie :)
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Och, dziękuję. To miło coś takiego usłyszeć z męskich ust.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  25. Jak zwykle piękne zdjęcia... ja pączków... zjadłam dziewięć ;) Dobre były!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przy twojej zjawiskowej figurze, jakoś trudno uwierzyć mi, że zjadłaś aż dziewięć pączków.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  26. Co ma robić ktoś z cukrzycą?
    Nie to nie ja, to "połówek".
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy ktoś kto jest chory na cukrzycę może zjeść pączka w tłusty czwartek? To miałaś na myśli? Przypuszczam, że zjedzenie jednego pączka nie zrobi w organizmie wielkiego spustoszenia. Przecież to jednorazowy wybryk w ciągu roku.
      Domyślam się, że sama też nie jadłaś aby nie zrobić mężowi przykrości.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  27. Se me ha entrado apetito tan solo en verlos, que estas tradiciones no se pierdan y que se disfruten comiendo estos dulces pasteles.
    Un abrazo.

    OdpowiedzUsuń
  28. Mamy tradycję spotykać się z moimi koleżankami :)))pozdrawiam serdecznie:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spotykacie się tradycyjnie w tłusty czwartek? Robicie sobie babski comber? nawiązujecie do dawnej tradycji? Świetnie!
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  29. Ach pączki i ta wiosenna aura dookoła. Już się nie mogę doczekać, aż przyjdzie pełną parą, ze swoimi kwiatami, zapachami i cieplutkim słoneczkiem. I oczywiście zdjęć w tym klimacie. :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też nie mogę doczekać się wiosny. Rano spotkała mnie niespodzianka. Było biało.
      Aby przybliżyć sobie wiosnę, zerwałam gałęzie forsycji. Mam nadzieję, że szybko zakwitną w domu.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  30. Niestety, nie zjadłam ani jednego pączka, bo mi nie wolno. Jedynie uraczyłam się dwoma faworkami, choć też postąpiłam nagannie.
    Pozdrawiam gorąco.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wolno to nie wolno. Przypuszczam, że faworki były bez cukru pudru.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  31. Zjadłam dwa,pyszne pączki.Pięknie i wiosennie u Ciebie.Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  32. Hi. Lovely flowers and delicious pastries. Happy weekend.

    OdpowiedzUsuń
  33. Apetyczny pączkowy post, Lusiu !!! Ja zjadłam tylko jednego pączka z nadzieniem różanym ! Pąk był duży i chociaż bardzo dobry to nie dałam rady drugiemu...!
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  34. What a cozy post with some sweets! Spring is the time to enjoy sweets and flowers!
    Have a good day!

    OdpowiedzUsuń
  35. Ojej to mnie zmartwiłaś bo nie zjadłam ani jednego pączka, o 19tej jedną oponkę, albowiem byłam i jestem chora:((

    OdpowiedzUsuń
  36. Smacznego Lucja!
    Que delícia de rosquinhas!

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...