wtorek, 20 lutego 2018

Kapadocja, magiczna kraina








Są dwie drogi, aby przeżyć życie. 
Jedna to żyć tak,  jakby nic nie było cudem.
Druga to żyć tak,  jakby cudem było wszystko.

(Albert Einstein)







Kapadocja... Magiczna, surrealistyczna, niemal bajeczna kraina w Turcji położona w centralnej Anatolii... Swój wygląd zawdzięcza trzem okolicznym wulkanom, które tutejsze ziemie pokryły grubą warstwą wulkanicznych popiołów... Powstała niezwykła kraina bardzo często porównywana do  księżycowej... Ten wyjątkowy świat został ukształtowany przez Matkę Naturę przy pomocy lawy, wody i wiatru... Tufowe skały przybierają najdziwniejsze kształty... Jedni widzą w nich grzybki, jakieś dziwolągi, wieże, kule,  stożki, kominy, ołówki, inni zaś bawełniane zamki... Wyglądają tak, jakby kształt nadał im artysta...Sądzę, że kto był w Kapadocji, ten nigdy nie zapomni tej niezwykłej krainy, choćby później oglądał najwspanialsze cuda świata...

Ale to nie garbate czworonogi są najciekawszym tutejszym obiektywem do fotografowania... Choć, owszem, można również zrobić  zdjęcia wielbłądów... Większość z nas odwiedzających Kapadocję fotografuje oryginalne kształty tufowych stożków, piramid... Jak już wcześniej pisałam, zostały wyrzeźbione w tufie przez wodę i wiatr... Miękka skała poddała się ludzkiej woli... Łatwo było w niej drążyć groty, powstawały więc spore podziemne miasta i świątynie, które można dzisiaj zwiedzać...

Początek podziemnym miastom dali średniowieczni pustelnicy, którzy zakładali tu swoje eremy i kościoły... Po nich ściągali następni osadnicy... Drążyli coraz to nowe komnaty, łączyli tunelami, tworząc kilkukondygnacyjne miasta, przypominające gigantyczne termitiery... dziś już w niewielu tufowych mieszkaniach żyją ludzie... W wielu urządzono stylowe pensjonaty lub niewielkie restauracyjki...

* Kapadocja, fascynująca kraina *









Stałam, zadzierałam głowę  i podziwiałam dziwne kształty, formy skalne... Podziwiałam grę barw... Oświetlone słońcem tufy zmieniały kolory - od popielatego, szarego przez beżowy i żółty, do ciemnobeżowego...  Naturalne szczyty, nadają krajobrazowi magiczny charakter... Obejmuje obszar 600 km²... Odkrył ją 100 lat temu, francuski naukowiec i jezuita  - Guillaume de Jerphanion... Obecnie Kapadocja jest Parkiem Narodowym, figurującym  od 1985 roku  Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO... To prawdziwa kraina czarów, która zadziwia niepowtarzalnym pięknem i ciekawą historią...

Historia bogactwa Kapadocji sięga czasów prehistorycznych...  Kraina była świadkiem powstawania i upadku wielu cywilizacji, z których każda pozostawiła  na tej pięknej ziemi,  swój wyjątkowy ślad... Na terenach żyli: Hetytowie, Asyryjczycy, Frygowie, Persowie, Rzymianie,  Bizantyjczycy, Seldżukowie, Osmanowie...

Każdy, kto ma możliwość odwiedzenia Turcji, powinien odwiedzić również niezwykłą Kapadocję.... Wrażenia z pobytu  w magicznej krainie pozostaną mu do końca życia ponieważ jest to największy cud Turcji...









Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Serdecznie wszystkich pozdrawiam...







53 komentarze:

  1. Jest to miejsce o którym marzę od lat. Byłam w Turcji, ale zbyt krótko, aby tam dojechać. Może kiedyś moje marzenie się spełni i zobaczę sama to, co Ty pokazałaś na wspaniałych zdjęciach. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Kapadocja to naprawdę magiczne miejsce. Urokliwe zdjęcia.
    Byłam tam i podziwiałam...
    Mam u Ciebie zaległości, ale powoli wrócę do zaległych postów, bo wiem, że warto.
    Moc ciepłych pozdrowień posyłam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Niesamowite miejsca, bajeczne, zaskakujące. Zachwyciło mnie drzewo z granatowymi kwiatkami, zastanawiam się, co to jest?
    Pozdrawiam cieplutko.:))

    OdpowiedzUsuń
  4. Trzeba przyznać , że jest to niesamowite miejsce i tyle lat historii...
    To są skały wapienne ? Jak oni mogli ryć w tych skałach ?
    Piękne zdjęcia :-)
    Pozdrawiam serdecznie :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Lubię wierzyć, że wszystko jest cudem! Te jaskinie są niesamowite. Wygląda jak inny świat. Zastanawiam się, co to jest niebieskie drzewo. Zastanawiam się też, czy miejscowi ludzie bawią się tutaj, czy też wędrują tutaj na spokojnych spacerach, zanim 100 lat temu odkryli to obcy.

    OdpowiedzUsuń
  6. What a wonderful and very unusual place.. it is worth to visit

    OdpowiedzUsuń
  7. Bonjour chère amie,

    Un reportage photographique fantastique... J'aime ces paysages qui nous emportent dans une sorte de féerie, de rêve.
    Merci pour ce délicieux partage.

    Gros bisous 🌸

    OdpowiedzUsuń
  8. Mnie zdecydowanie ta druga droga bardziej odpowiada, bo czyż nie jest tak, jak w utworze De Su "Życie cudem jest..." Wg mnie bez wątpienia jest, a takie miejsca, które tutaj prezentujesz Łucjo są tego świadectwem. Dane jest nam cieszyć się tymi fascynującymi miejscami, jeżeli nie osobiści to przynajmniej odwiedzając takie strony, jak Twoja z pięknymi zdjęciami pokazującymi perełki świata. Pozdrawiam i miłego dzionka życzę :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Zdjęcia są wspaniałe :) Czy przy stołach nie ma barierki ?

    OdpowiedzUsuń
  10. Rzeczywiście Kapadocja jest bajkową krainą. A Dolina Gołębi, z drzewem na którym są zawieszone tureckie talizmany, jest po prostu nierealna.

    OdpowiedzUsuń
  11. Cudownie przekazujesz piękno tego miejsca :-)

    OdpowiedzUsuń
  12. Niezwykła kraina, chciałabym tam kiedyś pojechać. Widziałam rumuńskie pustelnie przy klasztorach, właśnie wyrzeźbione w skałach.

    OdpowiedzUsuń
  13. Hello dear Maria Lucia!
    Wow!Capadocia is a magical place to visit!
    It’s in my list!Such a historical place!
    Superb photos from your amazing trip!
    Did you went up with the air balloons?
    It’s an incredible experience!!
    Thank you for sharing this beauty!
    Have a lovely day and week ahead!Hugs!
    Dimi...

    OdpowiedzUsuń
  14. Hello dear LUCIA!
    Cappadocia a magical place, splendid photos, thank you for sharing, my soul full of beauty!
    A wonderful day I wish you, dear friend!
    Hugs and Thanks!

    OdpowiedzUsuń
  15. Spectacular Capadocia.. Nice shots..

    OdpowiedzUsuń
  16. Niesamowite są te formy skalne - coś pięknego.
    Mogłabym tam siedzieć godzinami i wpatrywać się w otoczenie.
    Ostatnie zdjęcie jest niesamowite, z domkami położonymi jeden na drugim.
    Pozdrawiam Cię serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  17. Tytuł mówi sam za siebie :))to naprawdę magiczna kraina!!!!piękny cytat i bardzo pasujący do tego wpisu:)))Pozdrawiam serdecznie:))

    OdpowiedzUsuń
  18. Bella la Kapadocia, incredibile il "Goreme Tarihi Milli Parki”
    Felice giornata, un abbraccio
    enrico

    OdpowiedzUsuń
  19. Wow! Awesome! Great houses! Greetings

    OdpowiedzUsuń
  20. Kapadocja to przepiękna kraina.
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
  21. Nic, tylko zajmować jeden pusty "domek" i mieszkać za darmo przez cały urlop.
    Muszę to pokazać synowi, który dwa razy do roku wypoczywa w Turcji i nawet już ma zamówiony termin na maj, ale na Tureckiej Riwierze, gdzie był już wiele razy.
    Nie wiem, jak można przebywać ciągle w tym samym miejscu, przecież to nudne.
    Miłego dnia.

    OdpowiedzUsuń
  22. En verdad que es un lugar mágico, con esas formaciones geológicas.

    Besos

    OdpowiedzUsuń
  23. Strasznie dużo tam turystów, tabuny wysypujące się z autokarów, rozlewające po okolicy, głośne, często głupie do bólu. Na szczęście można tam "zejść ze szlaku" i powędrować samemu... Jeśli rzecz jasna nie jest się częścią wycieczki.

    OdpowiedzUsuń
  24. Kapadocja to kolejne moje ciche marzenie. A dzięki Tobie już po raz drugi mogłam ją "zwiedzić"(kilka godzin temu czytałam o tej krainie w Twoich postach z 2012 roku :)). Dziękuję Ci za to, bo to cudowne miejsce

    OdpowiedzUsuń
  25. Gorgeous place so far away from here...
    Hug
    Anna

    OdpowiedzUsuń
  26. Tengo muchas ganas de conocerla. Besos.

    OdpowiedzUsuń
  27. Byłam z rodziną w Kapadocji kilkanaście lat temu. Dzieci były jeszcze małe.
    Ale zachowały się zdjęcia. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Poderosos paisajes con los que el hombre y su actividad parecen haberse fundido formando un todo único.
    Un abrazo,

    OdpowiedzUsuń
  29. Wow, what an amazing place! If I am ever fortunate enough to visit Turkey, this place is now on my list to see!

    OdpowiedzUsuń
  30. Beyond belief. Like an anthill. Your photos are awesome.

    OdpowiedzUsuń
  31. Niesamowite, jakie te skały muszą być miękkie, ze można w nich tak rzeźbić.

    OdpowiedzUsuń
  32. Awesome place. Like a anthill. Superb. Greetings.

    OdpowiedzUsuń
  33. Todella aivan uskomaton paikka. Mielenkiintoista historiaa.Hyvin kauniita kuvia. Paljon kiitoksia jakamisesta Lämpimät terveiset Lucja

    OdpowiedzUsuń
  34. Tak! Kapadocja to cud natury! Byłem tam prawie 20 lat temu. Zresztą tak naprawdę cała Turcja jest przepięknym krajem. Cudowne góry, piękne wybrzeża. Stambuł... To kolejne marzenie na mojej mapie wycieczek :-) Wspaniały post Lusiu. Bardzo dziękuję za wspaniałe zdjęcia i piękny tekst :-) Serdeczności!

    OdpowiedzUsuń
  35. To prawdziwa kraina cudów. Oniemiałam z zachwytu.

    OdpowiedzUsuń
  36. Dużo słyszałam o tej krainie i gdy brat był w Turcji pytałam czy też tam dotrze, niestety.
    Magiczne miejsce! Dziękuję Lusiu za możliwość zwiedzenia go choćby wirtualnie:)
    Pozdrawiam cieplutko:)

    OdpowiedzUsuń
  37. Łucjo magia, to co pokazałaś. Jestem zauroczona miejscem. Poczułam się jak mała mrówka chodząca po mrowisku. :) magiczne ujęcia.

    OdpowiedzUsuń
  38. What magical, rocky landscape!

    OdpowiedzUsuń
  39. An incredible and interesting place.
    Greetings and hugs.

    OdpowiedzUsuń
  40. super zdjęcia i intrygująca mapka :)

    OdpowiedzUsuń
  41. I znowu piękna podróż.
    Pytasz czy mam problem z moimi stronkami. Cóż chyba nie mam możliwości skonfigurowania wg Twoich wskazówek, listy ulubionych blogów. Muszę się obejść bez tego.
    Mam jeszcze pytanie, czy Ty też masz problem z dodawaniem komentarzy do nowych wpisów u Zbyszka?
    Pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń

  42. Pokazałaś nam Łucjo faktycznie księżycowy krajobraz ...surowość tej krainy łagodzi jednak kolorystyka skał....jest pięknie...szkoda, że nigdy nie zobaczę tych cudów natury
    A ostatnie zdjęcie rewelacyjne....

    Pozdrawiam Cię serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  43. To możesz powiedzieć, że byłaś w Bajce...
    :-)

    OdpowiedzUsuń
  44. Cuando estuve en Turquía pude visitarla, es una región preciosa y por su naturaleza. Un abrazo.

    OdpowiedzUsuń
  45. Jak kraina z innego świata, z innej planety. Zapiera dech w piersiach. Kapadocja to jedno z moich podróżniczych marzeń. Dzięki Tobie utwierdziłam się w tym, jaka jest niesamowita!

    Pozdrawiam cieplutko po długiej nieobecności!

    OdpowiedzUsuń
  46. Niesamowite :) I takie zupełnie inne niż nasze :D
    pozdrawiam :)))

    OdpowiedzUsuń
  47. Cudowne miejsce jestem pod wrażeniem.Jak zawsze piękne zdjęcia.Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  48. Wiesz, czym przyciągnąć uwagę. Moja żona jest zachwycona tym miejscem. Mamy plany na Turcję, ale jeszcze nie teraz. Świetne zdjęcia.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  49. Tak jak mnie nie ciągnie do Turcji, tak Kapadocję zobaczyłabym z wielką chęcią. To kolejny dowód na to, że Natura tworzy miejsca wyjątkowe. Chyba nigdy nie przestanę się zachwycać otaczającym nas światem bo staram się żyć tak, jak by wszystko było cudem...

    OdpowiedzUsuń
  50. Cóż za wspaniałe zdjęcie Lucia! Bardzo mi się to podobało, pewnego dnia odwiedzę ją to świetna rekomendacja.Wszystkie zdjęcia są piękne!!
    Buen martes.
    Besos.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...