sobota, 12 listopada 2016

Bazylika św. Idziego - Bardejov








Sierpniową porą odwiedziłam  BARDEJÓW  niewielką miejscowość w północno-wschodniej Słowacji, w kraju preszowskim na Podgórzu Odnawskim... Położona niedaleko granicy z Polską... Zachwyca architekturą, i jedynym w swoim rodzaju Starym Miastem... Jego urokliwość dodatkowo  potęguje fakt, że jest wkomponowany w przepiękny okoliczny krajobraz...

Pierwsza wzmianka o tutejszej osadzie pojawia się w dokumentach z 1241 roku... Dwadzieścia osiem lat później Bardejów staje się majątkiem królewskim... Na przełomie XIII i XIV stulecia osiedlają się tutaj Ślązacy i Niemcy, którzy mają za zadanie  zamienić osadę w miasto... Król Karol Robert udzielił miastu znaczące przywileje... Awansował go na wolne miasto królewskie... Następuje złoty wiek dla Bardejowa, era rozwoju nauki, kultury i sztuki...











Najcenniejszym zabytkiem Bardejowa jest  Bazylika Mniejsza św. Idziego (dom sv.Egidia) wpisana  na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO... Jej budowę rozpoczęto w XIV wieku prawdopodobnie na miejscu klasztoru cystersów...  W 1427 roku  kościół zostaje wymieniony w dokumentach jako trójnawowa bazylika z prostymi arkadami... Świątynia ma  wręcz surową formę architektoniczną...

Ja jestem nią oczarowana bowiem zbudowana jest w moim ulubionym gotyckim stylu... Preferował  smukłe, strzeliste budowle o przestronnych, jasnych wnętrzach... Podstawą architektury gotyckiej  było m.in. przepiękne sklepienie krzyżowo-żebrowe, łuk tęczowy, który oddzielał nawę kościoła od prezbiterium... 
Bardejovska świątynia tradycyjnie orientowana wschód - zachód....W południowo - zachodniej części wyróżnia się imponująca wieża, nakryta ostrołukowym hełmem... Obecna  neogotycka forma wieży jest wynikiem prac czynionych w XIX wieku... Całkowita jej wysokość to 76 metrów... Jest zaliczana do najwyższych wież kościelnych na Słowacji... Posiada sześć pięter, które oddzielone są gzymsami... Na czwartym piętrze znajduje się dzwonnica z nowymi dzwonami: Urban i Jan... Stare dzwony można zobaczyć na zewnątrz z prawej strony kościoła... Na szóstym piętrze znajduje się zadaszona galeryjka skąd można podziwiać panoramę Bardejowa...

Do świątyni prowadzą dwa wejścia od strony zachodniej i południowej... Po wejściu do świątyni jej trójnawowe wnętrze zachwyciło mnie lekkością i wspaniałymi gotyckimi ołtarzami skrzydłowymi...





Wnętrze nakryte jest nieregularnymi sklepieniami sieciowymi... Na belce tęczowej gotycka grupa Ukrzyżowania z 1485 roku... Ten kunsztowny klejnot kościoła   przypisuje się szkole Wita Stwosza z Krakowa... Po prawej stronie łuku tęczowego jest przepiękne kamieniarskie dzieło gotyckie - pastoforium... Zostało wykonane w 1465 roku przez mistrza Stefana, budowniczego sklepienia świątyni, znanego pod imieniem Stefana Kroma... Cała nadbudowa wieżowa pastoforium stoi na cokole podtrzymującym kwadratową płytę z tabernakulum zamkniętymi kunsztownymi kratownicami...



Tabernakulum nakryte jest oktagonalnym baldachimem, z którego wychodzi dwupiętrowa wieża zakończona falą... Na niej siedzi pelikan jako symbol Zbawiciela... Wyposażenie wnętrza jest bardzo bogate... Większa część zabytków pochodzi ze średniowiecza... Niestety, pierwotny ołtarz główny z 1466 roku nie przetrwał poważnych klęsk żywiołowych: kilkakrotnych pożarów, trzęsienia ziemi  w 1725 roku...









Na uwagę zasługuje gotycka  chrzcielnica z 1485 roku, nad nią jest kamienny relief nieznanego rycerza,  ławki z bogato rzeźbionymi figurami wykonanymi przez rzeźbiarza z Lewoczy... Jednak bezcennym zabytkiem świątyni  jest jedenaście gotyckich ołtarzy skrzydłowych z lat 1440 - 1520, które tworzą unikatową kolekcję zgromadzoną w jednym miejscu... Ołtarz Narodzenia pochodzi z  lat 1480 - 1490: i jest jednym z najwspanialszych i najcenniejszych obrazów tego typu na Słowacji... Został ufundowany przez bardejovskich tkaczy...







Tuż obok Ołtarz świętego Andrzeja pochodzi z lat 1440 - 1460 i jest jedynym oryginalnym ołtarzem stołowym...  Moją uwagę przykuwa Ołtarz pobożności czyli Matki Boskiej Bolesnej... Na skrzydłach: Przemienienie na Górze Tabor i Legenda o świętym Rochu...

Przystawałam przy każdym ołtarzu, podziwiałam jego piękno i potęgę wyobraźni twórców... Muszę się przyznać, że takie skumulowanie wiekowych obiektów zrobiło na mnie ogromne wrażenie... To są prawdziwe arcydzieła sztuki gotyckiej, które mogłabym oglądać godzinami...










Ołtarz jest miejscem składania ofiar we wszystkich religiach... W pierwszych okresach był to kamień, z czasem pojawia się stół... W okresie romańskim powstaje ołtarz główny i ołtarze boczne... W kolejnych wiekach są one rozbudowywane, ozdobione rzeźbami, obrazami, płaskorzeźbami...









W okresie gotyku pojawia się ołtarz szafiasty, którego centralną częścią jest drewniana skrzynia otwierana od frontu... Wewnątrz ustawione są rzeźby: Jezusa,  Maryi, świętych... Do bocznych, przednich krawędzi przymocowana na zawiasach skrzydła... Są one podzielone na kwadraty, prostokąty, zdobione malowidłami i płaskorzeźbami... W bardejowskiej bazylice kolejnymi ołtarzami są: Ołtarz  św. Barbary, św. Anny, św. Elżbiety, Apollina...







Wjeżdżając do Bardejowa już z daleka widać wieżę bazyliki... Wiem, że gdy tylko będzie taka możliwość będę podziwiać panoramę Bardejowa... Trzeba wykupić bilet i pokonać kilkadziesiąt krętych schodów... Na czwartym piętrze spoglądam na dzwony... Jeszcze kilkanaście schodów i jestem na galeryjce... Podziwiam z góry całe miasto i rozległą panoramę... Warto było wejść na wieżę... Zachwycił mnie Bardejów...  Jestem niemal pewna, że jeszcze tutaj wrócę


Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Serdecznie wszystkich pozdrawiam...


93 komentarze:

  1. W Bardejovie byłam zimą, więc miasto było pokryte pierzynką ze śniegu, ale i tak bardzo mi się podobało. Śliczne, kolorowe kamieniczki, ratusz i kościół Idziego są pięknie wkomponowane w otoczenie.
    Serdecznie pozdrawiam i życzę miłego weekendu:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zima nie jest moją ulubioną porą roku i staram się w tym czasie nigdzie nie wyjeżdżać. Z jednym wypadkiem. Jest śnieg, piękny, słoneczny dzień, niebo w kolorach błękitu i mrozik. Bardejów zimową porą i w czasie takiej pięknej pogody wygląda zjawiskowo i prawie bajkowo.
      Dziękuje, Tobie też życzę miłego weekendu:)

      Usuń
  2. Photo number 17. This section looks really old. An interesting looking. Greetings

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hello Anne!
      17 photo? a Gothic font from 1485 years.
      Old, priceless.
      Have a nice Sunday:)

      Usuń
  3. Hi. Awesome photographs. Those church bells are truly amazing.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. The bells are beautiful.
      Unfortunately, the heart of the bell went wrong.
      Greetings, Sami.

      Usuń
  4. Miejsce godne polecenia i przepiękna panorama ryneczku miejskiego w Bardejov. Serdecznie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Inko,
      jestem oczarowana Bardejowem. Chociaż tam wszystko zobaczyłam, no prawie wszystko, to mam nadzieję, że jeszcze tam wrócę.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  5. Obraz podobny do Wita Stwosza, tylko w miniaturze.
    Niesamowita ta kamienica na środku rynku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ołtarz podobny do Wita Stwosza ale trochę mniejszy.
      Ta kamienica na środku Rynku, to Rausz. Z góry wygląda jak chatka z piernika.
      Ratusz został wybudowany w latach 1505-1509. Był siedzibą rady miejskiej. Obecnie w starym ratuszu znajduje się muzeum historii Bardejowa.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  6. Una buena visita, me encanta!, sobre todo el cristo suspendido.
    Un abrazo.

    OdpowiedzUsuń
  7. Great architectures! I enjoy to see those details. The eleventh especially captured my eyes.
    Have a good new week!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. The Basilica is a valuable gothic monument.
      It is beautiful and in the middle of priceless altars.
      Have a nice week:)

      Usuń
  8. Bonjour chère amie,

    J'aime voyager avec vous et vos merveilleuses photos... Merci pour ce délicieux moment.

    Gros bisous ❀

    OdpowiedzUsuń
  9. Byłam tam kiedyś, ale moje zwiedzanie z małymi wówczas dziećmi było pobieżne. Swoim pięknym reportażem zachęciłaś mnie do powrotu. Wspaniale piszesz o perełkach sztuki, a to mnie zawsze interesowało. Dziękuję Ci że mogę się u Ciebie naczytać i tylu rzeczy dowiedzieć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basiu
      bardzo dziękuję za miły komentarz. Jestem niemal pewna, że w przyszłe wakacje zawitasz do Bardejowa. Warto odświeżyć wspomnienia. Przypuszczam, że obecny Bardejów jest piękniejszy, odnowiony.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  10. Zachwyca ołtarz główny, jak i otaczające go ściany , na których umieszczono symbole krzyży :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wnętrze tej bazyliki jest niezwykłe.
      Cieszę się, że byłam w Bardejowie.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  11. Cudna Katedra. Te sklepienia gotycki są bardzo kunsztowne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo piękna bazylika.
      Sklepienia gotyckie: krzyżowo-żebrowe, kryształowe, palmowe, gwiaździste... robią ogromne wrażenie. Ja jestem nimi urzeczona.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  12. Piękne! dla mnie to coś nowego i nieznanego! Niesamowita architektura! i zabytki!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mażenko,wcześniej widziałam na kilku blogach Bardejów. Zapisałam w Notesiku Marzeń i dopiero teraz spełniło się moje marzenie.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  13. Zawsze zachwycał mnie gotyk, aż niewiarygodne, jak można było tak cudownie budować tak, wydawałoby się lekkie, budowle.
    Serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też zachwyca gotyk. Ogrom świątyni, strzelistość wież,i piękno zawarte w kamieniu. Zawiera w sobie wszystko: sacrum i profanum, to całościowe odzwierciedlenie uniwersum. Powtórzę za Iwaszkiewiczem:
      Filary grają jak organy
      W olbrzymich oczach tej katedry
      I przelewają się witraże
      W kolorach róży, zboża, cedru...
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  14. A beautiful one, like an art gallery!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tom, you're right.
      This church looks like an art gallery, which has precious monuments.
      Greetings:)

      Usuń
  15. Bonito reportaje fotográfico. Me ha llamado la atención esa vista cenital de la ciudad con el edificio aislado construido en medio de la plaza.
    Un abrazo,

    OdpowiedzUsuń
  16. Podziwiam kunszt i precyzję takich arcydzieł, zawsze ujmuje mnie ile starań i dbałości w nie włożono.

    Miłego tygodnia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też podziwiam kunszt gotyckich rzeźbiarzy, wystarczy popatrzeć na fałdy szat, a one układają się tak, jakby to było prawdziwe płótno, a nie drewno.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  17. WOW, I love all the rich colors and what a great day. so so lovely. i bet the area has lots of amazing cool history. ( ;
    http://hike2forty.blogspot.com/2016/11/st-marys-chapel-episcopal-maryland.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Beth
      thank you very much for the link.
      I watched this little church. It's beautiful.
      Greetings:)

      Usuń
  18. Lusiu, pokazałaś kolejne cudowne miejsce do odwiedzenia !! Dziękuję za piękną fotorelację !
    Lusiu, jestem wstrząśnięta wiadomością o Twoich sarenkach ! Współczuję z całego serca...zakochałam się w Twoich ślicznych sarenkach i wiem jak Ty je kochasz...Trzymaj się Lusiu...mam nadzieję że Tosia i Basia wyzdrowieją...
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Elu,
      faktycznie to jeszcze dzisiaj nie możemy się z tego otrząsnąć. Już teraz wiemy, że zginął Kubuś i nieznana sarenka. Tosia i Basia uratowały się.
      Na łące pojawił się młody koziołek. Mam nadzieję, że zwierzęta nie zrobią sobie nawzajem jakiejś krzywdy. Tosia jest bardzo słaba ale podchodzi do korytka by sobie pojeść. Obserwowałam ją tuż po 16 -tej. Biedactwo ledwie idzie. Mamy nadzieję, że jednak wyzdrowieje.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  19. Kiedy na świecie tyle zła i agresji czasami człowiek może się podłamać, ale kiedy patrzę u Ciebie, Wkraja, czy na kilku innych blogach na tyle piękna to myślę sobie, że to wszystko (na szczęście) się gdzieś równoważy. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  20. Bardejowem jestem zachwycona i oczarowana. To takie małe kolorowe miasteczko skrywające cenne zabytki. Bardzo bogate ze względu na historię i kulturę. Polecam to miejsce każdemu, kto odwiedza Słowację. Bardzo przeżywamy stratę Kubusia, dobrze, że chociaż Tosia dzisiaj wróciła. Domyślamy się, że poturbowana leżała gdzieś w chaszczach. Mam nadzieję, że wykaraska się z tych potłuczeń. Gdybyś widziała jaką troskliwą mama była sarenka Basia. Jak lizała swoje dzieci a dzisiaj od rana chodziła i szukała po łące swoich dzieci. Serce się ściskało. Ech, jacy ludzie są bezmyślni.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  21. Byliśmy tam kiedyś z mężem , ale widoków z wieży nie widziałam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Beatko,szkoda, że nie wyszłaś na wieżę. Widoki przecudne.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  22. Z przyjemnością oglądam i czytam Twoją kolejną piękną fotorelację:))Pozdrawiam serdecznie i miłego popołudnia życzę:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Reniu,
      cieszę się, że z przyjemnością czytasz i oglądasz moje relacje.
      Serdeczności zostawiam:)

      Usuń
  23. Przepiękna Bazylika:)i urocze widoki miasteczka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardejowska bazylika to prawdziwa perełka. Tutejsze ołtarze są wspaniałe.
      Nie jestem zaskoczona wpisaniem jej na Listę UNESCO:)

      Usuń
  24. To było pierwsze słowackie miasteczko, które pokazało mi, jak wiele atrakcji czeka nas na terenie byłej Czechosłowacji. Od tamtej pory systematycznie kawałek po kawałku penetruję Czechy i Słowację. Wciąż odnajduje ciekawe, pełne piękna miejsca i wciąż mam kolejne w planach. Bardejów polecam każdemu, i z racji bliskiego położenia, jak i bogactwa zabytków. Centrum niewiele zmieniło się od czasu mojego pobytu. I bardzo dobrze, wszak to rezerwat historyczny i niech taki już zostanie na wieki.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słowacja podobnie jak Czechy tym, którzy lubią wojaże mają sporo do zaoferowania. Tutejsze zabytki niezniszczone przez wojnę ale trochę zaniedbane w czasie komuny są przywracane do dawnej świetności. Ja też to miasto polecam każdemu, kto wybiera się do Słowacji.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  25. Piękne, urokliwe miasteczko. Bazylika niesamowita! Wysokie, strzeliste wnętrza, a zarazem takie lekkie.Z przyjemnością zwiedziłam ją razem z Tobą;)
    Pozdrawiam Lusiu:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu,
      miasteczko jest pełne uroku. Mnie oczarowało od pierwszego sp
      Serdecznie pozdrawiam, Aniu:)ojrzenia. A bazylika to prawdziwa wisienka na torcie. Jest przepiękna.

      Usuń
  26. An excellent report. Good images and accurate information.
    Thanks for sharing and have a nice day.
    Graciel·la

    OdpowiedzUsuń
  27. The exterior of the Basilica, has a great space to be able to walk away and make a good photograph of its facade.

    The interior is in keeping with the beauty of the façade, with good images and excellent ornamentation.

    Kisses

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Antonia,
      interior of the basilica is a real treasure. The local altars are very valuable.
      Kisses:)

      Usuń
  28. Ihanan näköinen kirkko niin sisältä kuin ulkoa.
    kiitos sinulle.

    OdpowiedzUsuń
  29. Wspaniała fotorelacja! Piękna Bazylika!
    Pozdrawiam cieplutko!:)

    xxBasia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basiu,
      miasteczko i bazylika są bardzo piękne.
      Jestem szczęśliwa, że mogłam ją poznać i zrealizować swoje marzenie.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  30. Wspaniała Bazylika i jej historia. Piękne, bogate wnętrze lubię zwiedzać takie miejsca. Co prawda ostatnio tylko z Tobą zwiedzam, nie ruszając się z domu...
    p.s. Łucjo, przeczytałam u Eli w komentarzach, że zabito sarenki, zostawiając je przy drodze. Co za bezsens, bardzo Ci współczuję. Niestety wiele jest takich bezwględnych osób. To ogromna strata dla Was, nieodżałowana. Całuję Cię kochana mocno.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też bardzo lubię odwiedzać takie miejsca. Tak. Zostały zabite dwie sarenki. Nasz Kubuś i inna sarenka. Ludzie nie troszczą się o potrąconego albo zabitego człowieka a będą troszczyć się zwierzęciem? A może nie zginęły na miejscu i męczyły się kilka godzin? Jakieś dwa lata temu jechaliśmy wcześnie rano w niedzielę do kościoła. Przy drodze leżała potrącona ciężarna sarna. Jeszcze żyła. Zadzwoniliśmy na policję i dopiero po kilku godzinach została zabrana. Całkowita znieczulica.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  31. Muy linda basílica es una gran obra de arte. Besos.

    OdpowiedzUsuń
  32. So many intricate details in this church. Great photos!

    OdpowiedzUsuń
  33. Byłam w Bardejovie w drugiej połowie sierpnia br. W tej Bazylice także i podobnie jak Ty jestem nią zachwycona.
    Zapraszam Cię do siebie w czwartek 17-go listopada bo wtedy też będę pisać o Bardejovie, ale w trochę innym kontekście.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Stokrotko,
      oczywiście, że będę u Ciebie w czwartek. Cieszę się na Twój post.
      Bardejów jest bardzo pięknym miastem. Polecam go każdemu.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  34. Przepiękne miejsce i wnętrze Bazyliki - też. Dziękuję za ukazanie tego piękna.
    Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marylko
      miasteczko i bazylika są bardzo piękne.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  35. Pięknie...zwłaszcza sklepienia i ołtarz.
    Serdeczności :)

    OdpowiedzUsuń
  36. I'm a little lost as to what to say other than Stunning

    OdpowiedzUsuń
  37. A ja wpadlam z przypominajka. W tym roku tez jest Robotka :-) http://jestrobotka.blogspot.de/
    Komitet DezOrganizacyjny pozdrawia serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  38. Que maravilha de reportagem fotográfica.
    Um abraço e boa semana.
    Andarilhar

    OdpowiedzUsuń
  39. Piękne miejsce - dziękuję za możliwość zobaczenia ! Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
  40. Niespotykane ławki! Nie wiem, czy siedząc koło takiego zwierzaka mogłabym się skoncentrować :) Śliczne miasteczko, rynek przywodzi mi na myśl Pułtusk. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też zaskoczyły te zwierzaki. W Słowacji, w Czechach widziałam w wielu kościołach przeróżne rzeźby na ławkach.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  41. Jak zawsze mam tu możliwość korzystania z bogatej wiedzy - wspaniale opisujesz nam piękno bazyliki - pozdrawiam Luciu serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wandziu,
      Twój komentarz bardzo mnie dowartościowuje. Na temat bazyliki i jej wyposażenia nie ma prawie żadnych informacji. Na ile mogłam to przekazałam swoje spostrzeżenia.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  42. Prześliczne małe miasteczko.. Mam do takich miejsc sentyment.. I bazylika piękna..
    Dobrego dnia Łucjo!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też bardzo lubię takie maleńkie miasteczka.
      Też mam do nich szczególny sentyment.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  43. I ja podziwiałam tą piękną Bazylikę. Samo miasteczko też mi się podobało. * Dziękuję, że byłaś i za wyrozumiałość z Twojej strony. Ciekawa jestem co wpisałam w swój notes marzeń. Ja polecam zamek w Predjamie, tam są też jaskinie oraz ogród na Gardą. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Grażynko,
      bardzo dziękuję za komentarz. BARDZO!!!
      Domyślałam się, że i tam zawędrowaliście. Bardejów leży bardzo blisko polskiej granicy. Byłam w zamku w Predjamie i Jaskini Postojnej. Niestety, nie mam żadnych zdjęć ponieważ utraciłam je przez wirusa.
      Mój Notesik Marzeń pęcznieje. Zapisałam sobie: Zamek Czocha, Skansen w Zubercu, Mantovę, Gardone...
      Sporo tego.

      Usuń
    2. W Bardejowie byłam wcześniej. Nie był to ten rok. Życzę zobaczenia wszystkich miejsc z notesika :)

      Usuń
  44. Kaunis kaupunki Mielenkiintoinen paljon kaunista nähtävää. Ilo katsella ja lukea kupungin historia ja kulttuuria Kiitos Lucia :)

    OdpowiedzUsuń
  45. Ołtarz podobny do Wita Stwosza w Krakowie
    Przepiękne miejsce i wnętrze Bazyliki
    Prześliczne miasteczko
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wandziu,
      Bardejów jest przepięknym miasteczkiem a bazylika budzi podziw.
      Tamtejsze ołtarze to cenne zabytki.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  46. Lucja, it's very nice basilica!I love Gothic style as well and this one is very interesting, having eleven gothic wing altars! It's very unusual, I should see this church. Thanks for telling us the history and I was amused learning that it was built in 15th century.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nadezda. I also love a great gothic architectural style.
      Bardejov is a very beautiful town and the Basilica of the precious treasure.
      Greetings:)

      Usuń
  47. Wspaniała bazylika. Jest tu tyle niezwykłych rzeczy, że aż trudno powiedzieć, co się najbardziej podoba. Nie byłam tu jeszcze, może kiedyś zawitam.
    Serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hanno,
      Bardejów jest dosłownie za miedzą naszego kraju.
      Ze swojego miasta masz bardzo blisko.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  48. Miasteczko urocze, a wnętrze Bazyliki bardzo ciekawe i bogate. Dobrze, że miejscowość ta znajduje się blisko granicy, może kiedyś je zwiedzę. Wspaniałe zdjęcia. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  49. Imponująca architektura. Aż trudno uwierzyć, że bez technologii, jaką mamy dzisiaj, można było coś takiego wybudować.

    OdpowiedzUsuń
  50. Wow. The Basilica is amazing! Really enjoyed your photos. Thanks!

    OdpowiedzUsuń
  51. Piękna i bardzo bogato wyposażona....

    OdpowiedzUsuń
  52. Miasteczko sympatyczne. odwiedziłem je w marcu , a więc nie miałem najlepszej pogody. Niestety złe wrażenie zrobił zarozumiały kościelny , który nie pozwolił wejść do kościoła po zakończonej mszy niedzielnej , a w godzinach zwiedzania kościoła, nie otworzył drzwi . Jak na przybytek sakralny trochę nieeleganckie. Humor poprawiła dobra kawa z ciastem w pobliskiej cukierni , gdzie młoda obsługa potraktowała nas bardzo sympatycznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. My też musieliśmy trochę poczekać na otwarcie kościoła. Sprzedający bilety spóźnił się około 40 minut. Przyznaję, że kawa, ciasto i lody były również bardzo dobre. Byliśmy mile zaskoczeni przemiłą obsługą w Bardejovskich Kupelach. Mamy w tegorocznych planach dalsze zwiedzanie Słowacji. Mają sporo atrakcyjnych zabytków.
      Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawiony komentarz.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  53. Dziekuje Bardzo za Tak kompletny i osobisty opis Kościoła w Bardejowie. Znalazłam tu zdjęcie którego długo szukałam- ołtarza Narodzenia Pańskiego. Konkretnie interesuje mnie scena po prawej- ucieczka z Egiptu. Gdyby miała Pani zdjęcie - zbliżenie tego fragmentu, będę bardzo wdzięczna za przesłanie! Karowero@gmail.com
    Z pozdrowieniami, Karolina

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...