środa, 8 listopada 2017

Cerkiewka św. Stefana - Ochryda







W Macedonii jest sporo wspaniałych starych świątyń, które zaczęły powstawać już w IX wieku kiedy  na te ziemie przybyli  bracia misjonarze Cyryl i Metody... Szerzyli wiarę chrześcijańską... Ci dwaj święci tworzyli zręby języków słowiańskich... To własnie tutaj powstały alfabety tak bardzo ważne dla  rozwoju słowiańskiej literatury i kultury...  Cyryl i Metody wymyślili pierwszy słowiański język cerkiewny zwany głagolicą... Prawdopodobnie twórcą pisma był Cyryl... To był dosyć skomplikowany alfabet... Od  Cyryla bierze swą nazwę  drugi alfabet zwany cyrylicą... Został wymyślony przypuszczalnie przez Klemensa Ochrydzkiego  kilka lat po śmierci świętego...

Od XIV wieku władcami tych terenów byli Turcy Osmańscy... Wiele cerkwi zostało przez nich zniszczone a część zamieniono na meczety... Przetrwały jedynie te, które znajdowały się w trudno dostępnych miejscach...

Jadąc z miejscowości Święty  Nauma do Ochrydy w pewnym momencie dostrzegłam niemal pionową skałę, do której  przylepiona była  niewielka cerkiewka... Ciekawość mnie rozpierała...  A ponieważ uwielbiam architekturę cerkiewną musiałam  zobaczyć tamtejszą  świątynię... Ze względu na intensywnie padający deszcz, tego dnia dałam sobie spokój z dojściem na  górę i  jej zobaczeniem...








Na drugi dzień byłam bogatsza w wiadomości i ruszyłam na poznanie cerkiewki zbudowanej przy skalnym urwisku poniżej wioski Sipokno w której mieszka pięciu mieszkańców... Nie mogłam znaleźć drogi ani żadnego szlaku... Prawie na czworakach wspinałam się po zalesionym  i ukwieconym cyklamenami zboczu górskim... Pierwszy raz zobaczyłam tak dużo dziko rosnących fiołków  alpejskich... W końcu zobaczyłam drogę, zabudowania klasztorne i cerkiew  Stefana (Szczepana)... Święty Szczepan właściwie Stefan był pierwszym chrześcijańskim męczennikiem... Został ukamienowany w 35 roku w Jerozolimie...








Cerkiew znajduje się w naturalnej jaskini... Istniała już w X wieku lecz obecna część zewnętrza została dobudowana prawdopodobnie w XV wieku... Wtedy też pojawiły się freski, które obecnie wymagają szybkiej renowacji...  Byłam zawiedziona, że cerkiewka była zamknięta ale podobało mi się otoczenie...  Teren jest zadbany, wszędzie rośnie mnóstwo czerwonych i różowych pelargonii... Poniżej cerkwi wybudowano dom pielgrzyma w którym przyjmowani są goście...  Z tarasów widokowych roztaczają się przepiękne widoki na linię brzegową Jeziora Ochrydzkiego  i na Ochrydę... Stąd widać wzgórze na którym znajduje się cytadela i fortyfikacje z X wieku... Kilkanaście metrów od cerkiewki znajduje się niewielka odnowiona dzwonnica... Po metalowych schodach weszłam na tarasik i podziwiał  stamtąd przepiękne krajobrazy... Cieszę się, że zobaczyłam  piękną cerkiewkę, położoną w niezwykle malowniczym miejscu...








Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Serdecznie wszystkich pozdrawiam...



92 komentarze:

  1. Piękne pejzaże, oraz ten budynek wmurowany w skałę. Cudnie 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trudy wędrówki do cerkiewki nagrodziły mi malownicze krajobrazy.
      Nacieszyłam oczy pięknymi widokami. Pierwszy raz widziałam cerkiew wbudowaną w grotę.
      Tak mnie to miejsce oczarowało, że postanowiłam w Budapeszcie odwiedzić Kościół Skalny na wzgórzu Gellérta.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  2. Situada en un buen enclave, con una extraordinaria belleza paisajista. El edificio tiene un enorme interés y se integra plenamente en el paisaje.

    Besos

    OdpowiedzUsuń
  3. Jestem pełna podziwu dla budowniczych jak i dla Ciebie za „wdrapanie się „ do tego ślicznego miejsca. Dzięki Twojej niepohamowanej ciekawości mogłam zobaczyć tę urokliwą cerkiewkę.
    Serdeczności przesyłam.:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pierwszą cerkiewkę w grocie zbudowali eremici. Wejście zasuwali kamieniem.
      Autentycznie cieszyłam się, że tam dotarłam. Na tym wzgórzu rosły dzikie cyklameny i przekwitały całe łany zimowitów. Żałowałam, że nie byłam tydzień wcześniej, domyślam się, że góra wyglądała zjawiskowo, różowo-fioletowo. A cerkiewka faktycznie była piękna.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  4. Niesamowite widoki. Ta przyklejona cerkiewka.Jak można było tego dokonać. Dzięki Lusiu, że dzięki Tobie mogę podziwiać takie cudne widoki. Pozdrawiam:):):)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A widoki były naprawdę niesamowite. Kiedy jechałam drogą moim oczom ukazał się mimo padającego deszczu zaskakujący, nieoczekiwany widok. Zobaczyłam cerkiewkę przyklejoną do skały. To było fascynujące.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  5. Wspaniała budowla i piękne widoki:))Pozdrawiam serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację. Piękna budowla i cudowne krajobrazy.
      Pozdrowienia.

      Usuń
  6. OMG. Superb photos. The place is really beautiful.
    Best regards.

    OdpowiedzUsuń
  7. Piękne zdjęcia Łucjo. Jakoś tak ciepło mi się zrobiło mimo, że za oknem 0 stopni.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Za oknem mamy szarą jesień a na zdjęciach jest końcówka lata.
      Piękne słoneczne dni.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  8. Kwiaty mnie urzekły, a na Twoich zdjęciach tak cudnie się prezentują.
    A cerkiewka również mnie urzekła, kocham takie miejsca, w których tak blisko jest do Boga.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też zachwyciły kwitnące pelargonie. Mimo końcówki lata były w pełnym rozkwicie.
      Basiu, ja też kocham takie miejsca, w których tak blisko jest do Boga.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  9. Hi. I love your beautiful photos. Have a nice evening.

    OdpowiedzUsuń
  10. Przepiękna cerkiewka i jak wspaniale utrzymana.
    I jakie widoki dookoła.
    Dobrze, że się do niej wybrałaś. Dzięki Tobie i my możemy ją podziwiać :-))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystkie cerkwie, które dane mi było odwiedzić w Macedonii były wspaniale utrzymane.
      Zbudowano w je w podobnych stylach i z podobnego budulca.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  11. Your determination was well rewarded Lucia! I wonder how difficult it must have been for the builders of this ancient church. A interesting history, a beautiful old building.
    Colourful geraniums, gorgeous views.
    Thank you for sharing with us all.
    Best wishes. Betty

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. There is little information about the history of the church.
      I really regretted that I could not go inside.
      I am fortunate that I was there and saw the Orthodox church built in the cave.
      Greetings.

      Usuń
  12. Bonjour chère amie,

    Vos photos sont toujours aussi éblouissantes. Vous nous entraînez à la rêverie avec cette vue vertigineuse.
    Un lieu fantastique... Merci ce délicieux moment.

    Gros bisous 🌸

    OdpowiedzUsuń
  13. W północnych Włoszech, wysoko na skałach, spotkałam podobne miejsce modlitwy...
    Widok łanów cyklamenów musiał być wspaniały :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak. W północnych Włoszech są takie perełki ukryty w skałach.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  14. Hello dear LUCIA!
    Beautiful landscapes, gorgeous stone built church, wonderful documentation, thank Lucia!
    A wonderful day I wish you, my dear!
    Pupils, hugs and thank you for visiting!

    OdpowiedzUsuń
  15. Łucjo wydaje mi się, że Macedonia jest przepiękna. Czy mam rację?
    Nigdy nie byłam w tym kraju, ale jeśli nasze plany się powiodą być może odwiedzimy ją w przyszłym roku /mam nadzieję/:)
    Dziękuję Ci za ten piękny spacer i cudowne, słoneczne krajobrazy:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten kraj jest przepiękny, jednak ruch turystyczny ograniczony niemal do zera. Mamy cichą nadzieję, że i przyszłym roku odwiedzimy ten kraj i jego skarby czyli klasztory prawosławne, które odwiedzam z ogromną przyjemnością. Mario, należy się pospieszyć póki ten kraj nie jest zadeptany przez turystów, jest w miarę tani i wiele ciekawych zabytków można zwiedzać dosłownie za grosze. Trzeba się jednak liczyć, że zaplecze hotelowe jest dosyć skromne. Pokoje i łazienki są czyste i to dla nas jest najważniejsze. Kusi nas jeszcze Bośnia i Hercegowina. Jest jeszcze dużo czasu na rozważania.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  16. Lucia, you've taken great pictures again!
    The church is located in a really beautiful location.
    Hugs.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oh yes. The church is located in a picturesque area.
      Regards, Sirpa.

      Usuń
  17. Piękne, niezwykle klimatyczne miejsce... zachwyca :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację. To miejsce było bardzo malownicze.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  18. Śliczna i bardzo ciekawie wkomponowana w krajobraz, przyrodę...niesamowite :-)
    Pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo malownicza cerkiewka i pięknie wkomponowana w krajobraz.
      Pozdrowienia.

      Usuń
  19. Amazing place, gorgeous pictures !!!
    Thanks for sharing !
    Have a nice day !
    Anna

    OdpowiedzUsuń
  20. Pięknie wygląda cerkiewka wkomponowana w skały. Skały tworzą wspaniały klimat.
    Urocze miejsce :)
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zachwyciło mnie miejsce, cerkiewka i dzwonnica.
      Cieszyłam się, ba byłam szczęśliwa, że się tam wdrapałam i zobaczyłam maleńką cerkiewkę.
      Pozdrowienia.

      Usuń
  21. Warto było się wdrapywać do tej cerkiewki, bo jest urzekająca.
    Dziko rosnące cyklameny to niezapomniany widok.
    Serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anno
      zaskoczył i zachwycił mnie widok maleńkich cyklamenów. Pierwszy raz widziałam je rosnące w naturze. Do Ochrydy wracaliśmy drogą. Tu i ówdzie przy drodze też kwitły te miniaturki ale w mniejszej ilości.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  22. beautiful flowers! Love the photos.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. You're right. There were beautiful red and pink geraniums.
      Greetings.

      Usuń
  23. Hi Lucja-Maria! It's beautiful! A special rock built building! Best regards;-)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hi Anne!
      Orthodox churches in Macedonia are built of stone and are very beautiful.
      Greetings.

      Usuń
  24. Sono incredibili queste chiese costruite sulle rocce e lasciano sempre senza fiato come quando visiti le Meteore nella Tessaglia. È sempre molto piacevole leggere i tuoi post.
    Felice giornata, un abbraccio
    enrico

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciao Enrico!
      Ricordo Meteora in Tesalli.
      Sono fenomenali.
      Baci e salut:)i

      Usuń
  25. Un lugar precioso, me encantan los geranios y las violetas alpinas. Besitos.

    OdpowiedzUsuń
  26. Mnie zawsze zachwyca materiał i kolor budulca :))) Ależ widoki i sceneria kiedy za oknem ma się... :))))
    Buziaki :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Agatko,
      niemal wszystkie cerkwie w Macedonii zbudowane są w stylu bizantyjskim a użyto do ich budowy kamienia. A widoki faktycznie były wyjątkowo malownicze.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  27. Tak piękna, po prostu ukryta tam, czekająca na przebudzenie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak Sandi. ta cerkiewka jest ukryta i czeka na zbłąkanego pielgrzyma.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  28. Nawet trudno mi sobie wyobrazić, ile miał bym zajęcia w robieniu zdjęć, zwiedzając tak wspaniałe i ciekawe miasta i obiekty. Odwiedzasz i bywasz naprawdę w wyjątkowych miejscach. Bogata w treść i obrazy relacja. Pozdrawiam gorąco :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem, że miałbyś tutaj (na Bałkanach) zajęcie. Już wyobrażam sobie Twoje zdjęcia.
      Na samo ich wspomnienie popadam w kompleksy. No cóż nie każdy jest tak dobrym fotografem.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  29. Co za widoki!!! Tak wyobrażam sobie raj.
    Dziękuję Lusiu za piękną wycieczkę:)
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu, krajobrazy niezapomniane. Jednego bardzo żałuję, że to była końcówka lata a więc i kwiatów niewiele.
      Marzę aby to miejsce zobaczyć kiedyś wiosną. To tylko marzenie.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  30. Czwarta fotografia mnie zachwyciła :))

    OdpowiedzUsuń
  31. What a beautiful place and what beautiful views .. Someday I have to visit these Orthodox churches in Macedonia ... Best regards.

    OdpowiedzUsuń
  32. Bardzo ciekawa relacja z podróży do Macedonii. Śliczne zdjęcia, interesujący rys historyczny. Te urocze fotki przyrody. Tu jest bardzo ciekawie. Serdecznie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aleksandro, cieszę się z twoich odwiedzin. A co do Macedonii to kraj jeszcze nie zadeptany ale bardzo interesujący.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  33. Dzięki za wspaniałe zdjęcia i tekst. Kocham cerkwie,najbardziej chyba taką malutką na warszawskiej Woli przy cmentarzu prawosławnym. Tu leżą moi Dziadkowie i staram się w niej być chociaż raz w roku.Jest przepiękna!z wielką przyjemnością podróżowałam z Tobą po Macedonii .To piękny kraj,chciałabym te cuda zobaczyc na własne oczy!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też uwielbiam cerkiewki i to własnie one były celem mojego wyjazdu do Macedonii.
      Mam nadzieję, że kolejne posty z Macedonii też zobaczysz z przyjemnością.
      Pozdrawiam, Basiu:)

      Usuń
  34. Kiitos taas näistä kauniista kuvista.
    Maailma on kaunis.

    OdpowiedzUsuń
  35. Pięknie usytuowana ta świątynia. A pięknie ukwiecone otoczenie dodaję jeszcze uroku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zaskoczyły mnie w takich ilościach kwitnące pelargonie. Pieknie wyglądały na tle zieleni.
      Pozdrawiam:0

      Usuń
  36. Niesamowite, ciekawe czy ze świątyni korzysta jedynie pięciu mieszkańców wioski w pobliżu której się znajduje świątynka, czy też obok znajduje się jeszcze inna miejscowość, a może kurort odwiedzany przez turystów. Szkoda, że nie udało ci się wejść do środka, bardzo mnie zaciekawiła ta cerkiewka. Może dlatego, że mam słabość do małych pomieszczeń, budowli (do dużych zresztą też:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cerkiewka jest położona 5 kilometrów od miasta. Ja nie spotkałam tutaj żywej duszy.
      Jedynie kot wygrzewał się na słoneczku ale na nasz widok od razu podbiegł licząc na jakieś jedzenie. Niestety, nic nie mieliśmy przy sobie. Ja też żałowałam, ze była zamknięta. Jedyne freski znajdowały się w przedsionku.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  37. Preciosa iglesia totalmente integrada en la roca.
    Un abrazo,

    OdpowiedzUsuń
  38. Miałem okazję uciąć sobie pogawędkę z Makedonacem i języki nasze okazały się bardzo podobne.
    Też uważam greckich mędrców Kirylosa i Modestosa za filary słowiańskiej kultury, w tym i naszej, polskiej.
    Z Twych zdjęć trudno nie zgodzić się z tym, że Macedonia to przepiękny kraj!
    Zapraszam do mnie na wywiad ze znaminitym Gościem
    ściskam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Andrzejku, byłam przeczytałam wywiad, odwiedziłam blogi.
      Następnym razem napiszę komentarz.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  39. Kochana!
    Sprawiłaś mi radość tak kolorowym, kwiatowym ciekawym postem podróżniczym- dziękuję:)
    Pozdrawiam mile:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miejsce niezwykle urocze, cerkiewka i dzwonnica też zasługują na uwagę.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  40. Ładnie położona cerkiew. Widok jeziora Ochrydzkiego zaraz przypomniał mi wizytę w Ochrydzie. Cudownie położone miasto z niezliczoną ilością małych cerkiewek. No i rejs jeziorem, piękne wspomnienia.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem Ochrydą zachwycona. przepiękne miasteczko z niezliczoną ilością cerkiewek. rej po jeziorze też zaliczyliśmy. Fantastyczna sprawa.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  41. Wspaniałe miejsce! Cudowne widoki!
    Pozdrawiam serdecznie!:))

    xxBasia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, ze je poznałam.
      Zachwyciły mnie cyklameny. Nigdy nie widziałam ich dziko rosnących.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  42. Niesamowite miejsce! Właściwie wszystko tu jest niesamowite: historia tego miejsca, ukryta świątynia, dalsza rozbudowa, przepiękne widoki, no i to, że nadal ktoś tak bardzo o to wszystko dba, mimo że miejsce jest tak trudno dostępne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem pełna podziwu dla ludzi Bałkanów i panujących tam religii.
      Tyle lat nie mieli dostępu do swoich świątyń. Po transformacji tłumnie do nich uczęszczają i bardzo o nie dbają.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  43. Miejsce wprost bajkowe. Na pewno chrześcijaństwo bizantyjskie jest bardziej uduchowione, mistyczne niz to łacińskie. To widac i w liturgii i w architekturze. Myšlę ze słusznie napomniałaś o głagolicy i cyrylicy, mam wrazenie (od dawna) ze kształt ich liter i ich budowli w jakiś sposób wynika jeden z drugiego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Macieju
      mam podobne odczucia. Kiedyś w rozmowie znajoma oświadczyła, że Msza św jest coraz dłuższa i zastanawia się czy chodzić do kościoła. Dosłownie zatkało mnie. Nic jej nie odpowiedziałam. Teraz zaczynam rozumieć dlaczego w kościele jest coraz mniej wiernych na Mszy świętej.
      Prawosławne nabożeństwo trwa nawet dwie godziny, bardzo często na stojąco. W moim kościele msza święta trwa 45, 50 minut i wszystkie ławki puste w bocznych nawach, a w głównej nawie też pustawo.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  44. Lucja, what an interesting place in Macedonia. Tha ancient church in a rock above the cliff.I love your photos, the views from the cliff on the lake Ohrid. Did you swim there? The church is amazing building, made by people's hands.
    Have a nice day!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hello Nadiezda.
      I am delighted with the Orthodox church in the cave. I was swimming in Lake Ohrid.
      I was in Ohrid. It is very beautiful.
      Greetings.

      Usuń
  45. Cerkiew wbudowana w grotę sprawia niesamowite wrażenie. Piękne freski, mam nadzieję, że wkrótce zostaną odnowione. Widoki są wspaniałe. Fiołków alpejskich dziko rosnących nigdy nie widziałam.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  46. Tęsknię za takimi krajobrazami i przede wszystkim za słońcem.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  47. Not come across cave church like that. Amazing views from it

    OdpowiedzUsuń
  48. Jestem zachwycona tym miejscem.
    A historia jak zawsze ciekawa. :)
    Przecudne zdjęcia.

    OdpowiedzUsuń
  49. Witam.Bylismy w tym roku w lipcu (2023).Całkowicie potwierdzam, miejsce choć bardzo małe lecz wyjątkowe, w skale!! Okolica bardzo ładna, ten krzyż równiez ponad Cerkwią robi wrażenie!

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...