sobota, 12 grudnia 2015

Skadarlija, "siostra" paryskiego Montmartre... Serbia i III Niedziela Adwentu







Nie  znałam  Serbii  wcześniej... Ten  kraj  był  dla  mnie  zagadką... Kojarzyłam  go  z wojną na Bałkanach, z filmem  "Kręgi" i  z Serbem Goranem Bregovićem...  Przygotowując  się  do  wrześniowego  wyjazdu,  byłam  pewna,  że  Serbia  mnie  zauroczy... I  nie  pomyliłam  się!  

Od Belgradu  zaczęliśmy  poznawanie  tego  kraju... Mimo komercjalizacji, Belgradczykom udało się zachować czar dawnych czasów... Bardzo szybko zorientowałam się, że trzy dni w tym mieście to zdecydowanie za mało by poznać go chociaż  w kilkunastu procentach...  Chłonęłam wszystko, co dla mnie nowe, inne... Spacerowałam ulicami aż dotarłam do tego urokliwego, pełnego romantyzmu, miejsca... Ulica Skadarlija czyli Skadarska Street...









Z pobliskiego bazaru, gdzie można poczuć klimat dawnych Bałkanów, to już krok do ulicy Skadarlija... Jesteśmy na Starym Mieście... Mijamy replikę pięknej, drewnianej  fontanny Sebilj... Oryginał  można zobaczyć w Sarajewie... Zbudowany jest w imperialnym stylu osmańskim... 

Stawiam pierwsze kroki na Skadarskiej, niezwykle uroczej, wąskiej, krótkiej i wyboistej uliczce...  W latach trzydziestych XIX wieku mieściła się tutaj osada romska... Jednak przychodzi taki czas, że Romowie zmuszeni są do opuszczenia "Dzielnicy Cygańskiej"...

W pobliżu znajduje się Teatr Narodowy i  browar należący do jednej  z najbogatszych rodzin w Belgradzie, Bajloni...








Świetne miejsce na spotkania serbskich artystów, poetów, malarzy, pisarzy... W tutejszych tawernach świat bohemy spędzał swoje najlepsze dni... Tutaj jedli, pili i śpiewali...  Przy kuflu piwa, kieliszku rakii  dyskutowano o malarstwie, o polityce, o granej sztuce... Co wieczór przy oparach dymu, zapijano egzystencjalne smutki, brak weny twórczej... 

Skadarlija stała się dzielnicą artystyczną bohemy... Z ochotą tutaj  przeprowadzano się, uciekając przed nudą i mieszczańską obyczajowością... Na Skadarskiej zamieszkał m.in.  znany poeta, pisarz, malarz Ðura Jokšić... Niezwykła postać i jeden z liderów serbskiego romantyzmu... Teraz siedzi przed swoim parterowym domkiem i z podziwem patrzy na swoją ukochaną uliczkę...




Skadarlija, to brukowana, krótka bo licząca tylko 400 metrów uliczka...  Zachowała dawny, staroświecki wygląd i bałkański klimat... W ostatnich czasach powstały liczne sklepiki z pamiątkami, kawiarnie, restauracje... Jest wrzesień i po sezonie... Uliczka świeci pustkami... Przychodzi czas na chwilę relaksu w jednej z kawiarenek... Dobrze nam zrobi  filiżanka aromatycznej, pysznej kawy i do tego jakieś ciastko...








Jest jeszcze coś, co na Skadarską  przyciąga liczne rzesze turystów szukających piękna odmienności... To wspaniałe murale, wielkoformatowe grafiki na ścianach budynków... Dzięki sponsorom powstało 50 ogromnych ściennych, malowideł... Są utrzymane w bardzo delikatnych kolorach i być może dlatego budzą podziw...

Skadarlija jest atrakcją dzisiejszego Belgradu... Jako zabytek jest pod ochroną państwa... Skadarlija posiada swoją flagę... Symbolem tej sławnej ulicy jest kapelusz, laska i goździk...










W Belgradzie czekają na mnie muzea, Kalemegdan, cerkwie...Mimo to, bez pośpiechu idę przed siebie... W czasie zwiedzania i poznawania nowych miejsc nie lubię szybkiego tempa...







Jutro mamy III Niedzielę Adwentu, tzw  Niedziela Radości - Gaudete... Nazwa pochodzi od pierwszego słowa antyfony na wejście "Gaudete in Domino" czyli "Radujcie się w Panu".





65 komentarzy:

  1. it looks really beautiful with lovely outdoor settings and cafes and markets. happy advent to you!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ładne miasto, przyznaję. Jest co podziwiać i mile się z Tobą spacerowało. Spodobały mi się murale na ścianach domu. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Belgrad jest ładnym miastem i ma wiele ciekawych miejsc do zaoferowania.
      Mnie też urzekły murale i pewnego rodzaju muzeum w domu Ðury Jokšića.
      Pozdrawiam serdecznie:)*

      Usuń
  3. Bardzo ładne miasto, robi wrażenie. Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Malownicza uliczka. Mnie się podoba. I to bardzo...
      Pozdrawiam:)*

      Usuń
  4. Z wielką pryjemnoscią spacerowałam tu z Tobą Lusiu.
    Podziwiałam i słuchałam :)
    Świetnie jak zwykle przedstawiłaś, a miejsce urocze:)
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skadarlija w dalszym ciągu jest ciekawym miejscem.
      Była ulubionym miejscem spotkań poetów i artystów na przełomie XIX i XX wieku.
      Tutaj faktycznie czuć historię, czuć aurę przesiadujących tu przez ponad 100 lat artystów.
      Pozdrawiam serdecznie:)*

      Usuń
  5. Wspaniały, niespieszny spacer. Wprost czuje się ten klimat dekadencji, lubię takie tchnące tajemniczością miejsca. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też uwielbiam takie miejsca i poszukuję ich w każdej podróży nawet tej jednodniowej. Mój post nie oddał tajemniczości i piękna tego miejsca ale uwierz mi, jest wyjątkowe.
      Pozdrawiam serdecznie:)*

      Usuń
  6. Dear Lucia! I admire all your photos, and they are so wonderful! It is very many place that you have visited.

    Have a nice weekend!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Thank you very much, Marit
      Each of your comment gives me great joy.
      Greetings.

      Usuń
  7. Such different architecture! All the paintings and murals are so interesting and give it so much character. I love the statue! How wonderful to be able to visit such places. Your Advent centerpiece is lovely!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. This street is charming. I am happy that I could see her.
      Joyful Advent:)*

      Usuń
  8. Wonderfully idyllic shots.

    OdpowiedzUsuń
  9. Dziękuję Lusiu za nastepną ciekawą wycieczkę:)
    Miłej niedzieli:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu, Skadarlija należy nie tylko do ciekawych ale i bardzo pięknych uliczek.
      Cieszę się, że ją poznałam.
      Miłej, adwentowej niedzieli.
      Pozdrawiam serdecznie:)*

      Usuń
  10. Feliz domingo. Muchos besos.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ciao Lucia
    auguri per un felice onomastico... STO LAT, STO LAT, NIECH ZYIE, ZYIE NAM! :-)
    enrico

    OdpowiedzUsuń
  12. Ciekawe miejsce pokazałaś.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmm, Skadarlija to przecież ulica artystów.
      Tam czuje się ich dawnego ducha. Obecnego też...
      Pozdrawiam:)*

      Usuń
  13. Niezwykłe miejsca. Piękna podróż...
    A ja w niedzielę radości i dzień Twojej Patronki, św. Łucji pragnę Ci złożyć najszczersze życzenia wszelkiej radości i wszystkich Darów, które są dla Ciebie najlepsze...
    A dziś dzień na styczniową pogodę- zgodnie z ludową mądrością:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niewiele miast ma takie miejsca.
      Mnie zachwyciło.
      Basiu, bardzo dziękuję za życzenia.
      Zawsze od Łucji do Wigilii zapisuję pogodę. Tak czyniły; Moja Babcia i Mamcia.
      A potem przez kolejnych 12 nocy, do 6 stycznia – Trzech Króli. Każdy dzień od Łucji do Wigilii przepowiada pogodę na pierwszą połowę kolejnego miesiąca nowego roku, a noce od Wigilii do Trzech Króli przepowiadają drugie połowy tych miesięcy.
      Pozdrawiam serdecznie:)*

      Usuń
  14. Zachwycające są te murale i tak idealnie wkomponowane w budynki...Nic tylko spacerować i oglądać :)
    Pozdrawiamy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I tak czyniłam.
      Spacerowałam, oglądałam i relaksowałam się przy dobrej kawie.
      Pozdrawiam serdecznie:)*

      Usuń
  15. Great pictures !!! The city looks very interesting with the mix of old and new. And the murals are gorgeous !
    Thanks for sharing !
    Have a nice Sunday !
    Anna

    OdpowiedzUsuń
  16. Myślę, że Serbia bardzo różni się od naszego kręgu kulturowego. Nigdy tam nie byłem, a takie wnioski wyciągam patrząc na Twoje, bardzo interesujące, zdjęcia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serbska wieś różni się i to bardzo od polskiej wsi.
      Miasta serbskie również. Uważam, że nasz kraj, nasze miasta, miasteczka, wsie przewyższają estetyką, dbałością wiele państw europejskich. To wielki grzech, że narzekamy na bloki wielkiej płyty. Wiem, dążymy do większego komfortu i estetyki. Trudno mi określić, nazwać tamtejsze blokowiska nie tylko te w Serbii ale w Bułgarii, Rumunii...
      Pozdrawiam serdecznie:)*

      Usuń
  17. Ależ klimat.Marzy mi się podróż w tamten region,szczególnie chciałabym zwiedzić Czarnogórę,moi znajomi byli w tym roku i wrócili zachwyceni.A Serbia?Też widzę warto zobaczyć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Beatko, raczej szybko należy poznawać tamtejsze kraje. W porównaniu z naszym krajem są takie dziewicze z niewielką ilością turystów. W Serbii byłam krótko. Stolica była okupowana przez... Nie będę poruszać tutaj tematu, dlaczego przeniosłam się do Rumunii i Bułgarii. Może kiedyś tam wrócę.
      Pozdrawiam serdecznie:)*

      Usuń
  18. Bardzo ładne miasto:)))jest czym oko nacieszyć:)))Pozdrawiam i miłego popołudnia życzę:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Reniu, Belgrad ma bardzo wiele wspaniałych budynków, które czekają na szybką renowację. Dawne (z czasów komunistycznych) hotele oddawane są w prywatne ręce. Po renowacji są na wysokim poziomie.
      Pozdrawiam:)*

      Usuń
  19. Super piękne to miasto. Oczywiście zachwyca, z każdym zdjęciem co raz bardziej. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu, do tej pory pokazałam niewiele zdjęć z Belgradu.
      Żałuję ale pisząc codziennie posty całkowicie bym Was zanudziła.
      Pozdrawiam serdecznie:)*

      Usuń
  20. What a lovely area, cool buildings and pretty archeticture!! I adore dining alfresco!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Debbie I know you love tasty food.
      Street in Belgrade is very beautiful and interesting.
      Greetings:)*

      Usuń
  21. Piękne te pomalowane budynki. Takie przestrzenne malarstwo dodaje głębi tym domom. Powstaje wspaniałe złudzenie... Sliczne miejsce! Wspaniała wycieczka!
    Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Długo przygotowywaliśmy się do wyjazdu do Serbii. W internecie szukaliśmy przeróżnych informacji i właśnie tam natrafiliśmy na Skadarliję. Cieszę się, że ją poznałam.
      Pozdrawiam:)*

      Usuń
  22. Piękne miejsce, z klimatem. Zwróciłam uwagę na Twoje piękne wianki adwentowe.
    Łucjo, szczęścia w każdym obszarze życia, zadowolenia, miłości i zdrowia życzę w Twoje piękne święto.
    Serdeczności przesyłam.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cecylio, czy problem został pomyślnie zakończony?
      Bardzo dziękuję za życzenia. A wianek adwentowy jest na miarę moich umiejętności.
      Całuję i pozdrawiam:)*

      Usuń
  23. Wonderful interesting pictures!
    Have a beautiful blessed week Lucja-Maria
    Hug Crissi

    OdpowiedzUsuń
  24. Piękne miasto ! Z ogromną radością obejrzałam Twoje zdjęcia , Lusiu ! Zwiedzanie Bałkanów to jedno z moich jeszcze niezrealizowanych marzeń...!
    Jestem zachwycona pięknymi malowidłami na elewacjach budynków...jak to to wspaniale wygląda !
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Murale na budynkach przy ulicy Skadarlija zasługują na uwagę.
      Domyślam się, że przed laty była to raczej zaniedbana uliczka.
      W czasie sezonu pewnie jest zatłoczona i trudno znaleźć miejsce w kawiarniach, restauracjach. Kiedy ja byłam, wszędzie był pełny luz.
      Pozdrawiam:)*

      Usuń
  25. Bardzo mnie urzekły delikatne murale - niekrzykliwe, nienarzucające się.
    Miejsce, w którym zbierali się dawniej artyści, ma niepowtarzalny klimat :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też urzekła delikatność murali.
      Dobrze, że nie realizowali pomysłów jakiś niewyżytych grafików w postaci krzykliwych elewacji. Całe szczęście:)*

      Usuń
  26. Och jak tam ładnie ! :)
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  27. Z ogromną przyjemnością pospacerowałam z Tobą tą romantyczną ulicą. Ja również nie lubię szybkiego tempa podczas zwiedzania, gdyż fascynuje mnie wszystko co nowe i niecodzienne. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  28. A city can not be know in just three days, but if we can have a notion of the most characteristic of the city.

    Beautiful pictures.

    Kisses

    OdpowiedzUsuń
  29. Klimatyczne miejsce, chciałby być tam jednak o czasie, gdy zapełnią się uliczki i place artystami.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Kaunis mielenkiintoinen kaupunki Kauniita rakennuksia hienot maalaukset julkisivuissa
    Kiitos hyvää kolmatta adventtia :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Tus domingos de paseo se han convertido los míos, me gustan las fachadas de ciertos edificios pintadas.
    Un bonito hogar que reina la paz y la felicidad del tercer domingo de adviento.
    Besos

    OdpowiedzUsuń
  32. Jaki przyjemny relaksujący spacer i dzięki Tobie, trochę wiedzy o tym miejscu :-)

    OdpowiedzUsuń
  33. uff... zmęczyłam się z lekka spacerując po pięknych zakątkach...
    pozdrawiam serdecznie Lusiu :)

    OdpowiedzUsuń
  34. Witaj Lusiu! czekalam na wpis o SERBII i doczekalam się cudowna relacja jak zawsze zdjęcia niesamowite serdecznie pozdrawiam
    Wesołych Świąt



    OdpowiedzUsuń
  35. Zakochałam się w tym magicznym zakątku Belgradu... Mieliście piękną pogodę!
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  36. Excelentes fotos e pormenores urbanos.
    Um abraço e boa semana.

    OdpowiedzUsuń
  37. Great city!
    I love old bildings an smal plaza...so nice:)

    OdpowiedzUsuń
  38. Słowo street zupełnie do tej belgradzkiej uliczki nie pasuje, zdecydowanie lepiej brzmi uliczka. Piękne murale, dbałość o szczegóły, mnóstwo roślin i zieleni,klimatyczne kawiarenki. Wyraźnie czuć ducha bohemy. Jestem przekonana, że byłabym zachwycona tak jak i Ty. Spokojnego tygodnia, pozdrawiam Cię serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  39. Gorgeous photos dear Lucia and such a beautiful place with its painted buildings, green spaces, the arch of metal leaves looks spectacular. Thank you for sharing all of this beauty.
    Love and warm greetings.
    xoxoxo ♡

    OdpowiedzUsuń
  40. Ależ cudownie było z Tobą pospacerować...

    OdpowiedzUsuń
  41. Odkrywam z Tobą piękno tego miejsca.
    Ja także chcę złożyć Ci życzenia imieninowe. Wszystkiego najlepszego!!! Wybacz mi spóźnienie.
    Moc pozdrowień. :)

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...