wtorek, 9 sierpnia 2016

Bratysława zmienia oblicze






"Do trzech razy sztuka" (Third time lucky)... Podczas  dwóch pobytów w Bratysławie, miasto tonęło w strugach deszczu... Dopiero za trzecim razem stolica Słowacji była dla mnie  łaskawa... Świeciło słońce i było bardzo ciepło... Lubie tutaj wracać, chociaż Bratysława jest  raczej niedocenianym przez turystów miastem... A szkoda, bo z każdym rokiem staje się piękniejsza... Stolica jest urokliwa  i  posiada małą starówkę z cennymi zbytkami... Przypuszczam, że jest to jedyne miasto w Europie mające sześć równorzędnie używanych nazw... Bratysława dla Austriaków i Niemców to wciąż Pressburg, a dla Czechów Prespurk, Węgrzy mówią o nim Pozsony, Romowie Pożoma, zaś starzy Słowacy Presporok... Stolica naszych sąsiadów, to miejsce tryskające humorem... Hmm, a humor, jak to u Słowaków, objawia się specyficznie... Na bratysławskim rynku uśmiech na mojej twarzy wywołują pomniki i rzeźby z brązu...








Przyglądam się rzeźbom... Są to oryginalne figury o ludzkich sylwetkach, które przyciągają wzrok, nie tylko  mój ale wszystkich przechodzących obok nich... Jest tutaj Napoleon opierający się o ławeczkę, w czapce naciągniętej na oczy... Niczym rasowy podglądacz rzuca metaliczne spojrzenie na siadające tu zakochane pary... Niektórzy historycy uważają, że Napoleon mógł być bardzo krótko w Pressburgu w 1809 roku po bitwie pod Wagram... Po bitwie pod Austerlitz w 1805 roku, cesarza tutaj nie było kiedy podpisano traktat pokojowy... Moje zainteresowanie budzi rzeźba uśmiechniętego Schöne Náci czyli Pięknego Ignacego... To znana postać międzywojennej i powojennej Bratysławy...








Odkrywanie miasta i poszukiwanie nowych figur i ciekawych szyldów stało się dla mnie nie lada atrakcją... Spacerując po Bratysławie niemal co krok mogłam natknąć się na coś interesującego... Zauważyłam, że pomniki i rzeźby stały się nieodłącznym elementem tego miasta i wszystkie mają swoją własną historię... U podnóża wzgórza zamkowego jest niewielki park a w nim godny podziwu pomnik świętej Elżbiety... Jest to dzieło włoskiego rzeźbiarza Norberta Sadei... Elżbieta urodziła się w zamku bratysławskim w 1207 roku...   Wg bardzo pięknej legendy  zabierała  żywność dla ubogich, a kiedy sprawdzano co wynosi, w fartuchu znajdowały się róże, mimo, że była to zima... Święta Elżbieta nazywana księżną od biedy, jest wzorem poświęcenia i miłosierdzia...






Idąc jedną z ulic należy uważać na  Cumila, który wynurza się z kanału i bezwstydnie zerka pod nasze sukienki i spódnice... Zaś za rogu restauracji wychyla się paparazzi z długim obiektywem... Krzyknęłam do  Eryka: uśmiechnij się, jesteś w ukrytej kamerze! Wielką atrakcją w Bratysławie jest piękny zamek a w nim wspaniałe eksponaty, które widziałam w  Słowackim Muzeum Narodowym i w Muzeum Historycznym... Jest też Katedra  św. Marcina, Kościół św. Elżbiety, Brama Michalska, piękny barokowo-secesyjny Rynek Główny, Stary Ratusz... Jest co zwiedzać ale o tym w innym poście...  No i jak nie polubić tego miasta, które zmienia swoje oblicze!!!


Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Witam nowe obserwatorki. Mam nadzieję, że pozostaniecie dłużej...
Serdecznie wszystkich pozdrawiam...


73 komentarze:

  1. świetne zdjęcia - piękna pamiątka :D

    OdpowiedzUsuń
  2. O tych 6 nazwach nie miałam pojęcia, a ciekawe! I bardzo podoba mi się ten śmieszek wyłaniający ze studzienki :)
    Naprawdę bardzo fajne zdjęcia, więc nawet jeśli mówisz, że to amatorszczyzna, to w ogóle tego na zdjęciach nie widać! Są bardzo przyjemne :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kanalarz Čumil wychylający się ze studzienki kanalizacyjnej budzi zachwyt turystów. Niemal każdy robi sobie zdjęcia. Oprócz tych sześciu były inne ale już bardzo mało używane.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
    2. Czy ta studzienka tam faktycznie jest czy tylko wygląda na studzienkę?

      Usuń
    3. Hmm, też mnie to ciekawiło. Tylko wygląda na studzienkę.
      Čumil odsunął zwykłą pokrywę, szkoda bo na wszystkich miejskich jest herb zamku bratysławskiego:)

      Usuń
  3. Bardzo ciekawie zaprezentowałaś to miasto. Te rzeźby są niesamowite.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawych rzeźb w Bratysławie jest dużo więcej.
      Mam zamiar pokazać inne oblicze Bratysławy.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  4. Deliciosas imágenes contenidas de gran belleza Saludos
    http://creatividadeimaginacinfotosdejosramn.blogspot.com.es/

    OdpowiedzUsuń
  5. Oh, how funny statues. Although the evening in the dark might be scared if someone peek into the drain or the corner of the house. Greetings.

    OdpowiedzUsuń
  6. Extraordinario reportaje que muestra la belleza de una gran ciudad. Besos

    OdpowiedzUsuń
  7. Piękne zdjęcia i wycieczka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo interesująca wycieczka.
      Główny cel Muzeum Historyczne w zamku bratysławskim.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  8. Ha! Pięknie! Całkiem fajne miasto! Wstyd się przyznać, ale to jedna z bardzo niewielu stolic europejskich, w których jeszcze nie byłem. Po opowieściach i zdjęciach mojej mamy i po przeczytaniu Twojego posta wiem, że warto tam pojechać :-) Serdeczności Lusiu!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A szkoda Andrzejku bo w Bratysławie jest Ogród Botaniczny Uniwersytetu Komenského. Jest pierwszym ogrodem botanicznym na Słowacji. Może to Cię zachęci?
      Pozdrawiam:)

      Usuń
    2. Zachęciłyście mnie obie, razem z moją mamą. A ogród... Ufff, jadę :-) Serdeczności!

      Usuń
    3. Andrzejku
      jesteś specjalista Ogrodów Botanicznych. Wg mnie obecna pora w Ogrodach to martwota. Dal mnie najlepsza to jesień i wiosna.
      Ślę serdeczności:)

      Usuń
  9. Very interesting to see the wide variety of statutes and monuments in the city! The buildings are quite nice as well!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bratislava is an interesting city.
      There are many monuments and sculptures that are worth seeing.
      Greetings.

      Usuń
  10. Te pomniki są naprawdę extra :-)))
    Bratysława w Twojej fotografii jest bardzo ciekawa ...
    Pozdrawiam serdecznie !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krysiu, Bratysława w dalszym ciągu pozostaje w cieniu bardziej znanej Pragi. I chociaż stolica Słowacji jest mniej popularna od stolicy Czech, to zdecydowanie warto ją odwiedzić. Ma wiele interesujących zabytków.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  11. Hello dear Lucia!
    Beautiful photos, I love it Bratislava, offered thanks for the ride!
    Have a beautiful day, full of joy, my dear!
    I hug you dearly!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ELENA!
      Bratislava is a beautiful city to visit.
      I know virtually individuals from Australia who visited the country and the city.
      Greetings:)

      Usuń
  12. Ten pająk na ścianie musi być przerażający w nocy...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A wiesz, że o tym nie pomyślałam.
      Być może jest przerażający.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  13. What a fabulous place to visit and at last you saw in sun. Looking for and sseeing all those different statues is great fun and you photogaphed them so well. The flowers are gorgeous.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Margaret,
      Bratislava is a very interesting place.
      Worth a visit.
      Greetings:)

      Usuń
  14. Rzeczywiście, to niedoceniane miasto jest niezwykle urokliwe. Zresztą Ty nam zawsze potrafisz wyszukać jakieś ciekawostki, detale. Dziękuję Lusiu:) Miłego dnia:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu
      to jest moje odczucie, że to miasto jest niedoceniane.
      Bardzo rzadko jest prezentowane na blogach.
      Mam nadzieję, że się to odmieni.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  15. Beautiful and joyful city. I loved the many statues, also with good humour! Thank you Lucia-Maria for sharing - enjoy your day!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Yes Riitta,
      This city is very interesting and has a lot of humorous sculptures.
      Greetings:)

      Usuń
  16. Piekna podróż do naszych sąsiadów.Bratysława jest piękna.Dzięki Tobie mogłam podziwiać to cudne miasto.Wstyd przyznać tak blisko mam a jeszcze nie byłam w Bratysławie.Czas nadgonić zaległości.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Małgorzato,
      stolica Słowacji z każdym miesiącem pięknieje. Ma spore zaległości z okresu komunizmu zepchnął Bratysławę do roli względnie dużego, ale prowincjonalnego ośrodka, porównywalnego np.hmm, myślę z jakim polskim miastem? trudno mi takie znaleźć...
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  17. Też nie słyszałam o tych sześciu nazwach tego pięknego miasta.
    A z twojego postu wynika, że Bratysława jest przepiękna.
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bratysława jest piękna. Wiem, że bardzo lubisz Kraków i jest tam bardzo urokliwa ulica Michalska, niczym Floriańska w Krakowie. Ulica zaczyna się zabytkową Bramą Michalską, jedyną z czterech bram jaka pozostała. A w Wieży św.Michała jest umieszczona ekspozycja broni i murów obronnych Muzeum Miejskiego w Bratysławie. Pod Wieżą św.Michała znajduje się zerowy kilometr, od którego odlicza się odległość wybranych miast świata od Bratysławy.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  18. Fajne te figury na ulicach. Tak wkomponowane w to życie uliczne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu,
      Bratysława może poszczycić się wieloma cennymi zabytkami, długą historią oraz śmiesznymi rzeźbami. Tak, one są wkomponowane w życie uliczne.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  19. A beautiful city with gorgeous sculptures !!!!
    Have a nice day !
    Anna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I also think that this beautiful and interesting city.
      Greetings.

      Usuń
  20. Mam wrażenie, że za każdym rogiem miasta czai się jakaś postać - w postaci rzeźby.
    Bardzo oryginalnie to wygląda. A Bratysława na Twoich zdjęciach Łucjo prezentuje się bardzo atrakcyjnie.
    Pozdrawiam pięknie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nowoczesna Bratysława przeplata się z tą zabytkową i bogatą historycznie stolicą Słowacji. Piękne pałace i kościoły sąsiadują z centrami handlowymi.
      Sporo tutaj bardzo ciekawych pomników i rzeźb.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  21. Oh wow, I loved your tour of Bratislava !! Your images are always so crisp. So many monuments and creative sculptures, they are absolutely stunning! The artists have amazing talent and imagination. Loved the flowers at the end of your post.
    Thank you, have a wonderful Wednesday :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Flowers at the end of posts are for you visiting my blog.
      Bratislava is an interesting city. Here are interesting sights, monuments, churches.
      Greetings.

      Usuń
  22. Se ven muy lindas esculturas. Besos.

    OdpowiedzUsuń
  23. Koleżanka wróciwszy z Bratysławy uznała, że koniecznie muszę zobaczyć to miasto bowiem na pewno mi się spodoba, a zdjęcia z dzisiejszego postu upewniają mnie w tym fakcie :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Och Karolino,
      bardzo dziękuję za miły komentarz.
      Bratysławę wielkością można porównać do Brna ale stolica Słowacji jest ciekawsza i ma o wiele, wiele więcej do zaoferowania. Jest to miasto bardzo interesujące.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  24. Piękna fotorelacja. Byłam w Bratysławie na stypendium i mam z tym miastem związanych kilka cennych wspomnień. Miło było wrócić myślą do tamtych dni. Dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Byłaś w Bratysławie na stypendium? dawno?
      To jest trzeci mój pobyt w tym mieście i widzę jak wiele zmienia się w tym mieście. Mam na myśli renowację zabytków. One przybierają nowa szatę. W tej chili zaczyna się renowacja Katedry św. Marcina. Słowacy mają jeszcze wiele do zrobienia w swojej stolicy. Budownictwo komunistyczne to prawdziwy koszmarek. Można zmienić elewacje bloków ale na to wszystko potrzebne są ogromne fundusze.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  25. Bello reportaje, me gusta la visión de la ciudad que nos planteas a través de esas curiosas esculturas.
    Un abrazo,

    OdpowiedzUsuń
  26. Hace años estuve en Bratislava, el día era bueno y tengo buenos recuerdos de la ciudad.
    Bonitas fotos que me han hecho revivir.
    Un abrazo.

    OdpowiedzUsuń
  27. Hi. Really great photos. Statues were gorgeous and fun. Greetings.

    OdpowiedzUsuń
  28. Piękne miasto!!! Super zdjęcia! Pozdrawiam cieplutko! :))

    xxBasia

    OdpowiedzUsuń
  29. Hi. I love these fun statues. Great photos.

    OdpowiedzUsuń
  30. Wspaniała wycieczka, dziękuję:) Piękne zdjęcia i fascynujące te wszystkie figury, no i Twoja relacja.
    Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń
  31. Kolejną wycieczkę po Słowacji nam stworzyłaś,ciekawe zdjęcia,piękne budowle jest co oglądać,dziękuję i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  32. Wspaniałe rzeźby, a ten Cumill wynurzający się z kanału i zerkający paniom pod sukienki, to coś niespotykanego. Wspaniałe zdjęcia i relacja. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Cudownie pokazałaś to miasto:)))fantastyczne są te figury:))Pozdrawiam serdecznie:))

    OdpowiedzUsuń
  34. Bardzo klimatyczne miasto:) i piękne zdjęcia! Chętnie poczytam więcej o Bratysławie:)) Dobrego weekendu Łucjo!

    OdpowiedzUsuń
  35. The statues made me laugh:) A beautiful city. Loved the red geraniums in hanging basket. Thank you for sharing.
    Have a good week-end, Betty ox

    OdpowiedzUsuń
  36. UKRADŁAM ŚWINKĘ ... rycerska panna i herbowa, prosto jak moja fiołkowa violunia :-)

    OdpowiedzUsuń
  37. Ojej, ile postaci. Najlepszy jednak ten Cumil wyłaniający się z kanału. :-)

    OdpowiedzUsuń
  38. Kaunis mielenkiintoinen kaupunki kauniita patsaita terveisiä :)

    OdpowiedzUsuń
  39. How lovely! And impressive architecture.

    OdpowiedzUsuń
  40. Dawno nie byłam w Bratysławie. Ostatnio tylko przejeżdżamy. Kiedyś bywałam kilka razy do roku. Pamiętam jak prosiłam taksówkarza aby zawiózł mnie na Stare Miasto. Wtedy dowiedziałam się, że właściwie tam taka nazwa nie funkcjonuje. Jest stara Bratysława i nowe dzielnice. Często chodziliśmy do restauracji pod wieżą i chętnie bym tam wróciła. Piękne secesyjne domy, pomniki, ławeczki / wtedy w Warszawie/ chyba nie była ławeczek dedykowanych z metalowymi postaciami/...to miasto bardzo przypomina Wiedeń, który jest tak blisko a jednak jest inne...
    Piękne zdjęcia, przywołały wspomnienia

    OdpowiedzUsuń
  41. Ponad 40 lat temu, Łucjo - Mario, żyłem wśród Słowaków na polskiej Orawie.
    Brztysława z Twoich fotek faktycznie przepiękna! A te wyrzeźbione postaci...
    Oczyma duszy mojej (... on the eyes of my mind; "Hamlet", Szkspir) już widzę rzeżbę
    Nadprezesa Kraju z samolotem - zabawką w ręku...
    pożdrawiam, ściskam i niezmiennie zapraszam

    OdpowiedzUsuń
  42. Rzeczywiście niektóre rzeźby są bardzo zabawne, podoba mi się taki pomysł. Zachwycił mnie pomnik świętej Elżbiety - jest przepiękny.
    Dziękuję Lusiu za kolejną, ciekawą wycieczkę i mocno ściskam.

    OdpowiedzUsuń
  43. Piękne miasto i piękne fotografie. Pokazałaś nam to, co najciekawsze.
    Serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  44. Lucja, olá!
    Fotos magníficas, que dia lindo, claro, ensolarado.
    As esculturas são belas, diferentes. Gostei muito!

    OdpowiedzUsuń
  45. Bratysława to dla mnie idealne miasto do odpoczynku ;)

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...