środa, 22 listopada 2017

Pamukkale i Hierapolis






Dzisiaj z dna archiwum wygrzebałam zdjęcia z  Pamukkale w Turcji...  Przypuszczam, że każdy  kto zobaczy "Bawełnianą twierdzę" jak często nazywane jest to miejsce, będzie nią oczarowany...

Ta niezwykła kaskada białych wapiennych tarasów, naturalnych basenów napełnionych wodą z gorących źródeł tworzy się od 14 tysięcy lat... Wskutek schładzania wody wydziela się wapń, który osadza się na skałach... Tworzy śnieżnobiałe, zastygłe wodospady trawertynu (skała osadowa powstająca przez wytrącanie się węglanu wapna lub krzemionki z wody źródlanej).








To naturalne, niezwykłe piękno znajduje się  w południowo - zachodniej Turcji... Z daleka,  bo z około 20 km widoczna jest ta formacja... Im bliżej, olśniewa białością i wygląda jak biała blizna  lub czapy śnieżne na zboczu łańcucha górskiego... Złoża wapnia tworzą grubą powierzchnię... Gdy podjeżdża się bliżej, nabierają bardziej konkretnych kształtów... 

W tym obszarze znajduje się  17 źródeł  gorącej wody, których temperatura wynosiła od  35° do 55° C ...  Stężenie wapnia i soli jest w tej wodzie ogromne... Są tutaj płytkie naturalne baseny,  podpierane są przez białe i czarne stalaktyty... Patrząc na białe bałwany śmiało można powiedzieć, że to cud natury... 

Gorące źródła można odwiedzać przez cały rok... Poniżej, w dolinie, ulokowało się miasteczko Pamukkale, w którym nie brakuje niewielkich pensjonatów, restauracji i oczywiście  sklepów z dywanami...  To miejsce i ruiny Hierapolis  znajdują się na terenie parku narodowego i w 1988 roku zostały wpisane na Listę Światowego dziedzictwa UNESCO...







Tuż nad trawertynami  leżą malownicze ruiny starożytnego  Hierapolisu, Świętego Miasta...   Niegdyś  było to greckie,  rzymskie i bizantyjskie miasto uzdrowiskowe, którego ruiny możemy podziwiać... Założone około 190 r. p.n.e. przez króla Pergamonu Eumenesa II jako ośrodek leczniczy...

Kilkakrotne trzęsienia ziemi niszczyły miasto... Centrum Hierapolis stanowił prawdopodobnie święty basen, obecnie basen kąpielowy w którym znajdują się spiralne,  kolumny marmurowe z rzymskiej świątyni Apollina... 

Te wody mogą leczyć wiele dolegliwości m.in. reumatyzm, nadciśnienie, choroby skóry... Picie tej wody jest doskonale dla nerek  oraz dla przewodu pokarmowego... Wg przekazów, w tym basenie miała zażywać kąpieli Kleopatra z Markiem Antoniuszem...  W Hierapolis możemy zobaczyć najlepiej zachowaną nekropolie rzymską, z mnóstwem pięknych sarkofagów, większych grobowców i tulumusów ( rodzaj kopca o stożkowatej formie).









W Hierapolis możemy zobaczyć rzymski teatr, który może pomieścić 7 tysięcy widzów... Jest doskonale odrestaurowany przez włoskich kamieniarzy w latach 70 - tych XX wieku... teatr powstał w II wieku n.e. za panowania cesarza Hadriana... Zachowały się łaźnie, ruiny Łuku Domicjana a na wyznaczonej kolumnadą ulicy zachowała się część kolumn i bruku... Była to kiedyś główna ulica handlowa miasta... Pamukkale i Hierapolis stanowią atrakcję turystyczną, którą należy zobaczyć w czasie pobytu w Turcji... Ciągle mam nadzieję, że jeszcze tam wrócę...


Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Życzę samych słonecznych, jesiennych dni...
Serdecznie wszystkich pozdrawiam...






87 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. O tak. Pamukkale to coś wspaniałego.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  2. Byliśmy.:) Pamukkale nas zachwyciły. Też opisywałam na blogu.
    Przeurokliwe zdjęcia.
    Dziękuję za miłe wspomnienia i komentarz na moim blogu.
    Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basiu, pędzę zobaczyć Twoją relację z Pamukkale.
      To miejsce jest niezwykłe. Mnie zachwyciło.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  3. Preciosas vistas para contemplar.
    Esas imágenes de las piedras calizas son impresionantes.

    Besos

    OdpowiedzUsuń
  4. Amazing photos! Great views in Pamukkale!

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo ciekawe miejsce. Gdyby nie te rośliny, można by było pomyśleć, że to śnieżna kraina :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo interesujące miejsce.
      Mnie zachwyciło, tym bardziej, ze można kąpać się w basenie w którym również relaksowała się Kleopatra.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
    2. Kleopatry to tam nigdy nie było 😂

      Usuń
    3. Według zapisków historii egipska władczyni Kleopatra przyjeżdżała do Hierapolis, aby korzystać z uzdrowiskowych kąpieli dla utrzymania młodości i urody.

      Usuń
  6. Podzwiam piękne miejsca na naszym globie. Przyznam, że dzięki Twojemu blogowi poznaję przepiękne , zadziwiające , niejednokrotnie, cuda natury i wspaniałe pozostałości po przodkach. Wspaniała relacja. Piękne zdjęcia. Cudowne wspomnienia. Życzę, aby udała się kolejna wyprawa, o której piszesz.
    Serdecznie dziękuję za odwiedziny u mnie. Za ciepły wpis.
    Serdecznie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest wiele tajemniczych, bardzo interesujących miejsc na Ziemi. Niestety, wiele z nich jest dla mnie nieosiągalne ale i w Europie można poznać niezliczoną ilość.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  7. Amazing, Never knew that place existed or I would have visited it years ago. I thought it was snot or frozen water at first

    OdpowiedzUsuń
  8. Niesamowite zdjecia, niesamowity widok, aż wierzyć się nie chce ,że coś takiego istnieje naprawdę :-)
    Pozdrawiam serdecznie ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację, kąpiel w tych ciepłych basenach to niezapomniane przeżycie. Mam nadzieję, że kiedyś wrócę.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  9. Niesamowity widok, fantastyczne zjawisko! W pierwszej chwili zdumiały mnie te kwitnące oleandry na... lodowcu ?! :)))) Przyroda nieustannie mnie zadziwia :).
    Dziękuję Ci za te piękne zdjęcia i interesujące opowieści!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Małgosiu, faktycznie można się nabrać na "śnieżne bałwany".
      Gdyby nie te kwitnące oleandry.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  10. Jak myślisz Łucjo, czy w tym zwariowanym czasie bezpiecznie jest jechać do Turcji?
    Mam straszną ochotę na to państwo, ale jednocześnie się obawiam.
    Tyle pięknych miejsc jest w Turcji. Jaka szkoda, że niektórzy ludzie nie potrafią tego docenić i niszczą unikaty w skali światowej. Pamukkale jest niesamowite. Wapienne twory wyglądają jak lodowe rzeźby.
    Pięknie pokazałaś to miejsce Łucjo.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bezpiecznie? Raczej się nad tym nie zastanawiam. Wiem, ze nie pojadę już do Egiptu, Syrii, Libanu, Sudanu, nawet do Jordanii ale do Turcji? Marzę by wrócić do tego kraju.Przecież biura podróży organizują wyjazdy.Zastanawiam się nad wyborem miesiąca aby nie było zbyt wielu turystów. Pamukkale, Kapadocja, Stambuł, Pergamon, Efez to są niesamowite miejsca. Nie pojadę w regiony Kurdów ot choćby nad jezioro Van, czy do Nemrut Dağı bo tam może być już niebezpiecznie.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  11. Nature and men can do gorgeous things !!!
    Have a lovely day !
    Anna

    OdpowiedzUsuń
  12. Łucjo, patrząc na Twoje posty, widzę, że świat kryje w sobie wiele niespodzianek. Cudowny jest :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację Małgosiu!
      Świat kryje wiele niespodzianek.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  13. Słyszałam o tym miejscu ale jeszcze nie miałam możliwości zwiedzania !Dla mnie to jeden z cudów naszego pieknego świata !
    Pozdrawiam serdecznie !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Eluniu, z całego serca życzę byś odwiedziła Turcję i Pamukkale.
      W tym kraju jest wiele niezwykłych miejsc.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  14. Życzę Ci, byś tam wróciła. Sama chciałabym tam pojechać. Przecudnie. Taka różnorodność. No wspaniałe miejsce. Bardzo lubię z Tobą podróżować. To odciąga od rzeczywistości. Zabierasz mnie w inny świat. Bardzo to lubię. Pozdrawiam i życzę wspaniałych dni. Dużo słoneczka. <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję Agnieszko. Mam nadzieję, że wrócę bo to wyjątkowe miejsce.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  15. Posto stupendo e spettacolare che stavano distruggendo con la costruzione degli alberghi. Per fortuna l’UNESCO è intervenuta e ha salvato le vasche.
    Felice giornata, un abbraccio
    enrico

    OdpowiedzUsuń
  16. Pomimo tego, że Pamukkale nie jest moim podróżniczym marzeniem to jestem pod wrażeniem tego, jakie cuda potrafi stworzyć natura. Przyznam, że jestem zaskoczona usytuowaniem tych "baseników" i bujną roślinnością w ich pobliżu. Nie wiem czemu ale wyobrażałam je sobie na jakimś pustkowiu albo wśród skał :). W tym momencie nie da się nie wspomnieć o kształcącej funkcji czytania blogów :). Za tę nową wiedzę Ci dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie zawsze fascynowały takie miejsca. Pragnę tam wrócić. Bo może zdarzyć się tak, że baseny mogą zostać zamknięte.
      Już były takie prognozy.
      Jednak jest to złote jajo.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  17. Wow, wow! Amazing place! Best regards;-)

    OdpowiedzUsuń
  18. Beautiful place and pictures.. Love Turkey.. :-)))

    OdpowiedzUsuń
  19. Wow. What a place. Awesome. The first photo is fantastic. Greetings.

    OdpowiedzUsuń
  20. Fantastic photos. Especially first. I love it.
      Greetings.

    OdpowiedzUsuń
  21. Niezwykłe miejsce:))wprost magiczne:))))Pozdrawiam serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
  22. Jeeej w życiu nie przyszłoby mi do głowy że to Turcja ♥

    https://stimulate-sense.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Turcja ma wiele niespodzianek.
      Życzę byś kiedyś tam zawitała.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  23. Bardzo ładne miejsce. Turcja woow magia!

    OdpowiedzUsuń
  24. cudne miejsce widziałam wielokrotnie... w internecie ;) lub jak moi znajomi pokazywali zdjęcia z podróży, niebywałe jakie cuda tworzy potrafi stworzyć natura
    dziś oglądam z lekką tesknotą za słoneczkiem i ciepłem, ech poleżałoby się tam ;)
    uściski Lusiu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Justynko ja też marzę o słonecznej pogodzie. Dobija mnie szare niebo i ziąb.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  25. Witaj Łucjo. To piękne i koszące zarazem. Dałem się zwieść pierwszymi zdjęciami myśląc, że zestawiłaś na zasadzie kontrastu fotki zimowe z letnimi. Te piękne krajobrazy z Turcji niekiedy wyglądają jak zimowe obrazki. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiele osób w pierwszej chwili sądziło, że są to zimowe zdjęcia.
      Jest to piękne miejsce obok którego można zobaczyć starożytne ruiny.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  26. Your photos give wonderful images of this unexpected sight. Almost unbelievable!
    Thank you for sharing them and your descriptions.
    Rotorua in New Zealand is similar in being an active geothermal area.
    Great photos of Roman ruins and restored theatre.
    Hope you are well.
    Betty

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Betty
      I am happy to like the relationship with Pamukkale.
      Kisses.

      Usuń
  27. There are many interesting and ancient places in Turkey and Pamukkale is one of them, Lucja. The whiteness of calcium looks like of the snow.
    Thanks for sharing!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. You're right Nadezhda, that the calcium looks like snow.
      Pamukkale is a beautiful place.
      Greetings.

      Usuń
  28. Witaj Lusiu! Wspaniały post. Przywołałaś moje wspomnienia sprzed ponad 18 lat. Cudnie! Pammukale zrobiło na mnie ogromne wrażenie. Kąpałem się też w basenie Kleopatry i zwiedzałem amfiteatr. Cudowne miejsca, piękne widoki i... historia, którą jak wiesz uwielbiam. Serdeczności Lusiu, bardzo dziękuję :-) Miłego weekendu!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też kąpałam się w basenie Kleopatry. To miejsce też jest zjawiskowe. Oleandry, kolumny i cudownie ciepła woda, to jest niezapomniane przeżycie.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  29. Pude visitarlo hace algunos años con lo cual he disfrutado con tu paseo, un abrazo.

    OdpowiedzUsuń
  30. Niesamowite...natura wszystko potrafi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basiu, natura może zaskoczyć. Ona tworzy niesamowite miejsca.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  31. Un lugar maravilloso que me encantaría conocer. Besos.

    OdpowiedzUsuń
  32. Espectacular conjunto en el que el hielo contrasta con las flores y los restos de la historia.
    Un abrazo,

    OdpowiedzUsuń
  33. Mój syn uwielbia spędzać czas w Turcji, o czym wiesz. Kilka lat temu był w Pamukkale i kąpał się w kilku basenach. Niestety, kąpiel w niektórych jest bardzo droga. Mam gdzieś zdjęcia z tych basenów.
    Gorąco pozdrawiam i życzę ładnej pogody, bo u mnie mgła.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak Anno. Kąpiel w basenie "Kleopatry" jest dodatkowo płatna ale co się nie robi dla takic h przeżyć.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  34. Oba miejsca zachwycają. Jedne malowniczością, drugie wiekiem i historią. Bardzo ładna relacja.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie tylko to miejsce zachwyca. Turcja ma sporo takich perełek.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  35. Widziałam Pamukkale kilkanaście lat temu; są zachwycające.
    Niestety nie mam żadnych zdjęć.
    A jest to dobry temat na długie jesienne wieczory.
    Serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też nie posiadam wielu zdjęć. Nie robiłam kopii i z powodu wirusa wszystkie utraciłam.
      Na szczęście trochę odzyskaliśmy z karty.
      Pozdrawiam:0

      Usuń
  36. Kochana!
    Piękny post, ciekawe zdjęcia:)
    Dziękuję za wycieczkę do Turcji, gdzie jeszcze nie byłam.
    Buziaczki ślę:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Morgano
      jeszcze nie byłaś ale wszystko przed Tobą.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  37. Nigdy nie byłem w Turcji, ale zafascynowany jestem bardzo, szczególnie gdzie historię czuć i widać niemal na każdym kroku. Jak zawsze treściwa i bardzo ciekawa relacja. Pozdrawiam ciepło :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jesteś bardzo miły Bogusławie ale wiele brakuje mi do treściwych i ciekawych relacji.
      Jednak z całego serca bardzo dziękuję.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  38. Uroki stref aktywnych tektonicznie, z jednej strony przepiękne i niesamowite wytwory natury, a z drugiej zniszczenia dzieł rąk ludzkich.
    Na pewno warto zobaczyć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Turcja ma wiele ciekawych miejsc, które warto poznać. Hmm, czy tylko ten kraj?
      W naszym kraju nie ma Pamukkale, czy Kapadocji ale jest wiele ciekawych miejsc, które też warto poznawać.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  39. Hello, your images of Turkey are beautiful. I like the pools of water and the gorgeous flowers. Lovely collection of photos. Thanks for visiting me and for your comment. Happy Sunday, enjoy your day and new week!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Turkey is a little exotic country.
      It has many interesting sights and beautiful places.
      Greetings.

      Usuń
  40. ja nie byłam, ale moi rodzice byli dwa razy i widziałam te absolutnie zachwycające zdjęcia i chętnie bym się wybrała. ;) Twoje zdjęcia tylko mnie w tym utwierdzają, chociaż przyznam szczerze, że chyba się to trochę odwlecze w czasie, bo jakoś do Turcji na razie mnie nie ciągnie. ;)
    pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem, że jesteś od jakiegoś czasu zauroczona Hiszpanią. Nie jestem tym zaskoczona. To kolejny kraj do którego pragnę powrócić i odświeżyć swoje wspomnienia.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  41. Znowu piękna wędrówka, która rozjaśnia te listopadowe dni. Tego nam trzeba.
    Z całego serca życzę Tobie wiele wytrwałości, siły na codzienne szare dni, które nadeszły i długo u nas zostaną.
    Może niektóre z nich rozbłysną kolorami tęczy
    Pozdrawiam wszystkimi nastrojami listopada

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ismeno
      bardzo dziękuję za piękne życzenia. Listopad dobiega końca. mam nadzieję, że grudzień nas nie zawiedzie i będzie bardziej słoneczny.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  42. Momentami przypomina klimaty arktyczne.

    OdpowiedzUsuń
  43. Piękne fotki. Super wyprawa. Trawertyn robi wrażenie.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...