środa, 22 lipca 2015

Skansen Wsi Radomskiej w Radomiu







Piętrząc się nad ugorów chętną mu równiną,
Wiatrak, na wszystkie wokół odsłonięty światy,
Poskrzypuje drewnianą w tańcu krynolina,
A na trawę, jak diabeł, miota się rogaty.

Wędrowcze, w jednym miejscu zatkwiony kosturem,
Co znaczą twoje wstrząsy i nagłe podrygi?
Komu kłaniasz się wokół dębowym kapturem?
Z kim tak trafnie rozmawiasz na migi i śmigi?

W co wierzysz? Kogo widziesz nad sobą w lazurze?
Gdybyś się uczłowieczył - jakie miałbyś lica?
Co za stwór się zataił w tej sękatej skórze?
czym jesteś, oglądany przez duchy z księżyca?
Wiatrak          - Bolesław Leśmian










Lubię odwiedzać skanseny ze względu na ich sielskość,  urok  i klimat... Dla mnie są miejscem szczególnym... Tutaj powracam do przeszłości i tutaj po całym tygodniu regeneruję siły...  I mimo, że tegoroczne lato obdarza nas wysokimi temperaturami to w  w sobotę  pojechałam do Radomia by poznać Muzeum Wsi Radomskiej... Spacer piaszczystymi ścieżkami wśród złotych łanów zbóż i cienistych drzew był  prawdziwą frajdą...






Na obrzeżach Radomia w 1977 roku  zaczęto gromadzić zabytki architektury drewnianej... Tutaj powstawało Muzeum Wsi Radomskiej...  Na 30 ha terenie wśród drzew postawiono chaty, dworki, wiatraki, spichlerz, kościół, dzwonnicę, gołębnik, stodoły... Skansen nie jest duży w porównaniu z tymi; w Tokarni, Sanoku czy Nowym Sączu... Jest  bardzo interesujący i również odtwarza kulturę, historię i sztukę etnograficzną tamtych czasów... Skansen przesycony jest naturalnym pięknem, spokojem, ciszą... Cisza  jest jednak miło zakłócana; gdakaniem kur, pianiem koguta, gęganiem gęsi, beczeniem owiec...







Spacerując po skansenie zachwyciło mnie tętniące życie... To była żywa wieś... Koszono pobliskie łąki, pachniało suszonym sianem, w zagonach ziemniaków dokonywano pielenia chwastów, w  zagrodzie karmiono  kury, gęsi, oporządzano oborę... W skansenie zgromadzono ponad 80 obiektów i około 16 tys. eksponatów ruchomych... Możemy zobaczyć pojazdy, maszyny rolnicze, sztukę ludową, tkaniny... Przez skansen przepływa rzeka Kosówka  a w centralnym miejscu jest duży staw pokryty rzęsą... Brzegi stawu porasta niewielka roślinność i piękne, wysmukłe wierzbówki...






Warto poznać zgromadzone eksponaty skansenie  w Radomiu... Tutaj poznamy życie dawnych mieszkańców wsi radomskiej... Jak już wcześniej wspominałam jest to urzekające miejsce, któremu poświęcę jeden a może dwa posty... Warto tutaj przyjechać bo muzeum na wolnym powietrzu jest doskonałą formą spędzenia wolnego czasu...







Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Pozdrawiam wszystkich serdecznie...


100 komentarzy:

  1. Jaka piękna relacja! Wspaniale oddałaś klimat tego miejsca, aż chciałabym być tam razem z Tobą, bo również uwielbiam skanseny i ich niepowtarzalną atmosferę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Inko,
      jestem fanką skansenów.
      To niezwykle urokliwe, magiczne miejsca gdzie czas się zatrzymał.
      Pozdrawiam serdecznie:)*

      Usuń
  2. Piękny skansen i wygląda tak, jakby tam trwało zwyczajne wiejskie życie. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Grażynko,
      tam faktycznie toczy się zwyczajne wiejskie życie.
      Być może przez żyjące tam zwierzęta, obrabiane pola, sianokosy...
      Pozdrawiam serdecznie:)*

      Usuń
  3. Cudowne miejsce, a te chaty takie urokliwe. Do tego ogródki z wiejskim kwieciem i drewniane płoty. Nawet zboże na polu, wisienki na drzewie , owce na trawce. Rozmarzyłam sie tak tam pięknie. Pozdrawiam cieplutko :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Izo
      ja też spacerując po tym skansenie przenosiłam się w dawne czasy.
      Zaglądając do chat miałam wrażenie, że gospodyni wyszła na moment i zaraz wróci.
      W ogródkach kwitną kwiaty, rosną drzewa owocowe...
      Pozdrawiam serdecznie:)*

      Usuń
  4. Cudowne miejsce;)i przepiekne zdjecia;) pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten skansen to bardzo urokliwe miejsce.
      Pozdrawiam serdecznie:)*

      Usuń
  5. Piękny krajobraz wsi. Domki i młynów z wiatr, zintegrowane w krajobrazie i stworzyć wspaniałe zdjęcia .

    Pocałunki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak. Bardzo piękny krajobraz wsi radomskiej.
      Pozdrawiam serdecznie:)*

      Usuń
  6. Visitar un museo al aire libre con tanta naturaleza es como disfrutarlo en doble.
    Bonitos paisajes.
    Un abrazo.

    OdpowiedzUsuń
  7. Witaj Lusiu! Bardzo ciekawe miejsce! Fajnie jest obejrzeć takie ładne zdjęcia! Ja jednak niestety nie lubię takiej typowej wsi. Przerażają mnie obory, chlewiki i to co tam mieszka. Nie przepadam za krówkami czy kurami. No chyba, że na talerzu :) To co innego. Mimo tego dziękuję Ci za ciekawą relację. Być może jednak kiedyś się przekonam do odwiedzenia takiego miejsca :) Pozdrowienia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja lubię skanseny. Wprost uwielbiam.
      Takiej prawdziwej wsi to już w Polsce się raczej nie uświadczy.
      Kury, gęsi, koguty lubię... Nie lubię zapachu obór, kóz, owiec, zapachu mleka, krów...
      Omijam to wszystko dalekim kołem bo mój organizm tego by nie zniósł.
      Pozdrawiam:)*

      Usuń
  8. Uwielbiam skanseny, odwiedziłam ich juz kilka ale w tym jeszcze nie byłam. Co się odwlecze...
    Pozdrawiam serdecznie.
    Ula

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie ten skansen był nowością. Też poznałam klika skansenów.
      Niektóre odwiedziłam dwa, trzy razy...
      Pozdrawiam:)*

      Usuń
  9. what a neat place, well worth preserving.

    OdpowiedzUsuń
  10. Absolutely gorgeous! I really love your photography! :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Hello Dear,Lucia!
    I like outdoor museums, offered thanks for the ride! The photos are absolutely gorgeous!
    A beautiful day, my dear!
    Kisses and hugs thousand!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ELENA,
      I also really like the open-air museums.
      In my country there are many such wonderful places.
      Greetings:)*

      Usuń
  12. W Tokarni i Sanoku byłam, na Nowy Sącz nie starczyło czasu. Moja mama urodziła się w pobliżu. Nie wiedziałam, że ten skansen istnieje, a wielokrotnie przejeżdżałam przez Radom, jeżdżąc do Kazimierza lub Nałęczowa.
    Urokliwe zdjęcie motyli na różowym kwiatku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znam skanseny w; Sanoku, Nowym Sączu i Tokarni...
      Oglądam program Okrasy i tam usłyszałam o skansenie w Radomiu.
      Jestem zdziwiona, że w Internecie są stare adresy. GPS poinformował nas, że jesteśmy na miejscu a tam były domki jednorodzinne. Jest Szydłowiecka 30 a okazuje się, że skansen jest na Stawowej.
      Pozdrawiam serdecznie:)*

      Usuń
  13. Pięknie pokazałaś klimat tego miejsca, z którego bije niesamowita siła... spokój, równowaga, radość i bliskość natury. Momentami poczułam zapach ziemi, łanów zbóż i siana oraz usłyszałam odgłosy ptactwa i innych zwierząt. Po prostu - pięknie... Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Beato
      to miejsce przemawia do każdego, kto go odwiedzi.
      Cudowne miejsce. Nie znałam wcześniej wsi radomskiej:)*

      Usuń
  14. Piękny skansen,mogłabym tam mieszkać i żyć.Zdjęcia cudowne.Miłego dnia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Halszko,
      skansen faktycznie jest bardzo piękny. Lubię odwiedzać takie miejsca ale mieszkać?
      Myślę, że raczej nie.
      Pozdrawiam serdecznie:)*

      Usuń
  15. Ja również uwielbiam skanseny. Z chęcią odwiedzę ten w Radomiu. Pięknie go przedstawiłaś Łucjo. Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem, że lubisz skanseny. Kilka z nich pokazywałaś na swoim blogu.
      Pozdrawiam:)*

      Usuń
  16. Fajnie tak zatrzymać historię, czas... A jak się natura cieszy mogąc spokojnie mieszkać tutaj :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajnie zatrzymać czas i fajnie poznawać takie miejsca.
      Pozdrawiam serdecznie:)*

      Usuń
  17. Mnie też ciągnie do takich sielskich klimatów. Tutaj wydaje się że życie płynie wolniej, leniwiej. Chciałabym emeryturę (o ile w ogóle dożyję) spędzić w takim właśnie miejscu. Pozdrawiam Lusiu:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu,
      chciałabyś mieszkać w skansenie? Oj, tam mogłabyś prezentować i sprzedawać swoje piękne wyroby.
      A teraz poważnie. Jesteś ciągle bardzo zajęta i brakuje Ci czasu na poznawanie takich klimatycznych miejsc.
      Do emerytury masz jeszcze sporo czasu może z córusią gdzieś pojedziecie? warto poznawać nasz piękny kraj.
      Pozdrawiam:)*

      Usuń
  18. What a wonderful place!
    I send you warm greetings from Finland! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi

    1. Thank you for your visit.
      Polish open-air museums is a very charming place that is worth to learn.
      Greetings.

      Usuń
  19. Ależ sielsko, aż chce się od razu jechać na wieś. Piękne miejsce i fantastyczne zdjęcia. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo piękny skansen.
      Cieszę się, że go poznałam.
      Pozdrawiam:)*

      Usuń
  20. Bardzo ładne miejsce. Na pewno miło spędziłaś tam czas.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo miło spędziłam tutaj czas.
      Aż żal było stąd odjeżdżać.
      Pozdrawiam:)*

      Usuń
  21. I love all these little woodedn house with their fences aswell as the beautiful butterflies around this very lovely area.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Margaret
      including the museum there were plenty of butterflies.
      Very surprised me with such a large amount.
      Greetings.

      Usuń
  22. Tak urokliwie przedstawiłaś ten skansen, że muszę tam pojechać.
    Dziękuję :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z Warszawy masz dosyć blisko. Może około 100 km?
      Warto poznawać takie urokliwe miejsca.
      Pozdrawiam:)*

      Usuń
  23. Cudne miejsce, cudne zdjęcia:))) Dziękuję za kolejny fajny spacer Łucjo i pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skansen Wsi Radomskiej to wyjątkowe miejsce.
      Cieszę się, że go poznałam.
      Pozdrawiam serdecznie:)*

      Usuń
  24. Preciosos lugares con la naturaleza en todo su esplendor.
    Un saludo,

    OdpowiedzUsuń
  25. Gorgeous place and pictures !!!!!!!!!
    Have a lovely day !
    Anna

    OdpowiedzUsuń
  26. Na takim poście można wiele się nauczyć, to świetna lekcja poglądowa. Wspaniale oddałaś to piękne miejsce. Łucjo, pozdrawiam serdecznie.:))

    OdpowiedzUsuń
  27. Es precioso y me encanta. Muchos besos.

    OdpowiedzUsuń
  28. Oh, how wonderful place, lovely photos!!
    Greetings! <3

    OdpowiedzUsuń
  29. What a very lovely and charming place!
    Happy days
    Elisabeth

    OdpowiedzUsuń
  30. Kaunis ulkoilmamuseo Niin ihania taloja Rakastan näitä kuvia Kiitos halauksiin :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Hello Lucia! Beautiful villages and houses! Magical butterflies :)

    I wish you a quiet evening :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Butterflies look phenomenal.
      The old hut look climatically.
      Marit, I wish you a nice, quiet night.
      Good night:) *

      Usuń
  32. Skanseny letnia porą wyglądają zjawiskowo. Lubię je wtedy odwiedzać. Ty chyba również :)
    Piękne zdjęcia, pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację, że skanseny letnią porą wyglądają zjawiskowo. Zimą również ale nie mam szczęścia do błękitnego nieba i puszystego śniegu.
      Skanseny lubię odwiedzać o każdej porze oby było słonecznie. Wtedy prezentują się zjawiskowo.
      Pozdrawiam:)*

      Usuń
  33. Kaunista museo ympäristöä.
    Kiitos ja hyvää loppuviikkoa sinulle Lucia-Maria

    OdpowiedzUsuń
  34. Interesujący skansen. Byłam tam jakiś czas temu..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lipcową porą zobaczyłam go pierwszy raz.
      Zachwycił mnie.
      Pozdrawiam:)*

      Usuń
  35. Uwielbiam wiejską atmosferę i zapach siana. Kiedyś moim marzeniem było mieszkanie na wsi, gdzie kaczki gdaczę, kurki skaczą i krówki trawkę skubią. Rząd kwiatów, zieleni... ach to wszystko upaja mnie. A te domy drewnienie mają w sobie tyle uroku i każdy ma swoją jakąś historię...

    Przepiękne i urokliwe zdjęcia, jak zawsze zresztą.

    Pozdrawiam milutko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Domy drewniane mają wiele uroku i ciepła. Być może dlatego zawsze oglądam je bardzo dokładnie.
      Każdy ma swoją historię. Szkoda, że informacje są bardzo lakoniczne.
      Pozdrawiam:)*

      Usuń
  36. Bardzo, bardzo mi się podoba. Tylko jakaś reklama po lewej stronie przeszkadza w czytaniu postu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Reklama na moim blogu? po lewej stronie?
      Muszę to jutro sprawdzić.
      Ja nic nie umieszczałam ani nie wyrażałam zgody na jej publikację.
      Pozdrawiam:)*

      Usuń
  37. Okazuje się, że Polska skansenami jest usiana - nie przesadzam. Każdy region może pochwalić się przynajmniej jednym, aż nie sposób ich wyliczyć. Cieszy taki stan rzeczy, ale tylko pod warunkiem, że miejsca te prowadzone i utrzymane są z jakimś pomyślunkiem, a nie stają się beznadziejną zbieraniną tego, co może kiedyś było sielskie, anielskie, a dzisiaj tylko jest, bo jest. Ze zdjęć bije prawdziwy klimat minionych lat i to cieszy. A skansen wpisuję na swoją listę miejsc do odwiedzenia.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trafnie to określiłaś: "że Polska skansenami jest usiana".
      W każdym rejonie kraju jest jeden a czasem i dwa skanseny.
      Skanseny, które zwiedzałam powstały w latach 60, 70 XX wieku.
      Była w tamtych czasach grupa entuzjastów, którym na sercu leżała architektura drewniana.
      Już wtedy Polska zmieniała się, nie chcieli dopuścić do zapomnienia i zatracenia starych, zabytkowych, chałup, wiatraków, stodół, kuźni...
      Cieszę, że w obecnych czasach możemy podziwiać dawną wieś.
      Pozdrawiam:)*

      Usuń
  38. Jak wiesz, uwielbiam skanseny. Ten wygląda naprawdę interesująco i widać, że "żyje". Mam nadzieję kiedyś i do niego dotrzeć!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem Aguś, że lubisz wędrować po Polsce i poznawać nie tylko skanseny.
      Dotrzesz i to dosyć szybko do Radomia i do tego skansenu.
      Pozdrawiam:)*

      Usuń
  39. I love taking pictures of butterflies as well Lucja. Your photos are pretty, butterflies are phenomenal. This museum in open air shows us wooden houses with hay roofs, lovely fields of wild plants and wheat.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nadezda
      I like walks in the open-air museum. I marvel at ripening fruit on the trees, admire fields of grains, flowers in the countryside gardens, animals in pens.
      Greetings.

      Usuń
  40. Jaki tam spokoj...i tak swojsko. Lubie bardzo!
    Serdecznie pozdrawiam Lusiu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cudownie. Mnóstwo zieleni, cisza spokój.
      Pozdrawiam:)*

      Usuń
  41. Uwielbiam poezję Leśmiana i z przyjemnością przeczytałam jego wiersz, bo go nie znałam.
    Muszę się kiedyś wybrać do naszego skansenu i zobaczyć, co się w nim zmieniło od czasu, gdy ostatnio w nim byłam.
    Cieplutko pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też lubię poezję Leśmiana i często prezentuję ją na swoim blogu.
      Jest w pobliżu Twojego miejsca zamieszkania skansen? Aniu, odwiedź go i zaprezentuj zdjęcia.
      Pozdrawiam:)*

      Usuń
  42. Skansen wygląda uroczo!
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skansen wygląda bardzo malowniczo, warto poznać to malownicze miejsce.
      Pozdrawiam:)*

      Usuń
    2. Właśnie dziś wróciłam na bloga i opublikowałam nowy post ;)
      pozdrawiam!

      Usuń
    3. Bardzo się cieszę.
      Pozdrawiam:)*

      Usuń
  43. ჱ˚° ·.
    Uma aldeia linda, como um conto de fadas!...

    Ótimo fim de semana!!!
    Beijinhos.♫° ·.
    ╰✿ه°

    OdpowiedzUsuń
  44. Cudowne miejsce, gdzie czas zatrzymał się między wiekami...
    Serdeczności :)

    OdpowiedzUsuń
  45. Piękne i klimatyczne miejsce..miło się ogląda. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  46. Zapomniałam, przejeżdżałam dwukrotnie niedawno przez Radom a tu takie cudeńko wyleciało mi z pamięci!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mażenko!
      Myślę, że i Tobie spodoba się Skansen Wsi radomskiej.
      Następnym razem - wstąp.
      Pozdrawiam:)*

      Usuń
  47. Gratuluję przeuroczych fotografii. Bardzo fajnie w takim miejscu pomyśleć, jak zmienia się świat. Tu zatrzymał się wiele lat temu i warto pokazywać młodym jak drzewiej bywało. Pozdrawiam najserdeczniej.,

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację Lotko!
      Tutaj wiele lat temu zatrzymał się czas.
      Miejsce to jest wyjątkowo piękne.
      Pozdrawiam:)*

      Usuń
  48. Lusiu,zabierz mnie do tego świata..

    OdpowiedzUsuń
  49. Bardzo lubię tamte okolice. Jeszcze niedawno w pobliżu Radomia można było w niedzielę zobaczyć kobiety w pięknych kolorowych zapaskach jadące furmanką albo rowerem (!) do kościoła. Kilka razy byłam na dniach Kolberga w Przysusze, tam jeszcze folklor się zachował.

    OdpowiedzUsuń
  50. PRZYŚNIĄ MI SIĘ TE WIATRAKI ... I CUDNE SKRZYDŁA MOTYLA ....

    OdpowiedzUsuń
  51. Cudowne wiatraki relacja i spacerowanie z Tobą po skansenie to sama przyjemność serdecznie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  52. Ale piękności pokazujesz! I stare i nowe a wszystko takie fantastyczne!

    OdpowiedzUsuń
  53. Twoje zdjęcia Łucjo - Mario to uczta dla oczu i duszy.
    Leśmiana uwielbiam. Pozdrawiam Cię ciepło!

    OdpowiedzUsuń
  54. Skansen jak żywa wieś. Zupełnie nie odczuwa się, że to tylko muzeum. Tam po prostu czas się zatrzymał.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...