sobota, 4 marca 2017

Park Narodowy Pirenejów







Dzisiaj mamy piękny, marcowy dzień... Zanim  jednak wiosna nadejdzie i rozkwitnie pełnią kolorów pragnę Was zabrać w ciekawe miejsce... Będąc w  LOURDES   postanowiliśmy  odwiedzić majestatyczny Park Narodowy Pirenejów fr. Parc national des Pyrénées... Od czasu kiedy odwiedziłam Andorę położoną w Pirenejach, snułam plany by kiedyś wrócić w te góry, poczuć magię i ich  bliskość... To była świetna okazja ponieważ od Lourdes  to zaledwie 50 km... 

Pireneje są potężnym masywem skalnym oddzielającym Półwysep Iberyjski od kontynentalnej części Europy... Ciągną się na przestrzeni 450 km od Zatoki Biskajskiej na zachodzie po Morze Śródziemne na wschodzie... Najwyższe szczyty przekraczają ponad 3 tys. metrów n.p.m...  Groń Pirenejów to sceneria nieomal księżycowa, mimo to zachwyci każdego, kto kocha otwarte przestrzenie i niepowtarzalne widoki... Park Narodowy Pirenejów został utworzony w 1967 roku... 

A Pireneje? góry niezwykle piękne, trochę dzikie i inne niż Alpy i szkoda, że rzadziej odwiedzane... Tak... Przyznaję, że te góry są piękne krajobrazowo i co mnie bardzo ucieszyło mniej zagospodarowane niż Alpy...    Są warte poznania... Byliśmy nimi zachwyceni  i spędziliśmy tam cudowny czas...









Mieliśmy w  planach zobaczyć słynny  na całym świecie kocioł lodowcowy Cirque de Gavarnie.... Zimą szczyci się pięknymi lodowymi wodospadami a latem podziwialiśmy potęgę przyrody, która była źródłem niezapomnianych wrażeń i urzekających pejzaży... Cirque de Gavarnie jest majestatycznym miejscem i prawdziwą perłą dziedzictwa przyrodniczego Pirenejów... Jego walory przyrodnicze uznało UNESCO, wpisując go na swoją Listę w 1997 roku... 

Ciekawa jest geneza nazwy tych gór... Istnieją dwie koncepcje i właściwie nie wiadomo, która jest właściwa... Według pierwszej,  pochodzi od  imienia mitologicznej córki Atlasa, Pyrene (co z greckiego znaczy- ogień) została zgwałcona przez Heraklesa i uciekła w góry... Tam, niestety, nie znalazła schronienia i została pożarta przez dzikie zwierzęta... Inna teoria mówi, że nazwa  Pireneje pochodzi z języka baskijskiego  i  brzmiała "Ilene os" i oznacza "góry księżyca".






Park w całości stanowi wspaniały teren dla miłośników pieszych wycieczek... Jest tutaj 1600 km tras świetnie oznakowanych... Żałowaliśmy, że nasz urlop dobiegał końca ponieważ istniała możliwość przejścia wzdłuż całych Pirenejów... Sercem parku są naprawdę ekscytujące miejsca, w tym skaliste szczyty, przełęcze, lasy, strumienie,   doliny, wąwozy, pastwiska, lodowce...  Występują tutaj liczne kotliny zwane cyrkami lodowcowymi,  jeziorka i wodospady... Cirque de Gavarnie  jest kolebką pireneizmu, jego ściany dochodzą do 3248 m wysokości... Park Narodowy Pirenejów to obszar 45 tys. ha...  Jestem tym miejscem zachwycona ze względu na całkowity zakaz polowań... Dzięki temu okolice stanowią prawdziwy azyl dla wielu zwierząt m.in. saren, koziorożca pirenejskiego, kozic, gronostajów, świstaków... Tutaj na każdym kroku szanuje się przyrodę,  ale też z niej korzysta się pełnymi garściami...







W krajobrazie parku dominują skaliste szczyty i strome stoki, rozcięte siecią głębokich dolin... Prawie 12 % powierzchni zajmują lasy... A i roślinność tutejsza zasługuje na szczególną uwagę ponieważ jest bardziej bujna niż po stronie hiszpańskiej... Mój trochę  osobliwy apetyt zaspokoiły liczne ukwiecone łąki pokrywające zbocza górskie... Nie mogłam oderwać wzroku od   łanów fioletowo kwitnącego tojadu mocnego, wierzbówki kiprzycy, różowych  zimowitów, białej skalnicy pirenejskiej, różowych goździków pirenejskich, dziewięćsiłów... Na obszarze cyrku lodowcowego Cirque de Gavarnie    mogłam podziwiać Grande Cascade  de Gavarnie - najwyższy wodospad we Francji i jeden z najwyższych w Europie... Jego całkowita wysokość to 422 metry...







Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Życzę miłego, słonecznego weekendu...
Serdecznie wszystkich pozdrawiam...




87 komentarzy:

  1. Piękne zdjęcia...
    Fantastyczna wycieczka.
    Lubię Francję,lubię góry , ale chodzić po nich już nie mogę...
    Pozdrawiam wiosennie :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło wspominam pobyt w Pirenejach. Uwielbiam przyrodę i jestem uradowana gdy mogę podziwiać kwitnącą roślinność. Tam była prawdziwa adrenalina i dawka potęgi gór.
      W tym poście postawiłam na kwiaty i pejzaże.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  2. Hi. Really beautiful place. I like a lot. Happy weekend.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Matti,
      Pyrenees mountains are harsh but very beautiful.
      Happy weekend:)

      Usuń
  3. Odpowiedzi
    1. Góry są piękne, magiczne dostarczają wielu wrażeń i niezapomnianych emocji.
      W górach jest wszystko co kocham – tak pisał kiedyś poeta Jerzy Harasymowicz.
      Ja też powtórzę za Nim: "W górach jest wszystko co kocham".
      Bardzo lubię wiersze Harasymowicza a ten szczególnie.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  4. Niewyobrażalne są cuda świata.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basiu
      góry zawsze budzą zdumienie i jednocześnie podziw. Tam można zobaczyć autentyczne piękno natury.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  5. Hey Lucja-Maria! WOW, what views !! There, in the middle of those mountains, probably felt really small. What carnation was the last picture? Greetings

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hello Anne!
      In the last picture cloves are the Pyrenees.
      They grew on many meadows and ate them grazing cows.
      In all the mountains, it is a small creature.
      Greetings.

      Usuń
  6. Tam być i spacerować to rozkosz wręcz. Piękne góry, widoki, zwierzęta, kwiaty i jeszcze wspaniały wodospad. Dziękuje za cudowny spacer i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Być w tych górach to prawdziwa przyjemność. Te wspaniałe, magiczne, niezapomniane wspomnienia mile wspominamy. To najwspanialszy bagaż jaki można przywieźć z wakacji.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  7. Ale cudnie!!!! więcej rozpiszę się wieczorem, jak pogasną światła w domu ;), na razie muszę podelektować się widokami
    a póki co chciałam się przypomnieć, że zauważyłam że nie ma nas w Twojej liście Lusiu :/ później zapomnę
    buziaki Lusie

    ps. będzie o Lourdes?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Justynko
      nie mam pojęcia co się dzieje, że znikają adresy ulubionych blogów.
      Dziwnie to wygląda, ktoś może sobie pomyśleć, że celowo usuwam adresy.
      Twój już uzupełniłam. A co do Lourdes? jest post o tym sanktuarium. Na początku postu kliknij w LOURDES.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
    2. Ale mi apetyt na góry pobudziłaś, od soboty męczę Roberta... tam jest pięknie ale mam też wrażenie że dróżki są tam dla takich jak my wózkowych :) kwiaty często spotykamy takie na Słowacji szczególnie te niebieskie, ech zazdroszczę

      Kochana w imieniu naszym i Gabrysia dziękujemy za życzenia :* bardzo, bardzo!!!

      buziaki od nas



      Usuń
  8. Aż sama bym się powspinała po takich górach. Przepiękne widoki. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Karolinko,
      ja też był tam chętnie wróciła. Może i to marzenie kiedyś się spełni.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  9. Kaniita kuvia Ihanat vuoret Ja luonnon kukkaset oli ilo katsella Kiitos paljon Tervehdys :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Przepiękne widoki! Cudowna przyroda, niesamowite kwiaty tojadu. Mam takie w swoim ogrodzie, są bardzo trujące...
    Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To fakt. Widoki, roślinność bardzo piękne. Aniu wiem, że tojad mocny jest rośliną bardzo trującą. Wiedząc o tym nawet jej nie dotykałam.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  11. Cudowne miejsce:)))aż chce się tam być i powiało wiosennym krajobrazem:))Pozdrawiam serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miejsce niezwykłe. Owszem, kojarzy się nam z wiosną bo bardzo zielono. Niestety, wiosną jest tam sporo śniegu. Nasz pobyt w Pirenejach był letnią pora.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  12. Hello. Just awesome photos. Norway, on the way we saw a little similar to the scenery. Happy weekend.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. You are right that in Norway are similar landscapes.
      But the rustic mountains are almost vertical.
      Hmm, Norway, too, I am charmed.
      Greetings.

      Usuń
  13. Wspaniałe widoki! Piękne miejsce, aż chce się tam być. Pozdrawiam serdecznie!:)

    xxBasia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basiu
      myślę, że każde góry posiadają niezapomniane krajobrazy.
      W Pirenejach są doskonałe trasy. Świetnie przygotowane dla turystów.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  14. Czuć zapach świeżości i powiew wiosennego wiatru...piękne zdjęcia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marzymy już o wiośnie. Mażenko to był powiew letniego wiaterku.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  15. These mountains make a border between Spain and France. I crossed that area by highway, but I did not go in the park

    Great pictures.

    Kisses

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Antonia,
      the first time I saw the Pyrenees in Andorra.
      They impressed me. I missed them.
      Kisses:)

      Usuń
  16. tyle piękna ... tyle zachwytu ...
    nawet te kreowy bardzo mi się podobają
    Ech - nabrać w płuca kryształowego powietrza i oddychać, oddychać, oddychać ...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haniu,
      ja też nie umiałam przejść obojętnie obok tych krów. Pasły się w wielu miejscach i zrobiłam im sporo zdjęć. A co do powietrza? faktycznie bylo krystaliczne.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  17. Lusiu, jak tam pięknie. Żałuję, że mnie tam nie było.
    Dziękuję Ci za pokazanie nam tego Parku Narodowego, wspaniała wycieczka!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Och Bogno, szkoda, że Ciebie tam nie było.
      Byłabyś zachwycona cudownymi krajobrazami.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  18. Las fotografías son maravillosas, me encantan. Besitos.

    OdpowiedzUsuń
  19. Wspaniałe widoki...skały, woda, roślinność...wszystko przepiękne :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pireneje mnie oczarowały. Podziwiałam majestatyczność gór i piękno roślinności.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  20. The scenery and flowers are spectacular. Gorgeous post

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. You're right, landscapes and vegetation is very beautiful.
      Greetings.

      Usuń
  21. Takie miejsca na długo pozostają w pamięci. Pokazują, jakim pyłkiem jesteśmy wobec potęgi przyrody. Jest tam wszystko, co lubię w górach. Ładne doliny, jeziora, wodospady i rozległe krajobrazy. Bardzo ładnie wszystko to nam pokazałaś.

    Również miłej niedzieli, pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiesławie,
      wiem jak bardzo kochasz wędrówki po górach, tym samym i góry.
      Przeczytać taką ocenę od Ciebie to dla mnie spory zaszczyt.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  22. Belle le immagini di un luogo ancora incontaminato.
    Felice domenica, un abbraccio
    enrico

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciao Enrico!
      Grazie per il tuo commento e visitare.
      Bacio e saluto :)

      Usuń
  23. Boże, jak tam jest niewyobrażalnie pięknie. Cudne widoki. I woda i góry i zwierzęta są, wszystko, co kocham.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem Aniu, że lubisz góry, tamtejszą przyrodę i wszystko to co spotykasz po drodze.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  24. Cudowne górskie widoki !! Pokazałaś piękno tych potężnych gór !! Zachwyciły mnie niesamowite bezkresne zielone doliny !!
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Elu,
      Pireneje mnie oczarowały. Tutejsze krajobrazy są inne niż np. w Alpach.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  25. What beautiful photos. I feel it is breezing to my place too!

    OdpowiedzUsuń
  26. Jestem zafascynowana tymi krajobrazami, niesamowite!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Patrycjo to miło, że podoba Ci się z Pirenejów.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  27. Co za cudowne widoki,z przyjemnością wędruję z Tobą Lusi i podziwiam przepiękną krainę :)
    Wiosenne pozdrowienia ślę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Małgosiu, u Ciebie już wiosennie? U mnie jest jeszcze szaro i buro.
      Mam nadzieję, że po dwóch dniach deszczu, troszeczkę się zazieleni.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  28. Your photographs are wonderful! Such a majestic mountain range! I would love to visit. The wild flowers are beautiful.
    Thank you Lucia.
    Hope the days are now becoming warmer.
    Betty

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Betty, wild mountain flowers are beautiful.
      Greetings:)

      Usuń
  29. Great place to visit !!! In Summer !!!
    Have a nice week !
    Anna

    OdpowiedzUsuń
  30. Dziękuję, że zabrałaś mnie w kolejną cudowną podróż. Widoki przepiękne. Pozdrawiam:):):)

    OdpowiedzUsuń
  31. Mój M. byłby zachwycony, bo właśnie takie góry uwielbia, ja to tylko na Twoich pięknych zdjęciach mogę się zachwycać.
    Pozdrawiam wiosennie.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cecylio, nie lubisz gór? nie sądzę abyś miała jakieś problemy.
      Ach, teraz sobie przypomniałam. Cierpisz na lęk wysokości.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  32. Hello dear LUCIA!
    Beautiful places we've presented today, the photos are gorgeous and for that I thank you!
    A beautiful spring full of joy and I wish you, my dear!
    Kisses and hugs thousand!

    OdpowiedzUsuń
  33. Pireneje są wspaniałe. Miałem kilka razy okazję zobaczyć te góry ale od strony Hiszpanii :-) Są majestatyczne i rzeczywiście nie tak zagospodarowane i zadeptane jak Alpy. A widoki zapierają dech w piersiach :-) Cudowne zdjęcia Lusiu! Serdeczności!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja tez poznałam Pireneje od strony Hiszpańskiej. Tam jest mniej roślinności przypuszczam, że brakuje wilgoci. Od strony francuskiej Pireneje są urzekające.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  34. Będąc dzieckiem byłam w Lourdes, ale niewiele pamiętam. Chętnie wybrałabym się tam ponownie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tłumy pielgrzymów w Lourdes zrobiły na mnie ogromne wrażenie a samo miasto jest to skupisko hoteli. Też chętnie bym tam wróciła.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  35. Och... Zatęskniłam za górskimi wędrówkami.

    OdpowiedzUsuń
  36. Piękne miejsce i piękne zdjęcia :) Dziękuję za wycieczkę i pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bożenko
      przyznaję, że Pireneje to zjawiskowe góry.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  37. Una zona de excepcional belleza, bien sea la vertiente francesa o la española.
    Un abrazo,

    OdpowiedzUsuń
  38. Przepiękne góry, przepiękne zdjęcia! Mój Mąż był w Pirenejach ... no.. dawno już temu:):) i wiemy, że oboje tam wrócimy.. Mam nadzieję, że i to marzenie się spełni, tak jak te o Norwegii:) Dziękuję za piękny spacer i pozdrawiam serdecznie Łucjo!

    OdpowiedzUsuń
  39. Wow - what an area filled with beauty! Stunning shots.

    OdpowiedzUsuń
  40. Hello dearest Lucja, just popping by to say hello to you. I miss my old blog life and friends but have not been inspired to write any poetry, I seem to have lost my way back to the words which once came more easily. Your photos here are so beautiful, the flowers especially. I was thinking of Annecy this evening and I remembered you and Eric went their for a holiday. I hope you are well and enjoying life.
    Much love, your friend Dianne. ♥️

    OdpowiedzUsuń
  41. Tack Lucja-Maria för de fantastiskt vackra bilderna från Andorra.
    Naturen är spektakulär och man njuter av dessa underbara scener som naturen själv har skapat.
    Tyvärr har jag aldrig varit där, men men dina bilder önskar jag mig dit omedelbart.
    Serdeczne pozdrowienia/ Eva

    OdpowiedzUsuń
  42. Kocham kamienie i kwiaty, na pewno wzięłabym na pamiątkę jakiś kamień, aby położyć na mojej działce,jak to mam w zwyczaju.Chyba mają mądrego ministra środowiska, który nie pozwoli, aby niszczono ten wspaniały krajobraz i budowano tam ośrodki rekreacyjne.
    Pozdrawiam prawie wiosennie.

    OdpowiedzUsuń
  43. Fantastisc!
    Great photo and nature:)
    Greetings from Norway:)

    OdpowiedzUsuń
  44. Zdjęcia są tak piękne, że aż przykro mi się zrobiło, że za oknem ma taką szaro-burą pogodę..

    OdpowiedzUsuń
  45. Fantastycznie, pięknie, słonecznie , pachnąco i zachwycająco .
    Lusiu wciąż z czasem kiepsko ale tu wrócę na dłużej i pooglądam zaległości.
    Póki co pozdrawiam serdecznie . Kazia

    OdpowiedzUsuń
  46. Uwielbiam góry,zawsze są one niezwykłe,tajemnicze. Jak tam pięknie. Twoje zdjęcia są wspaniałe.Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  47. Wspaniały park narodowy. Przepiękne góskie pejazaże i roślinność.
    Wspaniała wycieczka!

    OdpowiedzUsuń
  48. Lusiu, dziękuję że zabrałaś nas w to cudowne miejsce! Obejrzałam zdjęcia po kilka razy, jestem pod ogromnym wrażeniem tego wspaniałego krajobrazu! Chciałabym tam kiedyś pojechać.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  49. Esta região eu tenho muito iteresse em conhecer. É belíssima! E as tuas fotos estão espetaculares. Todas, parecem uma pintura.
    Um dos locais mais belos do mundo, eu acho!

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...