piątek, 27 stycznia 2017

Gotycka Wieża Ratuszowa w Krakowie






Kraków ukochanym moim miastem jest
Tu przedziwne rzeczy dzieją się
Strażak zawsze hejnał gra:
Do re mi so tis...

Ratuszowy zegar prawie zawsze chodzi źle
Nikt tu czasem nie przejmuje się
Nawet kiedy czasy były złe
Echo niosło hen, dobroduszny śmiech... Kraków, Kraków

W razie czego dla każdego  Rynek domem jest
W gąszczu ulic, w tłumie zgubisz się
No i bardzo ważną rzeczą jest
Unikalny mikroklimat ludzkich serc, ludzkich serc

Nawet teraz możesz spotkać Piotra S.
Zresztą możesz spotkać kogo chcesz
Raz widziałem szedł ulicą król
Zanim cały dwór, wielobarwny tłum... Kraków, Kraków

(Chłopcy z Placu Broni, Pocztówka z Krakowa)







Przypuszczam, że każdy kto pierwszy raz odwiedza Kraków przede wszystkim kieruje się w stronę Rynku Głównego... Jego znakami rozpoznawczymi i najczęściej fotografowanymi są: Kościół Mariacki, Sukiennice, Kościół św. Wojciecha, Wieża Ratuszowa, pomnik Adama Mickiewicza... 

Lubię krakowski Rynek... Ilekroć tu jestem, przysiadam w jednej z kawiarenek by wypić filiżankę herbaty... I wtedy,  rozkoszuję się wyjątkowym widokiem Rynku... Kiedyś był jednym z największych średniowiecznych rynków europejskich... 

To właśnie Bolesław Wstydliwy przywilejem lokacyjnym w 1257 roku wytyczył plan miasta, który w niezmienionym zarysie przetrwał do naszych czasów...  Tutejsze ulice wychodzą z placu symetrycznie, po trzy z każdego boku... Połączone ze sobą  przecznicami równoległymi do pierzei rynku, tworząc charakterystyczny dla miast średniowiecznych układ szachownicowy...






Na Rynku ulokowane były budynki związane z jego ówczesnym  życiem  gospodarczym... Były tutaj:  Sukiennice, Ratusz, liczne kramy, budynek Wagi Miejskiej... Obecnie możemy podziwiać budowle z różnych okresów stylowych...

Jest kościółek romański św. Wojciecha, renesansowe, Sukiennice, gotycki kościół Mariacki i gotycką Wieżę Ratuszową... I to właśnie owa Wieża zawsze wprawiała mnie w zachwyt... Od jakiegoś czasu snułam marzenia, że na nią wejdę i spojrzę z góry na Rynek... 

W wrześniową sobotę zrealizowałam swoje pragnienie... Wieża Ratuszowa stojąca we wschodniej części Rynku, jest reliktem dawnego średniowiecznego ratusza krakowskiego, zburzonego na początku XIX wieku... Budynek ratusza wraz wieżą wzniesiono w drugiej połowie XIII wieku... Budowę wieży zakończono w 1383 roku... Jej wysokość to 70 metrów... W dolnych kondygnacjach zbudowana jest kamienia ciosanego, wyżej z cegły... Ciosy kamienne są tylko w narożach... Okienne otwory ujęte są wimpergami... Wejścia do wieży strzeże para lwów... Przy wejściu zachował się gotycki  portal z herbem Krakowa i godłem Polski....








Na parterze znajduje się sala w której był skarbiec... Przechowywano tutaj przedmioty ze złota, srebra i cyny... Komnata przykryta jest pięknym, krzyżowo-żebrowym  sklepieniem... Znajduje się tutaj zestaw gmerków czyli znaków kamieniarskich z 1444 roku... Są również rekonstrukcje ubioru  członków rady miejskiej z II polowy XIV wieku... Dostęp do górnych pomieszczeń wieży prowadzi bardzo wąskimi przesmykami...

Na pierwszym pietrze jest bardzo piękna  przestronna, gotycka sala... II piętro nie jest udostępnione do zwiedzania... Pomieszczenie III pietra ma charakter belwederu... Jest tutaj bardzo urokliwa   wystawa zdjęć archiwalnych... Po pokonaniu ponad stu, wysokich schodów dochodzi się do najwyższej części wieży... Można  dokładnie obejrzeć mechanizm XVI - wiecznego zegara... I właśnie tutaj istnieje możliwość podziwiania Rynku, układu ulic, kamienic, pałaców, kościołów, maszkaronów zdobiących Sukiennice i dalszej panoramy miasta...


Dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Życzę szczęśliwego, miłego weekendu... 
Serdecznie wszystkich pozdrawiam...



71 komentarzy:

  1. Es preciosa la ciudad, llena de mucha vida donde la historia se hace presente con el arte de los edificios y las esculturas, mucho color . Es divino !!!Saludos

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak byłam w podstawówce miałam własną teorię pojawienia się ratusza na rynku - ponieważ architektonicznie przypomina wieże z kościoła Mariackiego w mojej dziecięcej jeszcze wyobraźni była to po prostu trzecia wieża, którą ktoś lub coś przeniosło z kościoła za Sukiennice. Teraz oczywiście wiem co to jest, ale wtedy... Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Karolinko
      podoba mi się dziecięca teoria. Wieża ratuszowa bardzo pasuje do kościoła św. Andrzeja. W ich architekturze są białe ciosane kamienie. Obie budowle sa wspaniale.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  3. Wiele razy była w Krakowie, ale jeszcze w wieży nie byłam. Teraz miałabym problemy z wejściem, a szkoda , bo widoki z niej są wspaniałe. Samo wnętrze jej też mi się podoba. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Grażko,
      wejście na Wieżę było dla mnie trochę dokuczliwe ze względu na wysokie stopnie. Zejście też miałam z tego powodu utrudnione. Żałowałam, że nie mam nóg do nieba. Wnętrza w wierzy są świetnie odrestaurowane ale posiadają jedynie ekspozycje. Trudno tam cokolwiek dostarczyć ze względu na ciasne wyjście.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  4. Hi. Beautiful city. Funny statues. Greetings.

    OdpowiedzUsuń
  5. Łucjo dasz wiarę, że ja, prawie mieszkanka Krakowa nigdy nie byłam na szczycie Wieży Ratuszowej? Wstyd i hańba.
    Twoje zdjęcia są cudowne. Rynek widać jak na dłoni.
    Przy pierwszej lepszej nadarzającej się okazji wyruszam do Ratusza:)
    Życzę Ci miłego wieczoru:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mario, zawsze tak jest. Gdy się ma coś blisko, nie zauważa się tego.
      Myślę, że najlepszą porą na wyjście na Wieżę będzie wiosna lub lato. Wtedy jest się lżej ubranym.
      Sądzę, że wyjście w ciepłej kurce lub w kożuszku jest zbyt kłopotliwe.
      Tam faktycznie w niektórych miejscach jest bardzo wąsko a schody są dosyć wysokie.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  6. W Krakowie byłam tylko kilka razy, zawsze w nie do końca zorganizowanej, ale jednak grupie, dlatego zwiedzałam to co każdy jednodniowy turysta;) Wieżę pamiętam, zwróciłam na nią uwagę, ale nie dane było mi wejść do środka. Dziękuje Lusiu, że mogę ją obejrzeć Twoimi oczami:)
    Pozdrawiam cieplutko:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu,
      jeden dzień w Krakowie to dużo i mało. Jestem pewna, że doskonale pamiętasz Wieżę Ratuszową. jej nie można zapomnieć. Jest wyjątkowa.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  7. Hello. The city is really beautiful. Stunning photographs. Greetings.

    OdpowiedzUsuń
  8. Kaunis kaupunki Ja kuvat kaikki hyvin kauniita hienoja rakennuksia :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ya puedes estar orgullosa de tu ciudad, es muy bonita y nos has explicado cosas interesantes, un abrazo.

    OdpowiedzUsuń
  10. Zawsze z wielką radością wracam do pięknego Krakowa !!
    Lusiu, piękna fotorelacja !!
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Eluniu,
      tak się cieszę, że i Ty jesteś fanką tego miasta.
      Całuję i pozdrawiam:)

      Usuń
  11. Piękna wędrówka po moim kochanym Krakowie:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem Basiu, że to twój ukochany Kraków.
      Mój także.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  12. Bardzo lubię Kraków:))dawniej odwiedzałam go częściej:)))Pozdrawiam serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jesteś kolejną wielbicielką tego miasta.
      Ja też go chętnie odwiedzam.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  13. Krakow is a beautiful city. I would like to visit one day.
    Great photos, Lucia!
    Have a nice weekend.
    Hugs.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. You're right Sirpa. Krakow is a very beautiful, historic city.
      This former Polish capital.
      Happy weekend:)

      Usuń
  14. Zdjęcia wykonałaś piękne, niektóre mocno mnie zaintrygowały. Fotorelacja super, zawsze dobrze dowiedzieć się czegoś o Krakowie :). Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kraków to miasto stare i dostojne. Nigdy go dosyć.
      Odwiedzam go bardzo chętnie.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  15. Interesting place with wonderful views.

    Kisses

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. You are right. Very beautiful and interesting square, with its wonderful monuments.
      Have a nice Sunday:)

      Usuń
  16. Uwielbiamy z mężem Kraków. Bardzo często w nim jesteśmy.
    Świetna fotorelacja. Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie jestem zaskoczona, że oboje lubicie Kraków.
      Pomimo smogu chętnie bym tam zamieszkala.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  17. W Krakowie byłam tylko raz i muszę koniecznie ponownie się wybrać, bo to piękne miasto.
    Pozdrawiam serdecznie i życzę cudownego weekendu!:)

    xxBasia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przy najbliższym pobycie w kraju odwiedź i... Kraków.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  18. Kocham Kraków! a tak dawno nie byłam, może wreszcie w tum roku!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Och! Mażenko!
      Jest tyle ukochanych miejsc, które chcielibyśmy odwiedzać, niestety, nikt z nas nie ma na tyle czasu aby je odwiedzać.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  19. Zawstydziłaś mnie. Tyle razy byłam w Krakowie (choć to nie jest moje ulubione miasto, tylko mojego męża) i nigdy się nie wspięłam na tą wieżę). Byłam dwukrotnie na Zygmuncie i kopcu Kościuszki, nie mówiąc o innych wieżach i wzniesieniach. Nawet nie pomyślałam, że tam można się wspiąć. Latarnie to wiadomo, choć czasem trzeba się nie źle ściskać tak jak na Helu, ale co człowiek nie zrobi, żeby wleźć.
    Koniecznie do odrobienia. Dzięki jak zwykle za namiary.
    Pozdrówki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawstydziłam Cię? Nigdy tego nie robię.
      Widzisz, w Krakowie wciąż są takie miejsca, których nie zna wielu mieszkańców miasta i do których nie zaglądają turyści więc nie masz sobie czego wyrzucać. Jeśli się nie mylę to Wieża Ratuszowa jest otwarta nawet zimą, kiedyś tylko latem. Mam takie wrażenie, że tutaj w niektórych miejscach jest nawet ciaśniej niż przy wejściu na wieżę kościoła Mariackiego. Uważam, że warto patrzeć z góry na miasto i jego panoramę.
      Miłej niedzieli:)

      Usuń
  20. Cudowny spacer po magicznym Krakowie:) Jej, zazdroszczę troszkę gdyż bardzo dawno tam nie byłam...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu,
      nie mamy na tyle czasu aby wędrować od znanego i lubianego miejsca do kolejnego. Wg mnie każdy spacer po tym mieście jest magiczny.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  21. You always take us to beautiful and interesting places!! Thank you! The fourth photo is my favorite.
    I wish I could sit by the sculpture, having a coffee with him. Happy new Year,my friend!

    OdpowiedzUsuń
  22. W tym roku mija 10 lat od mojego pobytu w Krakowie. Niezapomniane chwile :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Se ve preciosa tu ciudad, me encantaría conocerla. Muchos besos.

    OdpowiedzUsuń
  24. Rzeczywiście jak się przyjrzeć bliżej miastu , to można zobaczyć same perełki :)
    Byłam raz w Krakowie i na prawdę nie wiele widziałam ... bo szybko i szybko ....

    OdpowiedzUsuń
  25. Kraków jest niezwykły ,uwielbiam Kazimierz. Niestety rzadko tam bywam bo daleko iżadnych znajomych.

    OdpowiedzUsuń
  26. Beautiful city !!!
    Have a cozy weekend !
    Anna

    OdpowiedzUsuń
  27. Oh Krakau is a beautiful town!
    Enjoy your weekend dear Lucja!
    Hug Crissi

    OdpowiedzUsuń
  28. Uwielbiam kwitnący kosmos, jest taki uroczy a zarazem taki prosty.

    OdpowiedzUsuń
  29. A beautiful place, and nothing short of spectacular buildings. Had a great trip? Greetings

    OdpowiedzUsuń
  30. Ach...mój piękny Kraków. Kościół Mariacki zapiera dech w piersiach...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kościół Mariacki zapiera dech w Piersiach? myślę, że wszystko tutaj urzeka?
      Nie sądzisz?
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  31. Ładna wycieczka, nie wiedziałem, że wieża jest dostępna do zwiedzania. Następnym razem spróbuję wejść na ten taras widokowy.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wieża jest otwarta prawdopodobnie przez cały rok. Kiedyś tylko w sezonie od wiosny do końca września. Niestety, wieża nie posiada żadnego tarasu widokowego. Miałam nadzieję, że balkoniki są otwarte. Ze względu bezpieczeństwa są tylko otwarte okna na IV pietrze i przez nie można obserwować Rynek i panoramę miasta. Natomiast taras widokowy jest w Sukiennicach. W lecie można wypić tutaj herbatę i obserwować miasto.
      Hmm, tak się zastanawiam. Myślę, że Kraków jest chyba jedynym miastem w Polsce gdzie kawa nie jest kawą a jedynie jakąś lurą.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  32. Ale zatęskniłam za Krakowem.
    Az mi się smutno zrobiło, bo dawno w nim nie byłam.
    :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Stokrotko,
      lubisz wędrować i podróżować. Myślę, że gdy zrobi się cieplej zawędrujesz również do Krakowa.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  33. Był taki okres, że jeździłam do Krakowa co roku, ostatnio rzadziej, a wieżę widziałam tylko zewnątrz. Dziękuję Ci za możliwość obejrzenia jej w środku :-))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bogno,
      w tym poście pokazałam niewiele zdjęć z Wieży Ratuszowej. Urzekła mnie panorama Rynku i miasta. Może kiedyś i Ty wdrapiesz się na IV piętro wieży.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  34. Bardzo lubię latem wpaść na chwilę do Krakowa :-) Tam życie płynie zupełnie inaczej niż w rozbieganej Warszawie. Uff, dobrze, że mieszkam na przedmieściach :-) A tak na serio Kraków mam w tym roku w planach :-) Pozdrowienia Lusiu! Miłego weekendu!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Andrzejku, może i życie w Krakowie płynie zupełnie inaczej ale to miasto z każdym miesiącem robi się coraz bardziej tłoczne. Coraz więcej turystów z całego świata pragnie poznać to miasto. Trochę reklamy zrobiła mu lokacja w pierwszej dziesiątce na najpiękniejszy Jarmark Adwentowy świata. Zastanawiam się dlaczego na pobliskim Małym Rynku włodarze miasta nic nie organizują. Tam jest tak pięknie. Wierzę, że zrealizujesz swoje plany i odwiedzisz w tym roku Kraków.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  35. Najbardziej lubię gotycki portal wieży ratuszowej.
    Jeszcze nigdy nie byłam na wieży. Postanawiam sobie, że się wybiorę, by obejrzeć rynek z góry :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I pomyśleć, że dwieście lat temu "burzymurki" pragnęły upiększyć miasto a właściwie Rynek i rozebrano gotycko-renesansowy ratusz. Na szczęście ocalała jedynie wieża. Masz rację, że gotycki portal jest bardzo cenną późnogotycką pamiątką. Bardzo dobrze widoczne są na nim herby Rzeczpospolitej i Krakowa. System wygiętych, krzyżujących się i wzajemnie przenikających lasek portalu, stanowi jedną z lokalnych osobliwości polskiego gotyku.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  36. Ostatnio odwiedziłem Kraków prawie trzydzieści lat temu, na występach gościnych bodajże w Domu Polonii.
    Wcześniej wybrałem się tam z moim sześcioletnim wówczas synusiem Kubą i brzdąc także zachwycił się tym miastem. w czsie spaceru od KOścioła Mariackiego, przez Planty na Wawel, czytał każdą pamiątkową tablicę, a kiedy na Wawelu dołączyliśmy do jakieś wycieczki, to chłonął każde słowo przewodnika.
    Kiedy dojdę do siebie po wypadku, to na pewno znów odwiedzę tę metropolię.
    ściskam i niezmiennie zapraszam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Andrzejku, to spory szmat czasu nie byłeś w Krakowie. Zabieganie, zalatanie i przeróżne obowiązki nie pozwalają na wyjazdy. Jednak należy od czasu do czasu zrobić sobie odskocznię od tego wszystkiego może to być nawet poza sezonem.
      A wiesz, że i ja bardzo często dołączam się do jakiś grup z przewodnikiem i pilnie słucham co on relacjonuje.
      Szybkiego powrotu do zdrowia.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  37. Kraków... tyle wspomnień, tyle wzruszeń... piękna wyprawa i słowa piękne...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że każdy z nas, kto odwiedza to miasto ma piękne wspomnienia a i czasem chwile wzruszeń. Wielu z nas całym sercem, kocha to miasto.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  38. Wiele lat temu byłam w Krakowie i zwiedzałam Rynek, ale na Wieżę Ratuszową nie wchodziłam. Za to weszłam na wieżę ratusza w Gdańsku i z dużej wysokości podziwiałam miasto.
    Życzę miłej niedzieli.

    OdpowiedzUsuń
  39. Chcemy w tym roku wybrać się do tego cudownego miasta. Może uda mi się to obejrzeć. Pozdrawiam:):):)

    OdpowiedzUsuń
  40. Aunque con dificultades debido a las conexiones, desde estas tierras lejanas continúo siguiendo sus interesantes reportajes gráficos de viajes.

    Un saludo,

    OdpowiedzUsuń
  41. Z przyjemnoscią pospacerowałam znów po Krakowie razem z Tobą, tutaj czas zatrzymał sie w miejscu i zawsze mozna wracać:))Pozdrawiam cieplutko:)

    OdpowiedzUsuń
  42. Cieszę się że już wróciłam, bo wycieczka wspaniała. Jak zwykle.Pozdrawiai buziaki. Pa.

    OdpowiedzUsuń
  43. A beautiful and imposing city. The market square enchanted me, as did the photo with the yellow flowers.

    OdpowiedzUsuń
  44. Uwielbiam Kraków, byłam bym kilka razy. Wspaniały jest widok z wieży. Śliczne zdjęcia. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  45. Krakowski Rynek jest faktycznie piękny.
    Tak rzadko tu bywam, a tak blisko mam do niego.
    Ale to już chyba tak działa, że im bliżej coś mamy tym rzadziej tam bywamy.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...