środa, 30 września 2015

Spacer po Belgradzie













Jak raz tam wejdziesz już zostaniesz
To obszar jakieś dziwnej magii.
Tu stara Sawa wiecznie biegnie,
Gdzieś do wielkiego Dunaju.
Tu ludzie są  jakby inni
Niż w całej reszcie świata.

Pojedziesz na północ podróżniku
A trafisz w góry niczym z baśni,
Poczujesz tutaj wiatr historii
Tej wiecznej, może tej dawnej.

Dziś na Yugu odnajdziesz spokój nareszcie
Po wiatrach, które przyszły z zachodu
Po nocnych deszczach krwawych,
Po misjach pokojowych.

Tam przyjacielu serce moje na zawsze już zostanie
Gdy dowiesz się o czym mówię, podzielisz moje zdanie.
Więc chodźmy razem do tego kawałka raju
Do mojej kochanej matki, do mojego kraju.

Zivela Velika Srbija! - (Niech żyje Wielka Serbia)

Dragan Ristić






Byłam ciekawa Serbii gdyż nie znałam tego kraju... W końcu zapadła decyzja o wyjeździe we wrześniu... Wyruszamy o trzeciej rano... Do Belgradu mamy około 1000 km i problemy na granicy węgiersko - serbskiej... Liczyliśmy się z tym, przecież trwa Exodus... Po dwunastu godzinach jesteśmy w stolicy Serbii... Meldujemy się w hotelu... I co ciekawe, musimy zostawić nasze dowody osobiste lub paszporty... Zostawiamy dowody...  Szybka toaleta i wyruszamy w miasto... Często mówi się, że piękno nie zna granic... Niestety, życie pokazuje nam, że nie samym pięknem człowiek żyje... Na szczęście jest to kraj bardzo tani i nie ma problemu z bistrami, kafejkami, restauracjami... Serbowie okazali się cudownymi ludźmi, bardzo gościnnymi, okazywali to na każdym kroku...






Belgrad,  miasto o bardzo długiej i burzliwej historii... Jeszcze teraz mogłam zobaczyć zniszczone budynki, ślady nie tak odległej w czasie wojny... W 1999 roku, z powodu nalotów bombowych NATO, zostały zniszczone w Belgradzie mosty nad Dunajem, budynki rządowe, oraz siedziby telewizji...  I co ciekawe, w tym mieście historia łączy się z nowoczesnością... Belgrad dzieli się na trzy części... Najstarszą i najpiękniejszą jest Stare Miasto, kolejną Zemun, z architekturą przypominającą austriacką oraz Nowy Belgrad, dzielnicą postkomunistyczną... Ta ostatnia jest szara, betonowa i... nieuporządkowana... Nie będę już więcej o niej wspominać...






Miasto mnie jednak zachwyciło... Wielka szkoda, że należy do najbardziej niedocenianych stolic naszego kontynentu... Leży u ujścia Sawy do Dunaju i może pochwalić się wieloma atrakcjami... Nie miałam pojęcia, że jest takie ciekawe,  ukwiecone, że posiada liczne muzea,   zachwycające zakątki, parki, kręte niekiedy strome uliczki, które tak bardzo lubię, maleńkie kamienne cerkiewki, starą twierdzę i dwie rzeki: Dunaj i Sawę i wiele innych interesujących miejsc...






Spacerując ulicami, uliczkami miasto zachwyca mnie coraz bardziej... Zewsząd dobiega muzyka z bałkańskimi rytmami i cudowny zapach świeżo parzonej kawy...  Niemal na każdym kroku spotyka się fascynującą mieszankę kultur i doświadczeń, którymi nie zawładnęła jeszcze estetyka Zachodu...
Zbliża się wieczór, jesteśmy bardzo głodni... Do wyboru mamy mnóstwo barów, knajpek, restauracji oferujących lokalne przysmaki... Wieczór jest ciepły, siedzimy na zewnątrz, rozkoszujemy się jedzeniem, jest miło i bardzo klimatycznie... Zaczynamy czuć zmęczenie, pora wracać do hotelu... Jutro też jest dzień...






Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Pozdrawiam wszystkich serdecznie...


63 komentarze:

  1. Piękne miasto. Chciałbym je zwiedzić. Pewnie trudno, spośród wielu zdjęć wybrać te najfajniejsze. Podoba mi sie u Ciebie ta różnorodność.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu, ja również uważam, że Belgrad to piękne miasto.
      Są jednak ludzie, którym się nie podoba. Ich prawo.
      Pozostałe zdjęcia wykorzystam do innych postów.
      Pozdrawiam serdecznie:)*

      Usuń
  2. what a beautiful place, gorgeous art and yummy food. i always like the food best ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Debbie
      Belgrade is a beautiful city.
      Serbian cuisine is extremely delicious.
      Greetings.

      Usuń
  3. Fajne widoki a Ty nasz Obieżyświat pięknie je pokazałaś. Miłego Lusiu :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Doroto
      Belgrad jest interesujący. Ma bardzo wiele do zaoferowania.
      Pozdrawiam:)*

      Usuń
  4. Jego zdjęcia pokazują piękno tego miasta.

    Pocałunki

    OdpowiedzUsuń
  5. Veo que has hecho un buen viaje, unas fotos que demuestran una ciudad de la que hay que visitar sin duda.
    Me alegro por ti, un abrazo.

    OdpowiedzUsuń
  6. Niezwykłe miejsce, pełne kontrastów. Zdjęcia przepiękne.
    Tej części Europy jeszcze nie zwiedziliśmy, dziękuję za piękną wycieczkę.
    Pozdrawiam Cię baaardzo ciepło!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niezwykły kraj, pełen kontrastów.
      Celowo nie pokazuję w tym poście pewnych miejsc.
      Wrócę kiedyś do Serbii. Kiedy? gdy nie będzie już uchodźców.
      Pozdrawiam serdecznie:)*

      Usuń
  7. Ja również nie zwiedziłam tego miejsca, choć bardzo bym chciała... Dziękuję za cudowną relację i piękne zdjęcia. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odczekaj trochę... I koniecznie pojedź.
      Takich miejsc, już niewiele w Europie.
      Pozdrawiam serdecznie:)*

      Usuń
  8. Tu jeszcze nie byłam i z wielką przyjemnością przeglądam wspaniałe zdjęcia. Będzie trzeba Belgrad wpisać na listę miejsc do odwiedzenia. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem, że poza wyjątkami, będziesz tym miastem zachwycona.
      Turystom ma wiele do zaoferowania.
      Pozdrawiam:)*

      Usuń
  9. Odpowiedzi
    1. There are few places in Europe.
      Belgrade is beautiful.
      Greetings.

      Usuń
  10. Nie bylam w Belgradzie, ale dzięki Tobie Luciu, mogę je troszkę poznać - piękne i ciekawe zdjęcia - pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moje zdjęcia nigdy nie ukażą niezwykłości, atmosfery, klimatu tego miasta.
      Jest wyjątkowe.
      Pozdrawiam:)*

      Usuń
  11. Such a gorgeous place, I love all your photos! The fountain, the art, the views, the architecture...wow!

    OdpowiedzUsuń
  12. Piękne miejsca nam pokazałaś...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pokazałam mały fragment wyjątkowego miasta.
      Pozdrawiam serdecznie:)*

      Usuń
    2. Twoje podróże są cudowne!

      Usuń
  13. Wielokulturowość wzbogaca architektonicznie- co widać na Twoich pięknych zdjęciach. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W Belgradzie zabytkowa architektura przeplata się z nowoczesnym budownictwem. Na ulicach widoczny jest zlepek kultur. Ściany elewacji budynków zdobione są bogatą ornamentyką, reliefami, zwielokrotnionymi gzymsami, dekoracyjnymi obramowaniami okien. Wiele budynków potrzebuje szybkiej renowacji i ogromnych pieniędzy. Za kilka lat to miasto i inne znajdą się w czołówce europejskich perełek.
      Pozdrawiam serdecznie:)*

      Usuń
  14. Witaj Łucjo! Pięknie tam:) Urokliwe miasto - jak zawsze cudne Twoje zdjęcia...Nasza Córka była w Albanii i Czarnogórze, Ty w Serbii... Coraz bardziej kusi wyprawa w tamte strony Europy:) Pozdrowienia serdeczne i dużo zdrówka!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też nęci Albania i Czarnogóra. Może w przyszłym roku?
      Mam nadzieję, że Twoja córka wróciła zadowolona.
      Pozdrawiam:)*

      Usuń
  15. Loved al the statues and the wonderful building aswell as the artist's work.

    OdpowiedzUsuń
  16. Przepięknie przybliżasz nam ŚWIAT :-)

    OdpowiedzUsuń
  17. Belas fotografias, gostei de visitar Belgrado.
    Um abraço e continuação de uma boa semana.

    OdpowiedzUsuń
  18. Kolejne piękne miejsce które zwiedzam dzięki Tobie:)))Pozdrawiam serdecznie:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Belgrad jest wyjątkowym miastem.
      Na szczęście jeszcze nie zadeptanym.
      Pozdrawiam:)*

      Usuń
  19. A beautiful city that you catch really well in pictures !!!
    Have a lovely day !
    Anna

    OdpowiedzUsuń
  20. Z wielkim zainteresowanie obejrzałam i przeczytałam o Belgradzie. Czekam z utęsknieniem na więcej!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aguś,
      to niewielki fragment informacji o tym mieście.
      Będą inne posty. Muszą być. tego miasta nie zapomina się.
      Pozdrawiam:)*

      Usuń
  21. Witaj Lusiu, oglądając Twoje piękne zdjęcia wróciłam wspomnieniami do Serbii. Byłam tam kilka lat temu a sam Belgrad również bardzo mi się spodobał. Byłam nim zachwycona, chociaż prawdę mówiąc to najbardziej mi zapadło w pamięci Mauzoleum Josipa Broz Tito w którym można było zobaczyć grób Tito i jego żony. Moim zdaniem jest to bardzo ciekawe miejsce,warte zobaczenia. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, mauzoleum Josipa Broz-Tito w dzielnicy Dedinje faktycznie należy do ciekawostek.
      Byłam tam. Można zobaczyć liczne dary, które Tito otrzymał od innych światowych przywódców w czasie swojego panowania.
      Pozdrawiam serdecznie:)*

      Usuń
  22. Przejeżdżałam w tym roku przez Serbię, ale Belgrad widziałam tylko zza szyby, miło było zobaczyć więcej u Ciebie . Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Belgrad położony jest wzdłuż Dunaju i Sawy. Położony jest na przecięciu ważnych szlaków handlowych łączących Bałkany z Europą. Z trzech stron miasto otacza region autonomiczny Wojwodina. Jest to jedno z najstarszych miast w Europie. Jego długa i burzliwa historia sięga wstecz ponad 7000 lat.
      Myślę, że odwiedzisz je następnym razem.
      Pozdrawiam:)*

      Usuń
  23. noooo, wreszcie wróciłaś. :) bo pusto bez Ciebie było i brakowało mi tych przepięknych Twoich opowieści. :) Belgrad na zdjęciach prezentuje się przecudownie, nie byłam tam jeszcze, to taka nieznana dla mnie kraina. i tak się właśnie zastanawiałam czy nie było żadnych problemów na granicy, bo tam dość ciężka sytuacja chyba teraz panuje. czekam na ciąg dalszy opowieści i pozdrawiam serdecznie! :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wróciłam w poniedziałek. Nastąpiły pewne komplikacje. Miałam być przed północą, w niedzielę.
      A co do przejść granicznych. Na jednym nie było szans przekroczenia. Musieliśmy się wycofać.
      Drugie było już wolne. Uchodźcy odeszli. Widok jaki pozostawili? na długo pozostanie w mojej pamięci.
      Pozdrawiam:)*

      Usuń
  24. Wstyd się przyznać, ale Bałkany t dla mnie wciąż nieodkryty kawałek Europy. Byłem na Islandii, na Malcie, w Portugalii, Grecji ... Zwiedziłem prawie całą Europę. Poza Bałkanami. Chyba czas naprawić ten błąd. Dziękuję Lusiu za wspaniałe zdjęcia i jak zawsze bardzo ciekawy opis okraszony muzyką i wierszem :) Serdeczności!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie w dalszym ciągu są prawie nie odkryte.
      Byłeś na Islandii? Nie miałam o tym pojęcia.
      Pisałeś jakiś post o tym kraju? Chętnie przeczytam.
      Pozdrawiam:)*

      Usuń
  25. Zupełnie nie znam miasta. Twoja relacja pokazuje je jako ciekawe i warte odwiedzenia. Ładne zdjęcia.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Belgrad to miasto ciekawe i warte odwiedzenia.
      O Serbii, Belgradzie krążą stereotypy. Mówi się, że Bałkany są obszarem przemocy i niezgłębionej nienawiści, ziemią spływająca krwią i gorejącą od zła. Nic z tego nie zauważyłam.
      Pozdrawiam serdecznie:)*

      Usuń
  26. Lusiu dziękuję Ci znowu za piękną wycieczkę. Dzięki Tobie niedługo zwiedzę pół świata, tak trzymaj - dziękuję.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W ostatnim czasie bardzo kurczy się świat. W wielu miejscach jest bardzo niebezpiecznie.
      Ja nie lubię ryzyka. Podróże uwielbiam.
      Pozdrowienia.

      Usuń
  27. Jestem niezmiernie ciekawa wpisów z Twoich ostatnich wojaży. To tereny zupełnie mi nieznane więc z chęcią poznam miejsca, w których nie byłam i być może nie będę. Nie jest tajemnicą, że o krajach takich jak Serbia krążą różne stereotypy, niekoniecznie mające z prawdą wiele wspólnego. Jestem przekonana, że takie kraje mają wielki potencjał a Twoje wpisy utwierdzą mnie w przekonaniu, że się nie mylę :). Pozdrawiam Cię serdecznie i życzę cudownego weekendu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj sporo się nazbierało. Majowa Rumunia prawie nie ruszona, Norwegia też, sierpniowe Włochy, Szwajcaria i Francja ( takie 3 w jednym) niewiele. Został jeszcze wrześniowy urlop... Moniko, nawet nie wiesz jak szybko następują zmiany w Rumunii, Bułgarii, Serbii. Wystarczy kilka lat i nie zobaczymy krajów z "klimatem", egzotyczną otoczką.
      Pozdrawiam serdecznie:)*

      Usuń
  28. Dziękuję za piękną wycieczkę, to niesamowite, że potrafisz się zachwycić każdym miejscem, w którym jesteś, a Belgrad na pewno "wart jest mszy".
    Pozdrawiam cieplutko.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Celu, każde miejsce potrafi czymś zachwycić. Każde może przyciągnąć do siebie turystów i ludzi spragnionych wrażeń. Każde. Trzeba tylko wiedzieć, gdzie iść, by natrafić na wspaniałe zabytki.
      Pozdrawiam serdecznie:)*

      Usuń
  29. Belgrad wygląda na takie miasto, w którym można by spędzić kilka dni, a i tak nie zobaczyć wszystkich ładnych zakątków.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Julo,
      Belgrad to duże miasto, które ma bardzo dużo do zaoferowania.
      Poznanie go w ciągu kilku dni jest niemożliwością.
      Pozdrawiam serdecznie:)*

      Usuń
  30. Z dużym zainteresowaniem, dzięki Tobie, Lusiu, oglądałam Belgrad. Nigdy a Bałkanach nie byłam, dlatego ze szczególną ciekawością prześledziłam Twoja relację:)

    OdpowiedzUsuń
  31. What a gorgeous place! Those buildings are really arts in the city.

    OdpowiedzUsuń
  32. Witaj Łucjo, bardzo się cieszę, że już wróciłaś, jak zwykle pełna nowych wrażeń.. Dziękuję za spacer po Belgradzie, widać, że to bardzo różnorodne i piękne miasto. Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...